مرگ «شوالیه خطوط» و مساله واکسیناسیون

چهارشنبه, 19ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

کامبیز درم‌بخش ۱۵ آبان در اثر ابتلا به کرونا درگذشت

صبح ۱۸ آبان ۱۴۰۰ مراسم بدرقه پیکر کاریکاتوریست و کارتونیست مطرح ایرانی کامبیز درم‌بخش مشهور به «شوالیه خطوط» برابر خانه هنرمندان برگزار شد. این هنرمند که چند سال قبل موفق شده بود در مبارزه با سرطان پیروز شود، ۱۵ آبان در سن ۷۹ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستانی در تهران درگذشت. برادر او کیومرث درمبخش نیز سال گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشته بود.

در این مراسم جمعی از چهره‌های عرصه فرهنگ و هنر ایران از جمله احمد عریانی، هادی حیدری، نیک‌نام حسینی‌پور، سیف‌اله صمدیان، مجید رجبی معمار، بهمن فرمان‌آرا، مسعود فروتن، عباس مشهدی زاده، لیلی گلستان، بزرگمهر حسین‌پور، هوشنگ گلمکانی، داوود شهیدی، ابراهیم حقیقی، محمدعلی جعفریه و اسدالله امرایی حضور داشتند.

مرگ کامبیز درم‌بخش بر اثر ابتلا به کرونا شاید آخرین مرگ هنرمندان شناخته شده در اثر ابتلا این بیماری نباشد، کمااینکه طی دو سال گذشته چهره‌های شناخته شده‌ای در حوزه فرهنگ و هنر ایران جان خود را به این دلیل از دست دادند. اما نکته مهم این است که بر اساس گفته بعضی دوستان درم‌بخش در این مراسم، همچنین نیکنام حسینی‌پور مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، او از جمله افردی است که دونوبت واکسن را دریافت کرده بود. مسئله‌ای که نشان از نیاز جامعه ایران به بحث و گفتگوی بیشتر در خصوص وضعیت ابتلا به این بیماری، عوارض غیر قابل جبران آن و رعایت مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری حتی بعد از دریافت واکسن دارد.

صدردرصد نبودن مصونیت حاصل از دریافت واکسن و لزوم رعایت مسائل بهداشتی موضوعی است که سازمان‌های درمانی و پزشکان بارها بر آن تاکید کرده‌اند. نباید فراموش کرد که افراد بیمار و کهنسال نه تنها برابر کرونا که حتی برابر بیماری‌هایی مانند آمفولانزا و سرماخوردگی نیز به شدت آسیب‌پذیر هستند و باید همه نکات بهداشتی را در رابطه با ایشان رعایت کرد.

هوشیاری حتی پس از دریافت واکسن کرونا

این روزها در هر خانواده ایرانی معمولاً تعدادی هستند واکسن را دریافت کرده‌اند و به همین دلیل کمتر موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری را رعایت می‌کنند. این در حالی است که اکثر شهروندان ایرانی به دلیل شیوع سویه دلتا، با دریافت واکسن سینوفارم تنها ۵۰ درصد مصونیت نسبت به بیماری کرونا دارند.

پزشکان و متخصصان در این خصوص تاکید کرده‌اند که نه تنها واکسن چینی سینوفارم که واکسن‌های فایرز و مادورنا نیز پس از هر دور جهش کرونا، درصدی از امکان پیشگیری‌شان کم می‌شود و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مصونیت برابر این بیماری ایجاد نمی‌کند.

دکتر آرش علایی پزشک و پژوهشگر شناخته شده حوزه سلامت به خبرنگار ایندیپندنت فارسی در این خصوص توضیح داد: «در هیچ حالتی و با هیچ واکسنی و در هیچ حالتس ۱۰۰ درصد پیشگیری را نخواهیم داشت. حتی اگر هر سه نوبت واکسن را دریافت کنیم در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا هستیم.»

این متخصص و رئیس انیسیتو جهانی برای سلامت و حقوق بشر در ادامه تشریح کرد: «طبق آمار از میان کسانی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند ۲۰ درصد بستری شده و بین ۱ تا ۳ دهم درصد فوت می‌کنند. این آمار در خصوص کسانی که واکسن دریافت کرده‌اند ۱۷ برابر کمتر است. اما نکته مهم این است که در خصوص بیماران مبتلا به سرطان و یا کسانی که در اثر ابتلا به این بیماری سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است حتی پس از دریافت واکسن نیز خطر ابتلا به کرونا و مرگ وجود دارد.»

آخرین شوخی درم‌بخش

اما نکته خاص در مورد مراسم بدرقه این هنرمند معاصر برگزاری آن در یکی از مقرهای واکسیناسیون تهران است. اتفاقی که شاید آخرین و تلخ‌ترین شوخی کامبیز درمبخش با جامعه ایرانی باشد.

یکی از پزشکان مستقر در مراکز واکسیناسیون می‌گوید: «متاسفانه رسانه‌ها به درستی نتوانستند پیرامون مسئله واکسن اطلاع‌رسانی کنند. وقتی در موضوعی به این اهمیت رسانه‌های سراسری به آسانی تریبون را در اختیار افراد بی‌اطلاع قرار می‌دهند و مردم را به جای واکسن زدن تشویق به استفاده از روغن بنفشه و فلان دارو و دعا می‌کنند مشخص است بخشی از جامعه گمان کند واکسیناسیون امری چندان جدی نیست. از سویی کسانی که واکسن دریافت کرده‌اند هم متوجه نمی‌شوند که همچنان باید نکات بهداشتی را برای رعایت حال بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و سرطان رعایت کنند. »

وقتی با این پزشک در خصوص بیماری درم‌بخش و مرگ او با وجود دریافت واکسن صحبت می‌کنیم با حسرت می‌گوید: «واکسینه شدن هم امری شخصی نیست بلکه موضوعی جمعی محسوب می‌شود. مرگ درم بخش ضربه‌ای تلخ برای خانواده و دوستان اوست. خود این مسئله نشان از جمعی بودن مسئله دارد.»

عدم رعایت فاصله‌گذاری مردم را داغدار می‌کند

یکی از بانوان حاضر در مراسم بدرقه درم‌بخش با اشاره به صحبت‌های درگوشی افراد تاکید دارد: «هنوز پیکر عزیزی که از دست دادیم به خاک سپرده نشده، اما در همین مراسم و با وجود این‌عدم رعایت فاصله بعید نیست به‌زودی داغدار یکی دیگر از همین جمع شویم. همین‌جا باید هنرمندان حاضر پشت تریبون مردم را تشویق به زدن واکسن و رعایت نکات بهداشتی کنند.»

کامبیز درم‌بخش که به گفته نیکنام حسینی‌پور مدیر عامل موسسه هنرمندان پیش کسوت، چند سال قبل موفق به پشت سر گذاشتن بیماری سرطان شده بود، دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده و در انتظار دریافت نوبت سوم این واکسن بود که به کرونا مبتلاشده و در گذشت.

دکتر علایی در خصوص خطر ابتلا مجدد کسانی که درگیر بیماری سرطان بوده یا هستند، به کرونا و عوارض آن توضیح داد: «بیماران مبتلا به سرطان خصوصاً سرطان غدد لنفاوی که وظیفه کنترل سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد، دچار ضعفت در سیستم ایمنی هستند. این افراد حتما باید نوبت سوم واکسن را دریافت کنند و ضمن رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی هر شش‌ماه و یا یکسال یکبار مجدداً واکسن بزنند، تا سیستم ایمنی بدنشان برابر ویروس کرونا و سویه‌های جدید آن مقاومت کند.»

یکی دیگر از حاضران در مراسم بدرقه درم‌بخش هم موضوع بسیار جالبی را در خصوص دغدغه جامعه در خصوص بیماری کرونا مطرح کرد او گفت: «یک نکته وجود دارد، از همان ابتدا که جلوی واردات واکسن کرونا و انواعی که مصونیت بالاتری ایجاد می‌کنند گرفته شد و این مسئله سیاسی شد به اعتماد جامعه آسیب وارد کردند. واکسن چینی و روسی همه مردم را قانع نکرد اما با وجود مصونیت پایین‌تر به خصوص برای افراد کهنسال و بیمار، اما چاره دیگری وجود ندارد. حالا هم که می‌گویند شرایط دوباره دارد بد می‌شود و انواع جدید کرونا در راه است. باید حتماً مسائل بهداشتی را به خصوص در مورد افراد آسیب‌پذیر رعایت کنیم.»

کرونا هنرمند دیگری را از جامعه فرهنگی ایران گرفت. پیکر کامبیز درم بخش به خاک سپرده شد، اما شاید بتوان امیدوار بود با رعایت فاصله اجتماعی و شرایط سالمندان برابر این بیماری، همینطور توجه به اهمیت واکسیناسیون، در روزهای باقی‌مانده سال عزیزان کمتری را از دست بدهیم.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.