تجمع معلمان در ۵۰ شهر ایران در اعتراض به تصویب‌ نشدن طرح رتبه‌بندی

پنجشنبه, 20ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

تصویری از تجمع اعتراضی معلمان در بوشهر در روز ۲۰ آبان ۱۴۰۰

معلمان در حدود ۵۰ شهر ایران روز پنج‌شنبه، ۲۰ آبان، در اعتراض به تصویب‌ نشدن طرح رتبه‌بندی و سایر مطالبات صنفی تجمع کردند.

در همین حال اتحادیه آزاد کارگران ایران از بازداشت و ضرب و شتم چند نفر از معلمان در تجمع اعتراضی امروز در چند شهر استان تهران خبر داده است.

بر اساس این گزارش، مسعود فرهیخته از کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر و چند تن دیگر از فرهنگیان بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.‎

تجمع سراسری روز پنج‌شنبه بر اساس فراخوان تشکل‌های صنفی معلمان صورت گرفته و تصاویری از تجمعات معلمان در مقابل ادارات آموزش و پرورش شهرهای همدان، تهران، قزوین، قم، پل‌دختر، درود، یزد، بوشهر، سقز، زنجان، ایذه، تبریز، بروجرد، انزلی، الیگودرز، ممسنی، زرین‌شهر، شیروان، ایلام، گناوه، مریوان، قم، اصفهان، اهواز، اندیمشک، شیراز، گرگان، خرم‌آباد و جلفا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

 

بیشتر شعارهای طرح‌شده در این تجمعات مربوط به لزوم اجرای طرح رتبه‌بندی و همسان‌سازی و مشکلات معیشتی معلمان بود که از آن‌ جمله می‌توان به «معیشت، منزلت، حق مسلم ماست»، «اجرای همسان‌سازی، بدون حقه‌بازی»، «همش وعده شنیدیم، عدالتی ندیدیم»، «معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است» اشاره کرد.

در همین حال برخی معلمان در بوشهر در دست‌نوشته‌هایی خواستار مختومه شدن پرونده محمد ملاکی، عضو کانون صنفی معلمان و اعاده حیثیت از او شدند و به بازخرید اجباری و اخراج محمد حبیبی، سخنگوی این کانون صنفی اعتراض کردند.

محمود ملاکی، دبیر آموزش و پرورش بوشهر فروردین ۱۴۰۰ از سوی اداره اطلاعات بوشهر به دلیل فعالیت‌های صنفی بازداشت شده بود.

محمد حبیبی خوزانی نیز پیشتر با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به تحمل بیش از ده سال حبس (هفت سال و نیم قابل اجرا) محکوم و اردیبهشت ۱۳۹۷ به زندان منتقل شد و آبان سال گذشته آزاد شد.

اما هیئت تجدید نظر بررسی تخلفات وزارت آموزش و پرورش مهر امسال با ارسال نامه‌ای به اداره آموزش و پرورش شهریار، با اعلام حکم قطعی، رای به بازخرید اجباری و اخراج این معلم از آموزش و پرورش داد.

در شهرهای کُردنشین نیز از جمله در سقز و مریوان نیز معلمان در دست‌نوشته‌هایی آموزش رایگان باکیفیت را حق همه کودکان دانستند و خواهان آموزش به زبان مادری و توجه به اصل ۱۵ قانون اساسی شدند.

در قطعنامه پایانی این تجمع سراسری که از شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان منتشر شده، دلیل تجمع امروز اعتراض به شیوه تقسیم بودجه و اختصاص درصد بسیار اندکی از سهم بودجه سالانه کشور به آموزش و پرورش عنوان شده است.

در این قطعنامه همچنین ضمن انتقاد از تاخیر ۱۴ ساله در اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری برای شاغلان و بازنشستگان آموزش و پرورش، از زیر پا گذاشتن قانون حق اعتراض، برخوردهای شدید امنیتی با معترضان، زندان‌های طولانی‌مدت ، ضرب‌وشتم، اخراج، تبعید و محرومیت‌های گوناگون معترضان نیز انتقاد شده است.

معلمان شاغل و بازنشسته در دو ماه اخیر در اعتراض به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان که کلیات آن خردادماه سال جاری در مجلس به تصویب رسید، بارها تجمع کرده‌اند.

در صورت تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی، پایه حقوق و مزایای معلمان به دست‌کم ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها خواهد رسید که با آنها هم‌رتبه و هم‌سابقه‌ هستند.

این در حالی است که با وجود تصویب کلیات طرح‌ رتبه‌بندی، حدود چهار ماه است که جزئیات آن در صحن علنی مجلس بررسی نشده است.

 
 
 

 

 
 

از: رادیو فردا

 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.