انتقاد مدیرکل آژانس از عدم برقراری تماس با مقام‌های دولت جدید ایران

شنبه, 22ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

MANDEL NGAN / POOL / AFP

«من هیچ تماسی با این دولت نداشته‌ام، دولتی که بیش از پنج ماه است وجود دارد و این حیرت‌انگیز است»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید «حیرت‌انگیز» است که او از زمان آغاز به کار دولت جدید جمهوری اسلامی ایران تاکنون، هیچ تماسی با مسئولان آن نداشته و درباره مسائل مهم جاری در حوزه هسته‌ای گفت‌وگو نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رافائل گروسی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین گفت: «من هیچ تماسی با این دولت نداشته‌ام… (دولتی) که بیش از پنج ماه است وجود دارد… این حیرت‌انگیز است.»

او اضافه کرد مسائلی که باید درباره آن‌ها با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بحث و گفت‌وگو شود، فهرستی طولانی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سپتامبر گذشته به تهران سفر کرد و موفق شد برای دسترسی به دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران با مسئولان جمهوری اسلامی ایران به توافق برسد.

او بعد از آن ابراز امیدواری کرد که تا پیش از نشست شورای حکام در روز ۲۲ نوامبر، بتواند با مسئولان جمهوری اسلامی ایران دیدار کند.

اظهارات رئیس این نهاد سازمان ملل متحد که مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را بر عهده دارد، در حالی مطرح می‌شود که معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای رایزنی درباره مذاکرات وین در اروپا به سر می‌برد.

علی باقری کنی در ادامه سفرهای خود به چند کشور اروپایی، روز جمعه به مادرید، پایتخت اسپانیا، وارد شد. او پیش از این به انگلستان، آلمان و فرانسه رفته و با مقام‌های این کشورها درباره مذاکرات برجام گفت‌وگو کرده بود.

او روز جمعه در اسپانیا، با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای وین، دیدار کرد. به گزارش رسانه‌های ایران، این دیدار در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید انجام شده است.

به دنبال خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، جمهوری اسلامی ایران به اجرای تعهدات خود پایان داد؛ از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی که دسترسی فراپادمانی بازرسان آژانس به مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کرد، متوقف کرد.

با ابراز تمایل دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام، واشنگتن و تهران مذاکرات غیرمستقیمی را با وساطت اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقیمانده در این توافق، در پایتخت اتریش آغاز کردند.

تا پیش از خرداد ۱۴۰۰ و انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، شش دور از این مذاکرات برگزار شد و قرار است دور هفتم آن هشتم آذر برگزار شود. دولت جدید جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد همه چیز به زمان خروج آمریکا از برجام بازگردد.

با این حال سایر طرف‌ها تاکید می‌کنند که این مذاکرات باید از همان نقطه‌ای که در ژوئن متوقف شد، از سرگرفته شود.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در اینستاگرام نوشت: «دولت جمهوری اسلامی ایران با رویکردی عمل‌گرایانه و نتیجه‌محور به گفت‌وگوها وارد می‌شود و برای دستیابی به یک «توافق خوب» مصمم است.» حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه این امر مستلزم لغو تحریم‌ها و بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل است، نوشت که اگر طرف‌های مقابل با رویکردی جدی و مثبت به وین بیایند، دستیابی به یک توافق خوب در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است.

او همچنین گفته است که جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد در «بن‌بست‌های باقیمانده از گفت‌وگوهای پیشین» باقی بماند.

امیرعبداللهیان پیش‌تر در ماه اکتبر نیز اظهارنظری مشابه را مطرح کرد که واکنش میخائیل اولیانوف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه در وین، را به دنبال داشت و او در توییتی نوشت که در مذاکرات قبلی بن‌بستی در کار نبود.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.