خواهر بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی زندانی در ایران: برادرم را گروگان گرفته‌اند

یکشنبه, 23ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی، بیش از ۱۴ ماه است در زندان مشهد محبوس است

بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی، بیش از ۱۴ ماه است در زندان مشهد محبوس است

بلاندین بریر، خواهر بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی که در ایران در زندان به‌سر می‌برد، روز شنبه ۲۲ آبان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط گفت «اکنون می‌توانیم با اطمینان بگوییم که بنجامین گروگان مذاکرات بین ایران و فرانسه شده» و جمهوری اسلامی ایران «از او به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند».

او با اشاره به اینکه حکمی درباره پرونده بنجامین بریر صادر نشده است، گفته است «تنها سناریوی منطقی‌» است که او را گروگان گرفته‌اند و از دولت فرانسه خواسته است که «برای بازگرداندن او به خانه هر کاری لازم است انجام دهد.»

بنجامین بریر ۳۵ ساله که با یک وانت به ایران سفر کرده بود، اردیبهشت ماه سال گذشته پس از آنکه «یک پهپاد» را در دشت‌های نزدیک به مرز ایران و ترکمنستان به پرواز درآورد، بازداشت شد. دستگاه قضایی ایران وی را به جاسوسی متهم کرده و گفته است که او از مناطق ممنوعه عکس‌برداری کرده است.

بنجامین بریر تنها زندانی خارجی است که حبس او علناً توسط ایران تأیید شده و تابعیت دوگانه ندارد.

وزارت خارجه فرانسه روز نهم خرداد امسال اقدام دستگاه قضایی ایران در صدور قرار مجرمیت برای بنجامین بریر را «غیرقابل درک» دانست و در بیانیه خود ضمن رد این اتهام تاکید کرد که آقای بریر جهت گذراندن تعطیلات به ایران سفر کرده بود و هیچ چیزی درباره این موارد اتهامی نمی‌دانست.

خواهر این گردشگر فرانسوی در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط با رد اتهاماتی که به برادرش زده شده می‌گوید که «او یک گردشگر معمولی فرانسوی بود که یک پهپاد توریستی از یک سوپرمارکت خریده بود».

بلاندین بریر می‌افزاید که «بنجامین به ایران سفر کرد، عاشق کشور و مردم آن شد و بعد یک‌باره خود را در زندان یافت.»

بنیامین بریر بیش از ۱۴ ماه است در زندان مشهد به سر می‌برد و کنسولگری فرانسه معمولاً هر دو ماه یک بار به‌طور منظم از او در زندان بازدید می‌کند.

خواهر بنجامین بریر می‌گوید: «ما بارها و بارها از دولت فرانسه و [امانوئل] مکرون، رئیس‌جمهور کشور، درخواست کردیم که به نفع بنجامین وارد عمل بشوند، اما همچنان در مورد پرونده او در تاریکی به‌سر می‌بریم. ما هیچ خبری مبنی بر پیشرفت کار از سوی مسئولان دریافت نکرده‌ایم، غیر از اینکه می‌گویند ‘بنجامین حالش خوب است، نگران نباشید، با او بدرفتاری نمی‌شود.’»

بلاندین بریر توضیح می‌دهد که در طول سال گذشته فقط سه بار موفق شده با برادرش صحبت کند، اما اضافه می‌کند که در طول چند ماه گذشته «وضعیت بهتر شده و می‌توانم هر دو تا سه هفته یک بار از طریق تلفن با او صحبت کنم.»

خواهر این زندانی فرانسوی تأکید می‌کند که برادرش باید روزانه به یک تماس تلفنی دسترسی داشته باشد و می‌گوید که او هر روز برای حق صحبت کردن با خانواده‌اش «مبارزه می‌کند.»

الشرق‌الاوسط می‌نویسد، خانواده بنجامین بریر در مواجهه با سکوت مقامات فرانسوی، چند ماه پیش تصمیم گرفتند که پرونده او را به صورت عمومی مطرح کنند «تا شاید کارها پیش برود.»

روز شنبه به‌جز بلاندین بریر، روزنامه الشرق‌الاوسط مصاحبه‌هایی نیز با ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری زندانی دوتابعیتی در ایران، الیکا آشوری، دختر انوشه آشوری دیگر شهروند ایرانی-بریتانیایی محبوس در ایران، و ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی زندانی در ایران، انجام داده که همه آنها معتقدند اقدام حکومت ایران به حبس بستگان آنها «گروگان‌گیری» است.

حکومت ایران در سال‌های اخیر تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دو تابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام بازداشت کرده و برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر مبادله شده‌اند. این رویه جمهوری اسلامی بارها از سوی دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری در سراسر دنیا محکوم و به «گروگان‌گیری» تعبیر شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.