کارگران در اصفهان، فارس و بوشهر: بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به مطالبات

یکشنبه, 23ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

استان وایر– کشاورزان شب گذشته علی‌رغم سرمای شدید، با اصرار بر انجام خواسته‌های خود، به تحصن ادامه داده و در رودخانه خالی از آب زاینده رود، در چادرهایی که در مدت ۵ شبانه‌روز آماده کرده بودند، شب را به صبح رساندند.

در ششمین روز اعتراض کشاورزان اصفهان، نماینده کشاورزان اصفهانی در اعتراض به مصادره منابع آبی می‌گوید: «امروز آمده‌اند آب ما را گرفته‌اند برای ذوب‌آهن برای فولاد مبارکه. آقازاده آب کشاورزی ما را گرفته ببرد روی کوه بدون پول زمین و برق روی کوه هلو بکارد. طرح اسمش طرح طوبی بود. کوهی که مراتع دامی مردم بود.»

او در ادامه با انتقاد از این که این کارها از زمان هاشمی و خاتمی شروع شده، افزود: «ولی می‌دانید که اینها همه کار آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها‌ست. من می‌روم دادگاه. این آب قباله زنان ما‌ست. شما یک ملک در یک شهر دیگر بخرید، سند دارد. الان آب ما را برده‌اند، چهارمحال، می‌گویند: مال ما‌ست. خب سندش کو؟ آقای اژه‌ای! سرت را بالا بگیر بگو این آبی که می‌رود چهارمحال سندش مال کیست؟ سند حق آبه از زمان شیخ بهایی است حتی برو عقب تر، الان به اسم اسلام حق ما را گرفته‌اند. هی مصوبه دادند. یک روز جنگ بود، حالا تحریم است.آخه تحریم چه کار به آب من داره؟ چرا آب من را می‌دزدید. حالا آمدیم کنار پل خواجو که مردم بفهمند، دولت بیاید پای میز حساب.آب، زندگی کشاورز است.»

تجمع کشاورزان اصفهان و همراهی مردم

اعتراض کشاورزان اصفهان که وارد ششمین روز خود شده است.آنها روز بیستم آبان‌ماه کشاورزان اصفهانی، در یک فراخوان عمومی از مردم اصفهان خواستند تا به حمایت از آنها برخیزند.

صبح روز جمعه مردم از نقاط مختلف اصفهان به سمت پل خواجو حرکت کرده و تجمع گسترده‌ای شکل گرفت. مردم اصفهان در همبستگی با کشاورزان در بستر خشک رودخانه زاینده رود گردهم آمدند. آنها همراه با کشاورزان با سر دادن شعارهای «زاینده رود رو پس بدین، به اصفهان نفس بدین»، «حق‌آبه رو می‌گیریم، حتی اگر بمیریم» و «تا آب نیاد تو رودخونه، برنمی‌گردیم تو خونه» خواهان جاری شدن آب در زاینده رود شدند تا کشاورزان به کشت پائیزه خود بپردازند.

بر اساس مصوبه شورای تامین استان اصفهان در خرداد امسال ۲۵۰ میلیون مترمکعب سهم آب برای کشت محصولات کشاورزان تخصیص داده شده بود. اما تا این لحظه تنها ۷۰ میلیون متر مکعب آن تأمین شده است. معیشت ۱۰۰ هزار کشاورز شهرستان اصفهان با خشکسالی‌های پیاپی و اختصاص نیافتن حقابه آنان از زاینده رود دچار مشکل جدی شده است

اعتراض کشاورزان شهرستان قیر و کارزین به عدم اختصاص حق‌آبه

کشاورزان شهرستان «قیروکارزین» هم در جریان سفر هادی ایمانیه استاندار فارس به این شهر، با برگزاری تجمع و در دست داشتن پلاکاردهایی، نسبت به عدم تخصیص حق‌آبه از سد سلمان و خشک شدن باغات منطقه اعتراض کردند.

حادثه دلخراش برای کارگران معدن چادرملو

در سانحه تصادف اتوبوس حامل کارگران و کارکنان معدن چادرملو که از اصفهان عازم یزد بود ۲۷ نفر از مسافران مصدوم شدند. این اتوبوس که سرویس کارگران معدن چادرملو یزد بوده در محور گردنه ملااحمد با یک دستگاه تریلی نفتکش برخورد کرده است. حال دو نفر از کارگران به دلیل شدت جراحات نامساعد و وخیم گزارش شده است.

اقدام به خودکشی کارگر کاشی اصفهان

یکی از کارگران کارخانه کاشی اصفهان روز هفدهم آبان‌ماه ۱۴۰۰، با بالا رفتن از تانکر آب کارخانه، به دلیل مشکلات مالی، تهدید به خودکشی کرده بود که با اقدام به موقع همکارانش و عوامل آتش نشانی نجات پیدا کرد.

کارخانه کاشی اصفهان که در پی واگذاری ناموفق به بخش خصوصی، در حال حاضر توسط یک سرمایه‌گذار جدید مدیریت می‌شود. به گفته کارگران، این سرمایه‌گذار با تعدیل نیرو و جذب کارگران جدید، اعلام کرد، کارخانه رونق گرفته و در حال عبور از بحران است. ولی بخشی از کارگران سابق این مجموعه که معوقات خود را دریافت نکرده یا از کارخانه اخراج شده‌اند، کماکان اعتراض دارند. کارگران شاغل در این مجموعه هم از شهریورماه سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند.

مطالبات ۴ ماهه

کارگران شرکت کیسون در پروژه کوه مبارک جاسک استان هرمزگان، ۴ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

کارگران می‌گویند: «از سال ۱۳۹۸ که کار این شرکت در منطقه کوه مبارک جاسک آغاز شد، تاخیر در پرداخت حقوق داشته‌ایم  و حتا نخستین حقوق‌مان را با اعتصاب دریافت کردیم.»

کارگران که از مردادماه سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند تصریح کردند: «صدای فریاد ما را هیچ گوش شنوایی نیست، به هر مسئولی تاکنون مراجعه کردیم به جز قول‌های بی عمل چیزی ندیده‌ایم.»

به گفته نماینده کارگران شرکت کیسون در کوه مبارک هفته گذشته معاون فرماندار شهرستان جاسک در محل کارگاه حضور یافت و به عنوان واسطه برای حل و فصل مشکلات کارگران قول داد تا حقوق عقب مانده کارگران را به زودی تسویه کنند،. اما این اقدام با واریز حقوق یک ماهه آن هم تنها برای ۳۰ نفر از کارگران همراه بود.»

۸۶۰ نفر در این شرکت کیسون مشغول به کار هستند. این شرکت مسئولیت ساخت مخازن ذخیره نفت، در منطقه کوه مبارک جاسک را برعهده دارد.

تجمع اعتراضی کارکنان علوم پزشکی فارس

کارکنان «دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس» روز یکشنبه ۲۳ آبان در اعتراض به‌ عدم اجرای برقراری فوق‌العاده خاص برای پرسنل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رفع تبعیض در محوطه محل خدمت خود تجمع کردند.

محمدرضا سقاییان فرد، یکی از نمایندگان پرسنل دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این مورد می‌گوید: «اعتراض پرسنل این مجموعه جز با موضع‌گیری و حمایت لفظی مسئولان امر همراه نبوده است. در مقام عمل اقدام شایان توجهی به انجام نرسیده است. مسئولین امر نسبت به برآورده ساختن مطالبات به حق آنان هیچ کوششی نکرده و با بی‌تفاوتی از کنار آن‌ها می گذرند.»

به گفته او به دنبال بی پاسخ ماندن مطالبات آنها در یک اقدام خودجوش کارکنان دانشگاه علوم پزشکی در سراسر استان فارس، همچون مرکز بهداشت شهرستان شیراز (شهدای انقلاب)، بیمارستان شهید فقیهی، شبکه بهداشت درمان لامرد، شبکه بهداشت درمان بختگان، شبکه بهداشت درمان و مرکز بهداشت شهید جهانی فیروزآباد، شبکه بهداشت درمان شهرستان مهر، بیمارستان حاج محمود حاج حیدر لامرد، کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی و مرکز پیام نی‌ریز، اقدام به تجمع اعتراض‌آمیز در محوطه محل خدمت خود نمودند. به این اُمید که صدای اعتراضات آنان به گوش مسئولان امر برسد.

وزارت کار به دنبال پیگیری شکایات کارگران استان بوشهر

در پی دیدار حضوری نمایندگان دو هزار کارگر پروژه‌ای نفت و گاز با مسئول روابط کار وزارت کار و به دنبال پیگیری‌های به عمل آمده، وزارت کار پیگیر شکایات کارگران است.

نماینده کارگران پروژه‌ای نفت کاز در این مورد به ایلنا گفته است: «نامه‌ای به اداره کار استان بوشهر، اهواز و عسلویه زده شده و موارد تخلف پیمانکاران از جمله دیر پرداخت کردن حقوق کارگران، مغایرت داشتن لیست بیمه کارگران با عنوان شغلی، وضعیت خراب مسائل رفاهی از جمله خوابگاهها و حمام و سرویس‌های بهداشتی به آنان داده شده است. همچنین بازرسی وزارت کار در جریان تخلفات پیمانکاران قرار داده شده و ایشان نیز پیگیر موارد تخلفی است.»

با دو به دو موافقت کنید

کارگران ارکان ثالث مجتمع گاز پارس جنوبی با انتشار نامه‌ای خطاب به وزیر نفت خواستار اجرای هم‌سان سازی نوبت‌های مرخصی بر اساس طرح دو به دو شدند. آنها در این نامه با اشاره به دوری از خانه خود، از وزیر خواسته‌اند تا جهت هم‌سان سازی مرخصی این پرسنل به صورت دو به دو یعنی دو هفته کار و دو هفته استراحت همانند پرسنل رسمی، با توجه به اینکه هیچ گونه بار مالی برای سازمان ندارد؛ موافقت نماید.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.