نامه مرد عنکبوتی به حسین شریعتمداری!

یکشنبه, 21ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

احسان پیربرناش

دوست عزیزم حسین، سلام؛ ردیفی؟

وقتی دیدم در کیهان نامی از ما آوردی و سراغی از ما گرفتی با خودم گفتم این رسم آدمیت نیست، مرغ تسبیح گوی و ما خاموش. باید برایت می‌نوشتم. می‌نوشتم از تار و پودی که بافته‌ایم و عوامی که می‌فریبیم. چه زیبا گفتی از شبکه عنکبوت؛ شبکه‌ای که رسالتش اطلاع‌رسانی است و این خود فی‌الواقع کم جرمی نیست.

روزگار غریبی ست حسین؛ از تو چه پنهان همیشه به این فکر می‌کردم چرا قانون و بهار و شرق و آرمان و آفتاب یزد و اعتماد و ایران و هزار و یک روزنامه دیگر جز کیهان که بی‌شک همه‌شان از رانت دولتی و کاغذهای یارانه‌ای سود می‌برند و در آشفته‌بازار کاغذ و هزینه چاپ کوچکترین دغدغه‌ای ندارند، چرا از توصیه‌های روشنگرانه کیهان استفاده نمی‌کنند. حسین جان بی‌تعارف به‌عنوان یکی از مردان عنکبوتی رسانه‌ای روزنامه‌ات را هر از گاهی می‌خوانم و تغییر را هر بار پس از خواندن در زندگی‌ام حس می‌کنم. تا به حال ندیدم کسی چون تو روی قیمت‌ها تاثیرگذار و موثر باشد. الان یک حرف می‌زنی، نیم ساعت بعد مسواک گران می‌شود، ماست سون دو برابر می‌شود، انواع قرص‌های مسکن نایاب می‌شود، دو سه کشور با هم درگیر می‌شوند، چند خانواده طلاق می‌گیرند، جهان درگیر خودش می‌شود، بس که تو آدم مهم و تاثیرگذاری هستی حسین. دروغ چرا، گاهی دلم برایت تنگ می‌شود. آنهم درست در تعطیلات عید… باورت می‌شود؟ همیشه وقتی زیادی آرامش دارم دلم می‌خارد.

حسین من تعجب می‌کنم اینها که دم از روشنفکری می‌زنند، چطور از استناد به مطالب سرشار از خلاقیت و مستند کیهان پرهیز می‌کنند. حسین باتوام‌ها، یک چیزی بگو بفهمم داری گوش می‌کنی… نه نه، غلط کردم، چیزی نگو،فراموش کرده بودم اگر نخواهی هم گوش می‌کنی! حسین بارها دیدم کیهان در نکوهش افراد بی‌شماری که از ابتدای بشریت تا به امروز زیسته‌اند، تمامی مطالب و نقل قول‌های آنان را بدون کمترین تغییری و انحرافی در روزنامه منتشر کرده و بدون هیچ ذهنیتی نقدهای منصفانه‌ای را علیه بشر، حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق مردها، حقوق بچه‌ها، حق‌التحریرها، حقوق آبزیان، حقوق دوزیستان و … نوشته است. این شبکه‌های عنکبوتی اما دریغ می‌کنند کیهان را از خودشان. برای کیهان که مخاطب کم نیست، تو برای خودشان می‌گویی، اما ما همگی جز تو کلا نمی‌فهمیم!

اما خودمانیم حسین، مگر تو متهم کم داشتی که دست گذاشتی روی ظریف؟ هزارماشاا… دست که نیست، چنگک مکانیکی است! این بچه هم ظریف است، لوس است، سوسول است، می‌گوید حرف‌هایی که کیهان می‌گوید را نگفتم، تو بگو «باشه، تو راست می‌گی» ما که می‌دانیم تو راست می‌گویی حسین! اصلا فقط تو راست می‌گویی حسین. این بچه – ظریف را می‌گویم – تاب و تحمل قبلی‌ها را ندارد. شاید با خودش می‌گوید:«من می‌دانم از دهنم چی خارج شده یا حسین شریعتمداری؟» قطعا تو می‌دانی حسین جان اما اجازه بده فکر کند اختیار دهانش را دارد. شاید جایی گفته اختیار دهانم را دارم، نزن توی ذوق بچه. کیست که نداند اختیار دهن همه ما دست توست، اما توام قبول کن در حفظ و نگهداری دهان‌مان دقت لازم را نداشتی. همین است که همه می‌گویند دهان‌مان ال شده و بل شده… حسین جان، عزیزم، دقت کن.
از: قانون


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.