خبرنگاری که از یک قتل ناموسی خبر داده بود به ۲۷ ماه حبس و محرومیت از خبرنگاری محکوم شد

دوشنبه, 24ام آبان, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – غلام حسین (سینا) قلندری خبرنگار اهل کوهدشت به دلیل انتشار خبر قتل مبینا سوری، نوجوان ۱۴ ساله‌‌ با انگیزه ناموسی، توسط دادگاه کیفری این شهرستان به ۲۷ ماه حبس و دو سال محرومیت از شغل خبرنگاری محکوم شد. از این میزان، با استناد به ماده ۱۳۴، مجازات اشد یعنی ۱۳ ماه و ۱۶ روز حبس قابل اجرا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، غلام حسین (سینا) قلندری خبرنگار اهل این شهرستان را به حبس و محرومیت از شغل خبرنگاری محکوم کرد.

بر اساس این حکم که به صورت غیابی توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری کوهدشت صادر و اخیرا به وی ابلاغ شده است، آقای قلندری از بابت اتهام نشر اکاذیب به ۱۳ ماه و ۱۶ روز حبس و از بابت اتهام انتشار تصاویر خصوصی به ۱۳ ماه و ۱۶ روز حبس و به عنوان مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت از شغل خبرنگاری و توقیف کانالش محکوم شد. در صورت تایید این حکم، با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۳ ماه و شانزده روز حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.

سینا قلندری که ماجرای قتل مبینا سوری، نوجوان ۱۴ ساله‌‌ توسط همسرش در منطقه رومشکان را منتشر کرده بود، اواسط شهریور ۱۴۰۰، به دستور دادستان منطقه و با شکایت خانواده مقتول و متهمان پرونده بازداشت و پس از ۱۱ روز مورخ ۲۷ شهریورماه آزاد شد.

سینا قلندری درباره وضعیت خود پیشتر گفته بود: “من خبر را منتشر کردم و سه ساعت بعد خبرگزاری رکنا، خبری غیر واقعی و نادرست درباره این حادثه منتشر کرد. از این رو پلیس فتا به منزل اقوام من در کوهدشت که مهمان آنها هستم مراجعه کردند و برخورد بسیار امنیتی و تندی داشتند. دادستان با عتاب من را خطاب قرار دادند که انتشار این خبر کار نادرستی بود و به دادیار پرونده من گفتند جوری تنبیه‌اش کنید که دیگر چنین اخباری را منتشر نکند.”

به گفته وی، “در مدت بازداشت خون‌ریزی معده داشتم. به هیچ وجه مرا به بیمارستان منتقل نکردند و در اوج خونریزی به من قرص ژلوفن دادند که ازقضا برای معده مضر است.”

سینا قلندری متولد ۱۳۶۴ و اهل شهرستان کوهدشت لرستان است که کانالی به نام «رادیو تلگرامی لرستان» را مدیریت می کند.

این خبرنگار کوهدشتی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

روز دوشنبه ۸ شهریور، مبینا سوری دختر قربانی کودک همسری با انگیزه ناموسی در لرستان کشته شد و در پی آن پلیس چندین نفر از متهمان یا مظنونان اصلی قتل که اعضای خانواده او بودند را بازداشت کرد.

پنج روز پس از انتشار خبر قتل مبینا سوری، همسر او به قتل اعتراف کرده و در نتیجه بقیه مظنونان و متهمان بازداشت شده این پرونده آزاد شدند.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.