کتاب‌های برگزیده دانشگاهی معرفی شدند

پنجشنبه, 27ام آبان, 1400
اندازه قلم متن
کتاب‌های برگزیده دانشگاهی معرفی شدند

برگزیدگان سومین دوره جشنواره ملی نشر دانشگاهی همزمان با سومین روز بیست و نهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی نشر دانشگاهی امروز (چهارشنبه ۲۶ آبان) همزمان با سومین روز بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از سوی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با حضور ناشران و مولفان در محل این پژوهشگاه برگزار شد.

در این مراسم محمد سلگی (رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) ضمن پاسداشت «هفته کتاب»، آن را دومین رویداد مهم مربوط به ترویج کتاب در کشور طی سه دهه گذشته دانست و درباره این اقدام انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی گفت: انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در کنار پیشبرد و ارتقاء سطح کیفی و کمی نشر دانشگاهی کشور، تقدیر و معرفی آثار برتر را هم در دستور کار خود قرار داده که این مهم، جای تقدیر دارد. امید است که این برنامه در سال‌های بعد هم ادامه پیدا کند و توجه به آثار برتر فقط منحصر به این برنامه نباشد تا از این طریق، کمکی به مولفان و مترجمان جهت خلق آثار بهتر و ارزنده در کشور صورت گیرد.

در ادامه این مراسم سیدعباس حسینی‌نیک (مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی) نیز از این‌که قطار جشنواره نشر دانشگاهی پس از گذشت سه سال، به ایستگاه سوم رسیده و جایگاهی در تقویم شمسی پیدا کرده، ابراز خرسندی کرد و گفت: انجمن نشر دانشگاهی به معنای واقعی درحال دانشگاهی شدن است و در حال خروج از کسب‌وکار صنفی و معمولی است.

او با توضیح درباره بخش‌های این جشنواره افزود: سومین دوره جشنواره نشر دانشگاهی مانند دو دوره قبل چهار بخش دارد. سه بخش آن را در هفته کتاب برگزار می‌کنیم و یک بخش آن را که برگزاری نمایشگاه تخصصی دانشگاهی است، به هفته پژوهش موکول کرده‌ایم. بخش اول جشنواره، همایش بود که آن را در سه جلسه برگزار کردیم. بخش دوم، همین برنامه انتخاب آثار برتر است که ۱۰ اثر در زمینه‌های موضوعی مختلف انتخاب شده‌اند. بخش سوم، تقدیر از یک ناشر پیشکسوت دانشگاهی‌ است.

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در پایان، از زحمات کمیته انتخاب کتاب‌های برگزیده دانشگاهی تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه، مسعود پایدار (عضو هیأت‌مدیره انجمن) موضوع انتخاب ناشر یا آثار برگزیده را موضوعی پیش‌بینی‌شده در اساسنامه انجمن دانست که توفیق اقدام برای آن از سال گذشته محقق شده است. او فلسفه این کار را تشویق اهالی نشر و مولفان برای خلق آثار بیشتر و بهتر دانست و درباره معیارهای این انتخاب بیان کرد: محتوای نوآورانه و نگارش و ویرایش متن و تناسب آن با نیازهای فرهنگی و علمی کشور و همچنین کیفیت ارائه از نظر حوزه تولید فنی و چاپی، ازجمله معیارهای انجمن در انتخاب این آثار بوده است. این اقدام ضمن حمایت و تشویق در جهت خلق آثار خوب، پاسداشت و قدردانی از کار مولفان نیز هست. در این انتخاب، تلاش کردیم علاوه‌بر لحاظ این معیارها، برخی ملاحظات دیگر ازجمله توجه به ناشران بخش خصوصی در کنار ناشران دولتی را نیز مدنظر قرار دهیم.

علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر بیست و نهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران) نیز در این مراسم ضمن تبریک سومین روز از «هفته کتاب» و ابراز خداقوت به مجموعه ناشران دانشگاهی، گفت: ما باید تلاش کنیم کل سال ما، کتابی و از آنِ کتاب باشد. ما در خانه کتاب و ادبیات ایران تلاش کردیم کارهای خوبی را که طی سالیان گذشته انجام شده ادامه دهیم. این مشعلی‌ است که طی ۲۹ دوره «هفته کتاب» به دست ما رسیده و قطعاً هوادارانی طی دوره‌های بعد خواهد داشت.

در بخش پایانی این برنامه آثار برگزیده دومین دوره انتخاب و معرفی کتاب برگزیده دانشگاهی معرفی شدند و هم‌زمان با معرفی هر اثر، نویسندگان آن‌ها به شرح مختصری از اثر خود پرداختند.

بر اساس این خبر، آثار برگزیده در این دوره به شرح زیر است:

«کتاب جامع مداخلات روان‌شناختی در بحران؛ مبانی، روش‌ها و فنون» – خدابخش احمدی

«نظریه‌های توسعه» – مصطفی ازکیا و رشید احمدی‌فر

«رابطه نظریه و عمل؛ از حکمای باستان تا رئالیسم انتقادی» – عماد افروغ

«تاریخ و سنت زردشتی و متون فارسی زردشتی» – حمیدرضا دالوند

«زبان‌شناسی؛ منظری ایرانی» – محمد دبیرمقدم

«بیماری‌های قلب و عروق» – ابراهیم نعمتی‌پور

«آشنایی با دگرگونی‌های فازی در فلزات» – خلیل‌الله قیصری

«نظریه مدرنیته در معماری ایران» – سعید حقیر و حامد کامل‌نیا

«فرش کاشان در سایه‌روشن تاریخ» – شیرین صوراسرافیل

«تاریخ‌نگاری و تاریخ‌نگری مورخان ایرانی (از قرن سوم تا ششم هجری)» – پروین ترکمنی‌آذر

بنا بر اعلام، بیست‌ونهمین دوره «هفته کتاب» جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ آبان ماه آغاز شده و تا اول آذر ماه ۱۴۰۰ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.