نگاهی به متاورس؛ دنیای جدید خالق فیس‌بوک

دوشنبه, 1ام آذر, 1400
اندازه قلم متن
 

متاورس بزرگترین پروژه مارک زاکربرگ برای آینده است. اما این دنیای جدید مجازی چه خصوصیت‌هایی دارد؟

برخی کارشناسان ایده متاورس را آینده زندگی مجازی انسان‌ها می‌دانند. البته برخی با تردید به این موضوع نگاه می‌کنند چون پیاده شدن تمام آنچه متاورس نام دارد به بالاترین سرعت اینترنت فایو جی در تمام جهان نیاز دارد. علاوه بر آن، برای ایجاد چنین جهانی، به رایانه‌هایی نیاز است که بارها از رایانه‌های کنونی سریع‌تر باشند.

در عین حال نگرانی از نقض حریم خصوصی و نیز سرقت اطلاعات، از دیگر انتقادها به متاورس است. چرا که این پلت فرم تقریباً تمام زندگی ما را اسکن می‌کند و اطلاعاتی را می‌تواند به دست آورد که هر دولت یا شرکتی آرزوی دانستن آن را به صورت جامع دارد.

مارک زاکربرگ مؤسس فیس‌بوک در کنفرانس کانکت، از تغییر جدید فیس‌بوک به متا (Meta) خبر داد. دلیل تغییر نام این مجموعه وجود فعالیت‌های مختلف عنوان شده که دیگر تحت نام فیس‌بوک امکان‌پذیر نبوده است.

متا در واقع شرکت مادری است که برندهایی مثل فیس‌بوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس‌آپ را در بر می‌گیرد. این نام جدید سعی دارد در زمینه خلق محتوای جدید در فضای مجازی فعالیت کند. این شرکت قرار است جهان متاورس را ایجاد کند.

متاورس چیست؟

شاید به زبان ساده بتوان گفت متاورس مانند زندگی در یک جهان موازی است، تقریباً شبیه چیزی که در فیلم ماتریکس می‌بینیم.

متاورس شما را شبیه سازی می‌کند و به دنیای دیگری می‌برد. مثلاً در یک دورهمی مجازی همه دوستان می‌توانند با یک نمای سه بعدی عالی حاضر شوند. در این دورهمی شما می‌توانید خودتان باشید یا تبدیل به اشکال با آواتارهای فانتزی شوید.

این قابلیت‌ها با یادگیری ماشین و واقعیت افزوده با دوربین‌های مخصوص دست‌یافتنی خواهد شد. در طرحی بلندپروازنه حتی حس لامسه ما هم در این فضا درگیر خواهد شد.

البته آنچه در مرحله اول مد نظر است، زندگی سه‌بعدی به وسیله عینک واقعیت افزوده است. کاربر عینک و هدفون مخصوص را می‌زند و خود را در یک محیط جدید می‌بیند. مثلاً وسط جنگل‌های آمازون می‌توانید با دوستان خود وقت بگذرانید، از خواسته‌هایتان بگویید، آنچه می‌خواهید را سفارش بدهید، یا بپوشید، و با دوستان خود در این محیط بازی کنید؛ از شطرنج گرفته تا شمشیربازی.

متاورس شاید در گام اول بسیار هیجان‌انگیز به نظر برسد، اما فیس‌بوک به که تبدیل به شرکت متا شده، این توانایی را می‌دهد که در سطح جدیدی به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کند و شاید حتی خود فرد را بهتر از او بشناسد.

نکته دیگر توان سخت‌افزاری بسیار قدرتمندی است که برای همه‌گیر شدن متاورس نیاز است. متاورس جهانی است که به صورت پیوسته فعال است و مانند جهان واقعی خاموش نمی‌شود. زمان به صورت زنده و موازی جهان واقعی پیش می‌رود و این جهان می‌تواند میزبان همه افراد جهان و بیشتر از آن باشد.

زاکربرگ در گفت‌وگو با آواتار خودش در متاورس در زمان معرفی شرکت متا
زاکربرگ در گفت‌وگو با آواتار خودش در متاورس در زمان معرفی شرکت متا

در جهان متاورس یک اقتصاد فعال در حال کار است. اقتصادی کاملاً پویا و مختص به متاورس؛ امکان تجارت به وسیله ارزهای دیجیتال وجود دارد؛ محتوا و فضاهای داخل آن توسط شرکت‌های مختلف ایجاد می‌شود. در متاورس می‌توان دانشگاه و مرکز آموزشی راه انداخت، یا اتاقی برای بازی و معاشرت با دوستان شکل داد.

متاورس در واقع به معنی فراتر از جهان است. این کلمه بر گرفته از کتاب سقوط برفی نوشته نیل استفنسون است در این کتاب قهرمان داستان به شکل یک آواتار در جهان متاورس زندگی می‌کند. آنچه که متاورس را جالب یا شاید وحشتناک کند، حضور هوش مصنوعی در آن است؛ در واقع ابررایانه‌های کوانتومی با استفاده از هوش مصنوعی و فضای ابری، این جهان مجازی را هدایت می‌کنند.

برای ایجاد این جهان، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، ارتباطات با سرعت بسیار بالاتر از امروز و رایانه‌های کوانتومی، باید در کنار گسترش سخت افزار مانند دستگاه‌های واقعیت افزوده توسعه پیدا کنند.

در جهان متاورس محیط‌های کاری وجود خواهد داشت که کارگران یا کارمندان می‌توانند در این محیط مجازی کنار هم کار کنند.

این دنیا بازی‌های رایانه‌ای و دنیای سرگرمی را متحول خواهد کرد. بازی‌هایی مانند فورتنایت شاید گوشه کوچکی از این دنیای آینده باشند. در متاورس شاید بتوان در محیط سریال، فیلم‌ها و داستان‌ها زندگی کرد و وقت گذراند.

رادیوفردا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.