خانواده یک شهروند آمریکایی مفقود شده در ایران به دنبال پاسخ هستند

چهارشنبه, 3ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – اشرف امین اکبری، شهروند چند تابعیتی آمریکایی – کانادایی متولد ایران، مردادماه ۹۷ در تهران از منزل خارج شده و از آن زمان تاکنون خبری از وضعیت او در دست نیست. علیرغم گذشت بیش از ۳ سال و پیگیری‌های مکرر خانواده این شهروند، تاکنون مقامات ایران از وضعیت او اعلام بی‌اطلاعی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اشرف امین اکبری، شهروند چند تابعیتی ایرانی – کانادایی – آمریکایی ساکن لاس وگاس، ایالت نوادای آمریکا، در تاریخ ۱۰ مردادماه ۹۷ در تهران از منزل خارج شده و از آن زمان تاکنون خبری از وضعیت او در دست نیست.

علیرغم گذشت بیش از ۳ سال و پیگیری‌های مکرر خانواده این شهروند، مقامات ایران کماکان از وضعیت و سرنوشت او اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. به علاوه مشخصات این شهروند دو تابعیتی به عنوان فراد مفقود شده در وبسایت پلیس بین الملل (اینترپل) نیز ثبت شده است.

افسر امین اکبری، خواهر این شهروند در گفت و گو با هرانا ضمن ابراز نگرانی از وضعیت خواهر ۶۳ ساله و بیمار خود افزوده: «خواهرم برای یک مسافرت ۳ هفته‌ای به ایران رفته بود و حالا سه سال است که خبری از او نیست. مگر می‌شود در کشوری فردی برای این مدت گم شود و خبری از او نباشد. هر هفته با پلیس ایران و آگاهی شاپور پیگیری می‌کنم و آنها می‌گویند هیچ اطلاعی ندارند. به من می‌گویند خواهر شما مگر تنها گم شده در ایران است؟! خواهرم دارای تابعیت کشورهای آمریکا و کانادا و متولد ایران است و بیشتر عمر خودش را در آمریکا گذرانده با این حال هیچ دولتی در پیدا کردن او به ما کمک نمی‌کند. فقط با پیگیری زیاد توانستیم مشخصاتش را در بخش یلو نوتیس اینترپل (بخش مفقودین) ثبت کنیم.»

آگهی منتشر شده در بخش یلو نوتیس اینترپل

آگهی منتشر شده در بخش مفقودشدگان (یلو نوتیس) اینترپل

خانم امین اکبری با توجه به سابقه دستگیری شهروندان دو تابعیتی توسط حکومت ایران در این خصوص نیز نگران است و به هرانا گفت: «ما تمام بیمارستان‌ها، سردخانه و قبرستان‌ها را گشته‌ایم. با اینکه سابقه فعالیت مدنی ندارد، تنها راهی که مانده فکر می‌کنیم شاید در یک بازداشتگاه امنیتی یا در زندان محبوس باشد. خواهر من مریض است و از نارسایی کلیه رنج می برد و حتی به دلیل بیماری از شغلش هم بیرون آمده بود. او به داروهای خودش نیاز دارد و نمی‌دانم هر کجا که هست به داروهایش دسترسی دارد یا خیر.»

اشرف امین اکبری، ۶۳ ساله و شهروند دارای تابعیت آمریکایی و کانادایی و متولد ایران است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز گذشته گفته بود وزارت خارجه ایران قصد دارد برنامه‌ای را راه‌اندازی کند که تضمین دهد شهروندان ایرانی در سفر به ایران زندانی یا با مشکلات قانونی روبرو نمی‌شوند.
 
سخنان وزیر خارجه ایران در حالی است که شمار زیادی از ایرانیان دوتابعیتی طی سال‌های اخیر پس از سفر به ایران دستگیر و دچار مشکلات امنیتی شده‌اند
 
با توجه به اظهارات اخیر امیرعبداللهیان، اسکایلر تامپسون، مسئول روابط خارجی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از حسین امیرعبداللهیان خواست که پاسخگوی وضعیت امینی اکبری و سایر دوتابعیتی‌ها باشد که ظاهراً به‌عنوان ابزار چانه‌زنی سیاسی نگهداری می‌شوند. وی در ادامه اظهار داشت: ادعای وجود چنین ضمانتی به طرز قابل توجهی برای خانواده های ناپدید شدگان و بازداشت شدگان دوتابعیتی در داخل ایران امروز بی معنی است.
 

در صورت شناسایی و یا داشتن هر گونه اطلاعی از سرنوشت اشرف امین اکبری لطفا با هرانا تماس بگیرید.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.