باغ وحش‌ها توله شیر را ۱۵۰ میلیون تومان به افراد پولدار می‌فروشند

پنجشنبه, 4ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

استان‌وایر – علیرضا ساجدین، رییس مرکز فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط‌زیست، می‌گوید باغ‌وحش‌ها یکی از مبادی فروش حیات‌وحش به طبقه متمول است و برخی از این باغ‌وحش‌ها با توله‌کشی، هر گربه‌سان نظیر توله شیر را ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به افراد پولدار می‌فروشند.

روزنامه «همشهری»، روز چهارشنبه، ۳ آذر ۱۴۰۰، به موضوع بازار خرید و فروش حیات وحش پرداخته است. علیرضا ساجدین در گفتگو با این روزنامه با اشاره به اینکه قاچاق حیات‌وحش دومین بازار پرسود پس از موادمخدر است، گفت: «بیشترین خرید و فروش حیات‌وحش در فضای مجازی رخ می‌دهد».

رییس مرکز فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط‌زیست از شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان تلگرام به عنوان بستر بیشترین تخلف در حوزه خرید و فروش حیات‌وحش نام برد.

به گفته ساجدی افراد متمول به‌دنبال داشتن شیر و پلنگ و ببر هستند. او می‌گوید این افراد حیوانات را در باغ‌های خصوصی خود در حومه تهران نگه‌داری می‌کنند.

ساجدی با انتقاد از استفاده از این نوع حیوانات در سریال‌ها گفت که این اقدام باعث ترویج خرید و فروش حیوانات در همه سطوح می‌شود.

براساس این گزارش، غیر از پستانداران بزرگ‌جثه، انواع خزندگان مانند مار پیتون و ایگوانا و جونده‌هایی مانند سنجاب خریدار دارد و این حیوانات با پست به اقصی نقاط کشور ارسال می‌شود.

رییس مرکز فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید بسیاری از باغ‌وحش‌ها حداقل یک خلاف را در پرونده‌هایشان دارند و در این باره توضیح داد: «بسیاری از تخلفاتشان هم قابل رصد نیست و بارداری گونه‌هایشان را هم به سازمان حفاظت محیط‌زیست اطلاع نمی‌دهند».

او معتقد است که مردم باید از قیمت جریمه‌های خرید و فروش حیات وحش خبر داشته باشند و بدانند که خرید و فروش آن به تنوع زیستی چه آسیب‌هایی می‌رساند. حذف هر فرد از پرنده‌های شکاری به‌عنوان رأس هرم‌بودن این گونه‌ها، آسیب بسیار زیادی به حیات‌وحش و اکوسیستم وارد می‌کند.

براساس قانون شکار و صید و قانون مصادیق مجرمانه که در سال جاری از طریق دادستانی کل کشور تصویب شد، خرید و فروش و آگهی حیات‌وحش خلاف است و برای آن علاوه بر جریمه نقدی، حبس نیز درنظر گرفته شده است.

فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، مدت‌هاست که به‌دنبال لایحه حمایت از حیات وحش برای جلوگیری از قاچاق و آزار حیوانات است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.