کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان به اعتصاب خود پایان دادند

پنجشنبه, 4ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

استان وایر- با پذیرش خواسته‌های کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان از سوی شورای تامین شهرستان ورزقان، اعتصاب آنها خاتمه یافت. به دنبال تشکیل جلسه‌ شورای تأمین شهرستان ورزقان همراه با حفاظت اطلاعات شهرستان و نمایندگان شرکت و کارگران در محل کارگاه شرکت آهن‌آجین که روز سه‌شنبه دوم آذرماه ساعت ۱۹ برگزار شد، مقرر شد که شرکت‌ها از اخراج نمایندگان و پرسنل صرف نظر کنند. شورای تأمین مسئولیت باز شدن کارت تردد کارگران اخراجی را تضمین کرد.

بر اساس توافق شورای تامین استان و نمایندگان شرکت با کارگران در این جلسه، چهار نفر از مدیران شرکت‌ها به نام‌های (صالحی، رحمان‌پور، علی‌پور، نعمت‌پور) که کارگران مانع از ورود آنها به مجتمع شده بودند و شرکت‌ها اصرار داشتند که آنها را به سر کار برگردانند، دیگر به هیچ عنوان به معدن تردد نخواهند داشت.

همزمان با جلسه مذاکرات، کارگران اعتصابی که در محوطه شرکت دست به تجمع زده بودند اقدام به سر دادن شعارهایی چون: «کارگر بیدار است، از استثمار بیزار است»، «مدیر بی لیاقت، اخراج باید گردد» و «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» کرده بودند.

با پذیرش خواسته‌های کارگران مبنی بر بازگشت نمایندگان و همکاران اخراجی، ممنوعیت تردد و ورود چهار مدیر اخراجی به معدن و تحقق دیگر مطالبات، کارگران به اعتصاب سه روزه خود پایان دادند و از امروز سوم آذرماه در محل کار خود حاضر خواهند شد.

کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان از شامگاه روز یکشنبه ۳۰ آبان در اعتراض به بسته شدن کارت حدود ۶۰ نفر از همکاران و نمایندگان‌شان دست از کار کشیده بودند. قرارداد کاری تمام این کارگران پایان یافته اما مدیرعامل شرکت ملی مس ایران وعده داده بود که قرارداد همگی آنها یکساله تمدید خواهد شد.

وضعیت کارگران معادن ایران

گروهی از کارگران معدن آسمینون منوجان هم روز سه‌ شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود، در محور منوجان به بندرعباس دست به تجمع زدند. در اردیبهشت ماه سال جاری نیز این کارگران در اعتراض به اجبار به بستن قرارداد پیمانکاری با شرکت‌های زیر مجموعه شرکت معدن آسمینون، جاده کهنوج به بندرعباس را مسدود کردند. نبود امنیت شغلی و پایین بودن سطح دستمزدها از جمله مواردی است که کارگران این معدن به آن اعتراض دارند.

فعالیت کارگران معدن در ایران در ماه‌های اخبر با اعتصاب و اعتراض جدی به مساله معیشت بدلیل عدم پرداخت حقوق و حق بیمه مواجه بوده است. فقدان تجهیزات ایمنی مناسب هم امنیت کاری آنها را با مخاطرات جدی روبرو کرده‌اند. کارگران معادن زغال سنگ آق دربند، معدن میدوک و معدن مس سونگون ورزقان از جمله معادنی بودند که صدای اعتصاب و اعتراض کارگران آن به رسانه‌ها راه یافت. اگر چه برخی اعتصابات با وعده مقامات بطور موقت خاتمه یافتند اما، کارگران منتظر تحقق وعده‌ها هستند. در معادن دیگر کارگران از عدم رسیدگی به مطالبات خود و عدم پرداخت حقوق و حق بیمه خبر می‌دهند. حقوق‌هایی که شش ماه است پرداخت نشده و دفترچه‌های بیمه‌ای که مدت‌هاست اعتبار ندارند.

جدا از این کارگران، در هفته‌های اخیر کارگران معادن زغال سنگ «پابدانای جنوبی»، «چشمه‌پودنه»، «گله‌توت»، «سراپرده»، «باب‌شکون» و «معدنجو» در زرند کرمان در اعتراض به دستمزدهای پایین و تبعیض میان کارگران معادن نیمه دولتی و خصوصی، تولید را متوقف و اعتصاب کرده بودند. آن‌ها بر درخواست خود مبنی بر حذف پیمان‌کاران تاکید دارند. به گفته‌ کارگران معادن خصوصی زغال سنگ شهرستان زرند، پیمان‌کاران دستمزد کارگران را متناسب با قراردادهای خود با کارفرمایان این معادن، پرداخت نمی‌کنند تا سود بیشتری به جیب بزنند.  


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.