شعار خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در برابر دادگاه: «مرگ بر خامنه‌ای»

یکشنبه, 7ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی این دادگاه را تلاش برای پنهان کردن دست علی خامنه‌ای در جنایت عنوان کردند

ایندیپندنت فارسی – جمعی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، امروز یکشنبه ۷ آذر، برای دومین بار با حضور در مقابل دادسرای نظامی تهران، دادگاهی را که برای رسیدگی به این پرونده در حال برگزاری است، «نمایشی و غیرقانونی» خواندند و با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» خواستار محاکمه عاملان اصلی سرنگونی هواپیمای مسافربری شدند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده، این افراد که پلاکاردهایی با تصویر فرزندان کشته شده خود در دست داشتند، شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری را یک اقدام برنامه‌ریزی شده عنوان کردند.

در این تجمع شعارهایی از قبیل «ننگ بر جنایتکاران»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر سپاه پاسداران»، «حقیقت عدالت» و «مرگ بر سلامی» و «مرگ بر باقری» سر داده شد.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هستند.

تظاهرکنندگان که از سوی نیروهای امنیتی محاصره شده بودند، این دادگاه را اقدامی برای رفع مسئولیت از مقامات ارشدی مانند امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران می‌دانند که پیش‌تر در برابر دوربین‌های تلویزیونی رسماً مسئولیت شلیک به هواپیمای اوکراینی را برعهده گرفت.

پیش از این نیز، انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «قوه قضاییه جمهوری اسلامی که تحت فرمان رهبر این حکومت فعالیت می‌کند، مقصرین و عاملین اصلی را از جمله شورای عالی امنیت ملی به جرم باز گذاشتن آسمان و استفاده از افراد بی‌گناه به‌عنوان سپر انسانی، سپاه پاسداران و مقامات عالی‌رتبه آن به جرم شلیک دست‌کم دو موشک به‌سوی هواپیمای مسافربری، مقامات دولتی به جرم همدستی در پنهان کردن جنایت و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که فرمانده کل قوای نظامی است، از دم تبرئه کرده و تقصیر فقط به گردن چند افسر دون‌پایه افتاده است.»  

هفته گذشته و هم‌زمان با برگزاری دادگاه نخستین جلسه دادگاه نظامی، گروهی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با در دست داشتن تصاویری از جان‌با‌ختگان، در تجمعی مقابل این دادگاه، به «رسیدگی بدون ابلاغ نظر کارشناسان» و «داده نشدن اجازه برای مطالعه پرونده پیش از رسیدگی» اعتراض کردند.

ویدئوها و تصاویر منتشرشده از آن تجمع نیز حکایت از حضور گسترده نیروهای انتظامی و امنیتی در کنار معترضان داشت.

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، کمی پس از برخاستن از فرودگاه خمینی با موشک‌های پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند. جمهوری اسلامی پس از این رویداد، تا سه روز، سرنگونی هواپیما مسافربری در اثر برخورد موشک را تکذیب می‌کرد و در نهایت تحت فشار بین‌المللی و رسانه‌ای ناگزیر به اعتراف شد.

گزارش رسمی و نهایی جمهوری اسلامی ایران که ۱۴ ماه پس از سرنگونی هواپیما، در اواخر اسفندماه ۱۳۹۹ منتشر شد، حاکی از این بود که در یک «خطای انسانی»، اپراتور پدافند هوایی هواپیمای مسافربری را با موشک اشتباه گرفته و دو موشک به فاصله چند ثانیه به سمت هواپیمای اوکراینی شلیک کرده است. این گزارش با انتقادهای فراوان خانواده‌های جان‌باختگان، کارشناسان و نهادهای بین‌المللی روبرو شد و کانادا و اوکراین آن را «فریبکارانه» و «گمراه‌کننده» خواندند.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.