انتظار ۹۰۰ کارگر بازنشسته مخابرات راه دور شیراز برای دریافت حق سنوات و اخبار دیگر

پنجشنبه, 25ام مهر, 1392
اندازه قلم متن

انتظار ۹۰۰ کارگر بازنشسته مخابرات راه دور شیراز برای دریافت حق سنوات

«رقم سنوات بازنشستگان این کارخانه با توجه به میزان سوابق کاری‌شان از ۵ تا ۱۵ میلیون تومان است./ در میان این کارگران بازنشسته، افرادی هم هستند که هنوز نتوانسته‌اند معوقات حقوقی چند ماه آخر فعالیت خود را از کارفرما دریافت کنند.»و .

نماینده کارگران در کار کارخانه مخابرات راه دور شیراز اعلام کرد: ۹۰۰ نفر از کارگران این واحد تولیدی که از سال ۸۷ به مرور بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت بخش اعظمی از سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند.

«غلامحسین بانشی» رئیس شورای اسلامی کار کارخانه مخابرات راه دور شیراز در این باره به ایلنا گفت: رقم سنوات بازنشستگان این کارخانه با توجه به میزان سوابق کاری‌شان از ۵ میلیون تومان تا ۱۵ میلیون تومان است.

او افزود: در میان این کارگران بازنشسته، افرادی هم هستند که هنوز نتوانسته‌اند معوقات حقوقی چند ماه آخر فعالیت خود را از کارفرما دریافت کنند.

این کارگر با بیان اینکه بازنشستگی این کارگران با استفاده از قانون بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور، نوسازی صنایع و بازنشستگی عادی صورت گرفته است افزود: از کارگران قدیمی این واحد فقط ۳۰ کارگر باقی مانده‌اند که تا دو ماه آینده آنان نیز بازنشسته خواهند شد.

این فعال کارگری در خصوص سرانجام کارخانه مخابرات راه دور شیراز گفت: بعد از آنکه این واحد از بخش دولتی مجددا به بخش خصوصی واگذار شد، کارفرما با همکاری دولت سعی کرد با بازنشسته کردن کارگران مشمول، از مشکلات کارخانه کم کند.

بانشی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر این کارفرما در تلاش است با به دست گرفتن پروژه‌های جدید کاری زمینه اشتغال کارگران جدیدی را فراهم کند.
او در خاتمه تعداد کارگران شاغل در این واحد را با کسر ۳۰ کارگر مشمول بازنشستگی حدود ۴۰ کارگر قرار دادی عنوان کرد و اظهار داشت: این تعداد کارگر هم اکنون در اجرای پروژه‌های نیمه تمام و کوچک با کارفرما همکاری می‌کنند.

 

تامین اجتماعی وظیفه وصول حق بیمه از کارفرما را به دوش کارگران بنادر انداخت

یک مقام کارگری در منطقه بندر امام گفت: سازمان تامین اجتماعی در این نقطه از کشور همچنان از انجام تعهدات قانونی خود در قبال کارگران پیمانکاری شاغل در مشاغل سخت و زیان آور خودداری می‌کند.

«فرخ شهنی» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: به موجب قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان آور، کارفرمایان باید در زمان بازنشستگی کارگر مبلغی را مازاد بر حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی واریز کند.

این عضو مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران بابیان اینکه مبلغ یاد شده معادل ۴ درصد حق بیمه‌ ایامی است که کارگر مورد نظر در مشاغل سخت و زیان آور فعالیت داشته است، ادامه داد: طبق قانون وظیف وصول این مبلغ بر عهده سازمان تامین اجتماعی بوده و از این بابت هیچ مسئولیتی متوجه کارگران بیمه شده نیست.

به گفته این مقام کارگری با وجود تاکید صریح قانون، سازمان تامین اجتماعی در منطقه بندر امام در مورد کارگران پیمانکاری مسئولیت وصول مبلغ مذکور را برعهده کارگر گذاشته است.

وی با یادآوری اینکه از زمان متداول شدن فعالیت شرکت‌های پیمانکاری تامین خدمات نیروی انسانی بخش قابل توجهی از کارگران این منطقه را نیروهای پیمانی تشکلی می‌دهند، گفت: این کارگران حد اقل در ۲۰ سال گذشته برای چندین پیمانکار کار کرده‌اند.

شهنی ادامه داد: امروز که این کارگران به استناد سوابق سخت و زیان آور خود در آستانه بازنشستگی قراردارند، سازمان تامین اجتماعی صدور حکم بازنشستگی و برقراری مستمری آن‌ها را منوط به وصول ۴ درصد حق بیمه اضافی کرده‌ است.

این مقام کارگری بابیان اینکه کارگران برخلاف سازمان تامین اجتماعی از دسترسی به ابزارهای قانونی برای وصول مطالبات محروم‌اند، گفت: با این اقدام در عمل کارگران پیمانکاری از حق بازنشستگی خود محروم شده‌اند.

شهنی با تاکید بر اینکه در یک سال گذشته پیگیری‌ها برای وادار کردن مسئولان تامین اجتماعی به اجرای قانون بی‌نتجیه بوده است، گفت: با توجه به تغییرات به وجود آمده از مدیران جدید سازمان تامین اجتماعی توقع داریم که کارکنان خود را به اجرای قانون فراخوانند و بدین ترتیب مانع از اجرای قانون نشوند.

وضعیت رضا شهابی عضو زندانی سندیکا

در هفته های گذشته شاهد آزاد شدن تعدادی از زندانیان سیاسی از زندانها بودیم. ماجرائی که موجی از خوشحالی را در بین خانواده های این زندانیان و فعالین سیاسی برانگیخت. فعالین کارگری می گویند گویا در این حیطه نیز زندانیان کارگری به مانند هم طبقه ای هایشان در خارج از زندان در صف آخر قرار دارند. روز گذشته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه طی اطلاعیه از وضعیت وخیم جسمی رضا شهابی، عضو زندانی هئیت مدیره سندیکا، و چگونگی اعزام وی به بیمارستان و بازگردانده شدنش به زندان خبر داد. سندیکا در اطلاعیه خود خواستار آزادی وی شده است

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه: رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که از سال ۸۹ به علت فعالیت های صنفی در زندان بسر می برد، امروز صبح حدود ساعت ده از زندان اوین به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد و پس از گرفتن نوار عصبی از ناحیه کمر و پا در ساعت یک و بیست دقیقه بعد از ظهر به زندان اوین برگردانده شد.

نامبرده که حین بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود از ناحیه گردن و کمر دچار اسیب های جدی شد، بطوری که در بیمارستان امام خمینی مورد عمل جراحی شش ساعته قرار گرفت و بعد از عمل طبق توصیه پزشکان می بایست در خارج از زندان ادامه درمان می داد که این مسئله مورد تایید مسئولین قضایی قرار نگرفت و نامبرده مجبور گردید با شرایط سخت زندان ادامه بهبودی خود را انجام دهد، که این بی توجهی مسئولین نسبت به ادامه مراقبت و درمان خارج از زندان آسیب های جدی به کمر و گردن نامبرده وارد کرده، ضمن ارزوی سلامتی برای ایشان از مسئولین قضائی خواستار آزادی و رسیدگی فوری به این فعال کارگری را داریم.

گزارشی از یک کارگر فلزکار

شرکت خزر شیر ایران از سال ۱۳۷۸ در تولید فراوردهای لبنی در کشور فعالیت داشته است. شرکت مزبور دارای یک کارخانه و یک ساختمان چندطبقه ای در شمال کشور است. در این مجموعه ۱۵۰۰ کارگر و کارمند مشغول بکار بودند. چندین شرکت پخش در شهرهای بزرگ از جمله تهران، کرج،شیراز،مشهد،بندرعباس،مشغول پخش محصولات این شرکتو این شرکت از تاریخ ۱۲/۴/۱۳۹۲ تولیدات خود را قطع نموده و به دلیل این کار کارخانه بسته شده است. با توجه به اینکه دولت موافقت کرده بود که لبنیات ۲۰ درصد گران شوند اما چون کارخانه دارها ۳۰ درصد می خواسته اندو به دلیل کمتر سود بردن کارخانه دارها آنها هم کارخانه را تعطیل و کارران را به امان خدا رها کرده اند.

حالا بگذریم، ما با اینها کار نداریم ما با کارگرهایی که از کار بیکار شده اند کار داریم که از فردای خود بی خبرند.

تا بحال که دغدغه ما سر حقوق هایمان بود (دیر کرد) و حالا هم که تعطیلی بدون اطلاع قبلی در کارخانه ها و کارگاه ها باب شده است. لازم به ذکر است که مدیر کارخانه آقای فردوس رییس شرکت ماموت هم می باشد.

باتشکر کارگر اخراجی شرکت خزر شیر ایران

ارسال از طریق روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.