معوقات کارگران کارخانه عظیم خودرو/ ۱۵۰ کارگر شرکت ایران مایه تبریز از محل کار خود اخراج شدند

چهارشنبه, 10ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – کارگران شاغل در کارخانه «عظیم خودرو» در بروجرد از حدود ۷ ماه تأخیر در پرداخت حقوق ۱۸۰ کارگر قراردادی این کارخانه خبر دادند. همچنین حدود ۱۵۰ کارگر شرکت ایران مایه تبریز از محل کار خود اخراج شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، کارگران شاغل در کارخانه «عظیم خودرو» از معوقات مزدی خود خبر دادند.

یکی از کارگران کارخانه گفت: شرکت عظیم خودرو تولیدکننده‌ی انواع خودرو در اشترینان بروجرد است که فعالیت آن از چندین ماه پیش به سبب برخی مشکلات قضایی متوقف شده و حدود ۱۸۰ کارگر دیگر کاری برای انجام ندارند.

او با بیان اینکه ادامه روند توقف تولید در این کارخانه مشکلات زیادی را هم برای کارفرما و هم کارگران ایجاد کرده است، افزود: کارگران با حدود ۷ ماه حقوق معوقه، مشکلات معیشتی زیادی پیدا کرده‌اند. کارفرما هم به دلیل برخی مشکلات قضایی امکان ادامه تولید را ندارد.

وی با بیان اینکه مشکلات معیشتی کارگرانی که مستقیم و غیرمستقیم با این واحد همکاری دارند به تبع‌ عدم دریافت حقوق روز به روز بیشتر می‌شود، تصریح کرد: بدون تردید بی‌توجهی مسئولان به وضعیت کارگران و کارخانه باعث گسترده شدن مشکلات خواهد شد.

اخراج کارگران شرکت ایران مایه

به گزارش ایلنا، تعدادی از کارگران شرکت ایران مایه تبریز از محل کار خود اخراج شدند.

تعدادی از کارگران شرکت “ایران مایه تبریز” از تعطیلی این کارخانه خبر دادند و گفتند: کارخانه‌ی ایران مایه که متعلق به یک سرمایه‌دار ترکیه‌ای است، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تعطیل شده است.

یکی از این کارگران، در تشریح ماجرا می‌گوید: در آذر ۱۳۹۹ حدود ۴۰ نفر از کارگرانِ این کارخانه اخراج شدند و به آن‌ها گفته شد بعد از ۳ – ۴ ماه مجددا واحد مربوطه راه‌اندازی خواهد شد و آن‌ها به کار برمی‌گردند. اما نه تنها این کارگران به کار برنگشتند بلکه در ۲۲ اسفند ۹۹ مابقیِ کارگران که ۱۱۰ نفر بودند نیز اخراج شدند.

این کارگر ادامه می‌دهد: برای اینکه ما شکایت نکنیم، حقوق دو ماه ما را پرداخت کردند و گفتند ۶ ماه دیگر کارخانه مجددا راه‌اندازی خواهد شد و از شما دعوت به کار می‌کنیم. در این مدت تعدادی از کارگران به دلیل فشار مالی و مشکلات خانوادگی تسویه حساب کردند و به دنبال بیمه بیکاری و شغل دیگر رفتند اما حدود ۲۷ نفر تسویه نکردند و به اداره کار شکایت کردند که رای اداره کار ابقا به کارِ کارگران و پرداختِ حق السعیِ بود.

او می‌گوید: با وجود اینکه رای بازگشت به کار گرفته‎‌ایم اما ما را به کارخانه راه نمی‌دهند و می‌گویند حق‌السعی خود را بگیرید و به کارخانه نیایید، کارخانه تعطیل است.

برخی از این کارگران بیش از ۱۵ سال سابقه‌ی کار دارند و سن آن‌ها بالای ۴۰ سال است. آن‌ها می‌گویند: کارمان سخت و زیان‌آور است و تنها چند سال تا بازنشستگی فاصله داریم اما فعلا از کار اخراج شده‌ایم و صدایمان به جایی نمی‌رسد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.