تفاهم نامه میان نمایندگان سازمان هاى جبهه ملی ایران در خارج از کشور و نمایندگان گروه “نقشه راه برای دمکراسی در ایران”

پنجشنبه, 11ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

چرا این تفاهم نامه؟

با توجه به شرایط خطرناکی که بر کشور ما ایران حاکم است: بیماری کرونا، بی آبی،  فقر، گرسنگی، بیکاری، گرانی و فساد، در کنار کشتار و سرکوبهای گسترده مردم که ایران و مردم آن را هر روز بیشتر به قهقرا میبرد  و نظر به پراکندگی موجود در نیروهای ملی و دموکرات و عدم همکاری ایشان در مبارزه برای جایگزینی نظام فاسد جمهوری اسلامی با حکومتی که مستقل و متکی بر اراده مردم و دموکراسی، مدافع آزادیهای فردی و اجتماعی، تمرکز زدا و حافظ تمامیت ارضی کشور باشد، بیش از همیشه لازم به نظر میرسید.

ما خواهان استقرار حکومتی دموکرات بر اساس آزادی های قانونی منطبق با حقوق بشر، برابری شهروندان در مقابل قانون، رفع هرنوع تبعیض و جدائی نهاد دولت و حکومت از نهاد دین وایدئولژی در ایران میباشیم.

در همین راستا، ما نمایندگان سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور و نمایندگان نقشه راه برای دموکراسی در ایران مذاکراتی را از چند ماه پیش آغاز کردیم و اکنون پس از بحث و تبادل نظر به تفاهمی رسیده ایم که به این وسیله آن را با افتخار به اطلاع هموطنان عزیز میرسانیم.

بر ما روشن است که در تهیه این سند همه گروههای اپوزیسیون دموکرات ایران شرکت نداشته اند. اما ما این سند را به عنوان پیشنهادی به جامعه سیاسی ایران ارائه میدهیم و از کلیۀ گروههایِ دموکراتِ ایران دعوت میکنیم که آن را مورد بررسی قراردهند و نظرات خود را با ما درمیان گذارند تا با دامن زدن به بحث و تبادل نظر، یکی ازموانعِ همکاری گروههایِ ملی و دموکرات برطرف شود.

 

 

******

تفـــــــــــــاهــــــــــــــــــــــــــــــــــــم نــــــــــــــــــــــــــامــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

گروه هاى سیاسى امضاِء کنندۀ این متن، تمامى امکانات خود را بکار می گیرند تا حاکمیت جمهوری اسلامی پایان یابد و حکومتى دموکرات و سکولار، جایگزین آن شود که در آن تمرکز زدایی و تقسیم قدرت به شرح زیر صورت گیرد.

امضاء کنندگان این تفاهم نامه همچنین خود را برای کاهش خطرات پسافروپاشی جمهوری اسلامی مانند استقرار یک دیکتاتورى دیگر، تجزیۀ کشور و یا بروز جنگ داخلى متعهد می دانند.

نمایندگان گروه های سیاسى امضاء کننده پایبندى خود را به اصول زیرین اعلام مى نمایند:

  1. استقلال، آزادى، و دموکراسى در معنای رعایت آزادی های قانونی منطبق با حقوق بشر، برابری انسانی و شهروندی در مقابل قانون، جدایى نهاد دین از نهاد حکومت و دولت، عدالت اجتماعی در معنای تضمین حق کار، تحصیل، بهداشت و مسکن، و حفظ تمامیت ارضى ایران.
  2. محافظت فعال از سلامت و بالندگى زبان فارسی به عنوان زبان مشترک ایرانیان و تمامى زبان هاى دیگر به عنوان میراث فرهنگی، گنجینۀ ملى و نمادهای هویت ملى مردم ایران.
  3. با توجه به تاریخ ایران و انجمن هاى ایالتى و ولایتى در قانون اساسی مشروطیت (۱۹۰۶/۱۲۸۵)، و بهره گیرى از نمونه آلمان در زمینه تقسیم مسئولیت ها، قدرت، ثروت و اختیارات میان دولت منتخب تمامی مردم ایران و مجلس های استانی، شوراهای شهری و روستایی، و مقامهای منتخب مردم این واحدها، اقدام شود.
  4. برای تحقق تمرکز زدایی قدرت در کشور همه مردمان و قومیت های ایران باید در قدرت سیاسی از سطح وزارت تا مدیریت مشارکت داشته باشند.
  5. مدیریت اموری که به کل کشور و همۀ استانها مربوط میشود از جمله در زمینه های دفاعی، نظامی، سیاست خارجی، پولی، اقتصاد کلان کشور و همگون سازی سطح زندگی در تمامی استان ها به عهدۀ دولت مرکزی منتخب ملت ایران است.
  6. تقسیم اختیارات و مسؤلیت ها در کشور، بر اساس “اصل تفویض اختیارات به پایین ترین سطوح ممکن اجتماعی” صورت میگیرد و واحدهای سطح بالاتر اداره اموری را بدست میگیرند که واحدهای پایین تر از اجرای آنها ناتوان باشند. بر مبنای این اصل تمام وظایف مدیریتی در صورت امکان به کوچکترین واحدهای مسئول در کشور تفویض میشود. نظارت، کنترل و هدایت امور محلی به عهدۀ شوراهای روستا، دهستان، بخش، شهرستان، شهر و دولت استان است که خود منتخب مردم در واحد مربوطه اند.
  7. با توجه به قانون اساسی مشروطیت ۱۲۸۵(۱۹۰۶)، برای اینکه تعادل قدرت میان استانها و دولت مرکزی حفظ گردد، علاوه بر مجلس شورای ملی، که بسته به جمعیت هراستانی، نماینده خواهد داشت، مجلس سنایی هم تشکیل می شود که بسته به جمعیت مرکب از ۳ تا ۵ سناتور برای هر استان خواهد بود. سناتور های مجلس سنا را دولت های استانی تعیین می کنند.
  8. اداره امور داخلى هر استان به عهدۀ دولت استانی است. هیچ یک از این نهادها چه دولت مرکزی ایران و چه دولت های استانی و شورا های محلی، حق دخالت در مسئولیت های دیگری را ندارند. هر اختلافی در این زمینه می تواند به دادگاه قانون اساسی ارجاع شود که مرجع مفسر و ناظر بر اجرای قانون اساسی است. تصمیم این مرجع لازمالاجرا ست.
  9. رئیس دولت هر استان از طرف مجلس هاى استانی انتخاب مى شود. نمایندگان مجلس هاى استان ها از طریق انتخابات آزاد و منصفانه در استانها انتخاب مى شوند.
  10. در راستای رعایت منشور جهانی حقوق بشر و ملحقات آن، آموزش زبان مادری در کنار زبان فارسی به عنوان زبان مشترک ایرانیان صورت میگیرد. تصمیم تحصیل به زبان مادری در کنار تحصیل به زبان فارسی با در نظر گرفتن بودجه و امکانات و توجه به حقوق کلیه گروههای اتنیکی و باشندگان در هر استان در صلاحیت دولت آن استان است.

با فروپاشی یا برکنارى جمهورى اسلامى در ایران دوره گذار مراحل زیر را طى میکند:

الف -آزادى زندانیان سیاسى و عقیدتی،

ب – تضمین کلیۀ آزادى هاى فردى و اجتماعى، از جمله آزادى احزاب سیاسى، مطبوعات، رسانه هاى گروهى و مجازی، انجمن ها و سندیکاها با رعایت کامل اصول جدایی نهاد دین از نهاد حکومت و دولت،

پ – برگزارى انتخابات آزاد، منصفانه و دموکراتیک براى تشکیل مجلس مؤسسان که تدوین قانون اساسى دموکراتیک آینده کشور را بر عهده خواهد گرفت.

  1. ایران بعد از جمهورى اسلامى، باید کشورى قانونمند، دموکراتیک و بدور از هر نوع تبعیض باشد. همۀ افراد در قانون و در برابر قانون متساوى الحقوق بوده و هیچکس نباید بخاطر جنسیت، دین، مذهب، نژاد (رنگ پوست)، اصلیت و تبار، زبان، ثروت، تعلقات اتنیکى و غیره مورد تبعیض قرار گیرد.
  2. قانون اساسى آیندۀ ایران بر اساس منشور جهانی حقوق بشر و کلیۀ ملحقات آن و بر مبناى اصول دموکراتیک، تدوین خواهد شد. تفکیک قواى سه گانۀ مقننه، مجریه و قضائیه، قانونمندى حکومت و استقلال رسانه های گروهی در تمام کشور را تضمین خواهد کرد.
  3. استفاده از کلیه امکانات برای حفظ محیط زیست و میراث های فرهنگی به عنوان میراث مشترک مردم ایران که حراست از آن وظیفه دولت مرکزی، دولت های استانی و تمامی مردم ایران است.
  4. ما خواهان حذف مجازات اعدام از قوانین ایران هستیم تا به این ترتیب قتل و کشتار پایان یابد و بتوانیم میهن خود را به یک کانون صلح، عدالت، رفاه و آزادی در جهان تبدیل نماییم.
  5. ما امضاء کنندگان خود را در اجرای مفاد این تفاهم نامه متعهد میدانیم.

 

امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبای نام سازمانها:

  • رضا حسین بُر از جبهه مردم بلوچستان
  • مازیار فرزان از جنبش پیشاهنگان ایران 
  • فرامرز بختیار از حزب لرستان و بختیاری
  • جوما بورش از خیزش ملی ترکمن صحرا
  • مهندس کامبیز قائم مقام، مهندس بهمن مبشری و دکتر همایون مهمنش از سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
  • دکتر ضیاء صدرالاشرافی از کانون فرهنگی آذربایجان
  • عباس فیض از گروه استادان
  • محمد رضا آرین از گروه هدایتگران

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.