معوقات مزدی و بیمه‌ای کارگران در چند واحد صنفی/ تعلیق ۱۰ تن از کارگران کارخانه سیمان جوین

یکشنبه, 14ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا –  شنبه ۱۳ آذرماه، شرکت مخابرات خوزستان با وجود ارائه حکم بازگشت به کار از ورود نیروهای مخابرات رامشیر، باغملک و ماهشهر به این شرکت ممانعت کرد. در خبری دیگر، کارگران مجموعه شهرداری رودبار از عدم پرداخت هفت ماه حقوق معوقه خود خبر دادند. همچنین ۱۰ نفر از کارگران کارخانه سیمان جوین در استان خراسان رضوی به دلیل پیگیری مطالبات خود توسط کارفرما تعلیق شده‌اند که ۲ تن از این افراد جزو نمایندگان کارگری هستند. از سوی دیگر، کارکنان شرکتی مخابرات می‌گویند از شهریورماه حق بیمه چند هزار پرسنل شرکتی زیر مجموعه خدمات اول واریز نشده است. همچنین علیرغم گذشت بیش از ۱۵ سال از تعطیلی کارخانه مخابرات راه دور شیراز، بازنشستگان این شرکت از عدم پرداخت مطالبات خود خبر میدهند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰، نیروهای مخابرات رامشیر، باغملک و ماهشهر با وجود در دست داشتن حکم اجرای احکام مبنی بر بازگشت به کار و تبدیل قرارداد این نیروها از موقت به دائم، با ممانعت حراست روبرو شده و نتوانستند وارد اداره محل کار خود شوند.

پیشتر هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف حکم بازگشت به کار و تبدیل قرارداد این نیروها از موقت به دائم را صادر کرده بودند. این حکم بعد از مراجعه‌ی کارگران به اجرای احکام دادگستری و صدور حکم اجرای احکام ضمانت اجرایی پیدا می‌کند اما کارفرما همچنان از اجرای حکم بازگشت به کار این نیروها ممانعت می‌کند.

در حال حاضر نیروهای رامشیر، باغملک و ماهشهر با وجود صدور حکم اجرای احکام، اجازه‌ی بازگشت به کار ندارند. این نیروها می‌گویند حراستِ مخابرات از ورود آن‌ها به اداره ممانعت می‌کند.

همچنین تمام حسابهای خدمات اول که پیمانکار مخابرات است به دلیل شکایتهای پی در پی بسته شده و حدود یک سال است که حقوق نیروهای از طریق مخابرات پرداخت می‌شود.

گفتنی است؛ حدود ۷۰ نفر از نیروهای مخابرات استان خوزستان که دو ماه بدون قرارداد به کار خود ادامه داده بودند، با استناد به تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار برای تبدیل قرارداد خود از موقت به دائم، شکایت تنظیم کردند. رای هیأت تشخیص به نفع این نیروها صادر شد و رأی هیأت حل اختلاف نیز برای تعدادی از مناطق صادر شده است.

در حال حاضر کارفرما به بهانه‌ی‌ عدم امضای قراداد این کارگران را اخراج کرده است در صورتیکه مطابق قانون کار و رائی که توسط هیاتهای تشخیص و حل اختلاف صادر شده است؛ این کارگران نیروهای دائم مخابرات به حساب می‌آیند و باید به کار خود برگردند

معوقات مزدی کارگران شهرداری رودبار

به گزارش ایلنا، کارگران مجموعه شهرداری رودبار علارغم دریافت نکردن حدود هفت ماه حقوق معوقه، به استخدام بی‌ضابطه و رعایت نشدن قوانین استخدامی توسط شهرداری اعتراض کردند.

این کارگران که در حال حاضر حدود هفت ماه حقوق معوقه طلبکارند، می‌گویند: جدا از بی‌توجهی شهرداری در پرداخت به موقع حقوق کارگران، آنچه هم اکنون باعث نارضایتی کارگران این شهرداری شده استخدام بی‌ضابطه و رعایت نشدن قوانین استخدامی از سوی شهرداری است.

آن‌ها با بیان اینکه تاخیر در پرداخت حقوق‌ها، کارگران شهرداری را به تنگنا کشانده است، افزودند: شهرداری که توانایی پرداخت حقوق کارگران را ندارد تعدادی نیروی کار جدید با سفارش برخی افراد در پست‌های دولتی و مدیریت شهری جذب کرده است.

کارگران با بیان اینکه برخی از نیروی کار جدید با تعدادی دیگر از کارگران با سابقه در بخش‌های مختلف جابجا شده‌اند، گفتند: زیبنده شهرداری نیست که در مقابل فرمایشات نامعقول برخی افراد در برخی نهاد‌های دولتی و غیردولتی برای استخدام آشناهای خود پاسخ مثبت دهد.

آن‌ها با تاکید بر اینکه اگر شهرداری رودبار درآمد بسیار خوبی دارد و از لحاظ مالی مشکلی برای پرداخت حقوق مزایای این تعداد کارگر جدید ندارد، چرا حقوق عقب افتاده کارگران قدیمی و با سابقه را پرداخت نمی‌کند، گفتند: متاسفانه شهرداری رودبار با یک شرکت خدماتیِ پیمانکاری قرارداد دارد و نیروی کار خود را از طریق آن تامین می‌کند تا در مقابل نارضایتی کارگران و عواقب کار خود مسئولیت‌پذیر نباشد.

این کارگران در تشریح معوقات مزدی خود گفتند: در حال حاضر کارگران شهرداری رودبار حقوق ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و آبان ماه را به صورت کامل دریافت نکرده‌اند، همینطور حقوق شهریور و مهر ماه خود را به ترتیب سه میلیون و ۴ میلیون ۸۰۰ هزارتومان به صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌اند.

آن‌ها در ادامه گفتند: متاسفانه نظارتی روی برخی رفتارهای اعضای شورای شهر و عملکرد شهرداران شهر رودبار نیست و کسانی که برای مدیریت شهر، به خصوص در ادوار گذشته انتخاب شده‌اند صلاحیت لازم را برای مدیریت شهر نداشته‌اند.

به گفته کارگران شهرداری رودبار، بالا رفتن هزینه‌های زندگی باتوجه به معوق ماندن دستمزدها شرایطی را به وجود آورده که می‌شود گفت کارد به استخوان کارگران شهرداری رسیده و به معنای واقعی کلمه مستاصل شده‌اند.

به گفته آنها، هیچ یک از اعضای شورای شهر به خواسته قانونی و مشکلات معیشتی کارگران شهرداری اهمیتی نمی‌دهند.

کارگران پیمانکاری شهرداری رودبار در پایان خواستار پیگیری مسئولان بالادستی در خصوص مشکلات مدیریت شهر رودبار و کارگران شاغل در آن شدند و گفتند: تعیین تکلیف وضعیت قراردادهای کارگران شهرداری بر اساس چارچوب بخشنامه سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور خواسته دیگر کارگران شهرداری رودبار است.

این کارگران گفتند: متاسفانه هر موقع موضوع بحث استخدام کارگران پیمانکاری با مسئولان شهری مطرح می‌شود آنها با بهانه پایین بودن میزان سواد موضوع استخدام ما را به طور کل منکر می‌شوند.

تعلیق کارگران کارخانه سیمان جوین به دلیل پیگیری مطالباتشان

به گزارش ایلنا، ۱۰ نفر از کارگران کارخانه سیمان جوین در استان خراسان رضوی به دلیل پیگیری مطالبات خود توسط کارفرما تعلیق شده‌اند. ۲ نفر از آنها جزو نمایندگان کارگری هستند.

بر اساس این گزارش، این کارگران می‌گویند: نسبت به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل، حق اولاد، دستمزد اضافه‌کار، مسکوت ماندن مزایا بارها اعتراض کرده‌ایم تا به حق و حقوق خود برسیم. دی ماه سال ۹۹ دست به اعتراض زدیم؛ سپس در اردیبهشت ماه سال جاری (۱۴۰۰) بار دیگر خواسته‌های خود را در قالب تجمع بیان کردیم.

آنها اظهار کردند: پس از اعتراضات اردیبهشت ماه، شورای جدید کارگری این کارخانه تشکیل و پیگیری مطالبات کارگران را در دستور کار خود قرار داد.

شورای جدید با کارفرما وارد مذاکره شد و کارفرما نسبت به اجرای حقوق کارگران تعهد داد. با این حال به دلیل متعهد نبودن کارفرما به وعده‌هایش، مهرماه بار دیگر نسبت به وضعیت خود اعتراض کردیم. از آن تاریخ تا به امروز، ۱۰ نفر از نیروهای مجموعه نمی‌توانند در محل کارگاه حاضر شوند.

این کارگران می‌گویند: به دلیل اینکه طبقه‌بندی مشاغل در این کارگاه اجرا نشده بود، هیات مدیره پذیرفت تا ماهیانه مبلغ ۱ میلیون تومان علی‌الحساب به حساب کارگران واریز کند و پس از اینکه مزد بر مبنای طرح را محاسبه کرد، به وضعیت بدهکاری یا بستانکاری کارگران رسیدگی کند. در حال حاضر، طرح اجرا شده و این مبلغ پرداخت نمی‌شود.

عدم واریز حق بیمه شرکتی‌های مخابرات

به گزارش ایلنا، شرکتی‌های مخابرات از عدم واریز حق بیمه خود در ماه‌های گذشته خبر دادند و گفتند حق بیمه چند هزار پرسنل شرکتیِ زیرمجموعه خدمات اول، از شهریورماه واریز نشده است.

نماینده این کارکنان در ارتباط با مشکلات پیش آمده به دلیل عدم واریز حق بیمه می‌گوید: در ماه‌های اخیر، همه‌ی هزینه‌های درمان را در این شرایط تورمی و کرونا، آزاد و از جیب می‌پردازیم؛ این در حالیست که باید شرکت پیمانکار، حق بیمه‌های ما را به روز و مرتب پرداخت کند.

به گفته‌ی او، همکاران شرکتی در استان‌های مختلف کشور، از این قانون گریزی و تاخیر، به شدت ناراضی هستند و نمی‌دانند چگونه هزینه‌های دارو و درمان خانواده خود را تامین کنند.

یکی از این کارکنان با بیان اینکه «خواسته‌ی اصلی ما تبدیل وضعیت و انعقاد قرارداد مستقیم با مخابرات است.» افزود: همه‌ی این مشکلات ناشی از تبعیض است؛ سالهاست که از تبعیض مزدی و اختلاف در امکانات رفاهی در رنج هستیم و مخابرات هیچ اقدامی برای تبدیل وضعیت ما صورت نمی‌دهد.

به گفته‌ی این کارکنان، کمبود نقدینگی و بودجه، دلیل تاخیر در پرداخت حق بیمه کارکنان عنوان شده است؛ دلیلی که برای شرکتی‌ها به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

عدم پرداخت مطالبات ۱۵ساله بازنشستگان «مخابرات راه دور شیراز»

به گزارش ایلنا، کارگران بازنششسته کارخانه مخابرات راه دور شیراز، ضمن اعلام‌ عدم مخالفت خود با راه‌اندازی کارخانه و از سرگیری فعالیت‌های تولیدی در این مجموعه یادآور شدند: «تا زمانی که ۲۵۰ میلیارد تومان مطالبات کارگران بازنشسته این شرکت پرداخت نشود، اجازه راه‌اندازی آن را نمی‌دهند.»

بر اساس این گزارش، با وجود گذشت بیش از ۱۵ سال از تعطیلی کارخانه مخابرات راه دور شیراز و وعده «ابراهیم رئیسی» رئیس وقت قوه قضاییه برای پیگیری حل مشکلات این شرکت در عرض ۱ ماه، هنوز از راه‌اندازی این کارخانه خبری نیست.

کارگران می‌گویند عدم راه‌اندازی این کارخانه به مشکلات آن‌ها برنمی‌گردد؛ بلکه اراده‌ای برای راه‌اندازی آن شکل نگرفته است و حتی بدهی‌های شرکت به بانک‌ها هم تسویه نشده‌اند.

آنها با اشاره به ضرورت پرداخت مطالبات خود که با احتساب اصل بدهی و خسارت‌های تاخیر و تادیه آن به ۲۵۰ میلیارد تومان می‌رسد، گفتند: برای سهامداران شرط کرده‌ایم که ابتدا، مطالبات کارگران بازنشسته را پرداخت کنند و بعد کارخانه را راه‌اندازی کنید اما سهامداران همین موضوع را دستاویزی برای راه نینداختن آن قرار داده‌اند و مطالبات ما را عامل پیش نرفتن کار خود عنوان کرده‌اند.

به گفته‌ی کارگران بازنشسته، کافی است که تغییر کاربری روی زمین بارانداز به مساحت ۵ هکتار انجام شود تا منابع لازم برای پرداخت ۱۳۰۰ کارگر بازنشسته تامین شود؛ «اما باعث تاسف است که برای بیش از ۱۵ سال است که علی‌رغم بارها فرصتی که دولت به سهامداران داد، این کارخانه راه‌اندازی نشد.»

بازنشستگان معترض مخابرات راه دور شیراز افزودند: در سفر بعدی آقای رئیسی در دوران ریاست جمهوری‌شان به ستان فارس، زمینه دیدار با وی فراهم اما قرار شد که استاندار جدید مطالبات را پیگیری کند. بر این اساس، استاندار فارس در قبال کارگران بازنشسته رویکرد جدیدی را در پیش گرفت و ما را به جلسه استانداری دعوت کرد.

آنها افزودند: از آنجا که هیات حمایت از صنایع، این شرکت را مدیریت می‌کند، استاندار از بابت معطلی‌های چند ساله، به مقام‌های حاضر در هیئت تذکر داد. به هر صورت در استانداری مقرر شد که «دفتر اردیبهشت» به مزایده برسد و بارانداز تغییر کاربری داده شود اما تاکنون نه ملک به مزایده رسیده و نه اینکه بارانداز تغییر کاربردی داده شده است. این در حالی است که استانداری به سهامداران وقت داده بود تا هرچه سریعتر تکلیف پرداخت اصل و خسارات تاخیر و تادیه کارگران بازنشسته را تعیین کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.