دیدار وزیر خارجه سوریه با مقام‌های ایران؛ اعلام آمادگی تهران برای کمک بیشتر به سوریه

دوشنبه, 15ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

در حالی که ابراهیم رییسی در دیدار با وزیر خارجه سوریه خواستار چند برابر شدن مبادلات اقتصادی تهران و دمشق شد، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: «برنامه‌های جامع فنی مهندسی و مشارکت بازسازی سوریه در عرصه‌های مختلف و همکاری‌های بخش خصوصی در حوزه تجارت به عمل آمده است.»

حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه در تهران گفت سفر مقداد به ایران «در زمانی انجام می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های بازرگانی ایران در سوریه جریان دارد.»

جمهوری اسلامی که حامی منطقه‌ای رژیم بشار اسد در دوران جنگ داخلی این کشور بوده، اکنون بر توسعه روابط تجاری با دولت دمشق تاکید دارد.

اما به تازگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اعلام کرد مجوز واردات خودروهای ساخت ایران از سوی دولت سوریه طی دست‌کم یک‌ سال‌ و نیم گذشته لغو شده‌ و هیچ خودروی تولید ایران اجازه ورود به سوریه را ندارد.

این در حالی است که ایران‌ خودرو کارخانه‌ای با سه سالن در سوریه ساخته است.

همچنین بهمن صالحی جاوید دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران اعلام کرده که شرکت‌های ایرانی در سوریه «در حال تضعیف شدن» هستند.

او کمتر از یک سال پیش به خبرگزاری ایلنا گفت: «حضور کشورهایی مثل روسیه، ترکیه، چین و حتی کشورهای اروپایی مثل انگلیس و همینطور کره جنوبی و ژاپن در سوریه در حال افزایش است.»

امیرعبداللهیان همچنین در نشست خبری خود از «بازنگری برخی کشورهای غربی و عربی در سیاست‌های خارجی خود در قبال سوریه و راه اندازی سفارتخانه در این کشور» ابراز خرسندی کرد.

در حالی که ابراهیم رئیسی نیز در دیدار با فیصل مقداد خواستار افزایش چند برابری حجم تبادلات اقتصادی ایران و سوریه شد، اما مقداد در نشست خبری درباره جزئیات روابط اقتصادی میان ایران و سوریه اظهارنظر نکرد.

او از پیام بشار اسد و دعوت رسمی رییس جمهوری سوریه از ابراهیم رییسی برای سفر به دمشق خبر داد.

همزمان با سفر وزیر خارجه سوریه به تهران، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی نیز به ایران سفر کرده است.

امارات متحده عربی سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرده و به تازگی وزیر امورخارجه امارات نیز پس از ده سال، برای اولین بار به سوریه سفر کرد.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.