۸ زن و ۸ مرد به عنوان وزیران دولت جدید آلمان معرفی شدند

دوشنبه, 15ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

اولاف شولتس صدراعظم جدید آلمان هفت وزیر عضو حزب سوسیال دموکرات را به رسانه ها معرفی کرد. AP – Markus Schreiber

اولاف شولتس صدراعظم جدید آلمان هفت وزیر عضو حزب سوسیال دموکرات را به رسانه ها معرفی کرد که ۵ تن از آنان را زنان تشکیل می دهند. پیش تر دو حزب سبزها و دموکرات آزاد به ترتیب ۵ و ۴ وزیر منتخب خود برای دولت ائتلافی را معرفی کرده بودند. در مجموع هشت وزارتخانه از ۱۶ وزارتخانه آلمان به زنان سپرده شده است. صدراعظم جدید در مبارزات انتخاباتی خود قول داده بود که نصف وزارتخانه را به زنان بسپارد.

با اعلام اسامی وزیران منتخب حزب سوسیال دموکرات ترکیب دولت جدید آلمان نهائی شد و اولاف شولتس می تواند روز چهارشنبه ۸ دسامبر همراه با کابینه خود در برابر مجلس فدرال آلمان سوگند یاد کند.

صدراعظم جدید آلمان هنگام معرفی کابینه خود از این که نیمی از وزیران را زنان تشکیل می دهند ابراز شادمانی کرد. حزب سوسیال دموکرات از هفت وزارتخانه ای که علاوه بر اداره صدراعظمی به عهده دارد ۵ وزارتخانه را به زنان  سپرد. وزیران جدید عبارتند از: کارل لاوترباخ وزیر بهداری، خانم نانسی فیزر وزیر داخله و میهن، خانم کریستیانه لامبرشت وزیر دفاع، خانم کلارا گیویتس وزیر مسکن و ساختمان، خانم سونیا شولتسه وزیر همکاری های اقتصادی و کمک های عمرانی.

هوبرتوس هایل وزیر کار و امور اجتماعی در دولت چهارم مرکل از حزب سوسیال دموکرات در سمت خود ابقا شد.

حزب سوسیال دموکرات علاوه بر مقام صدراعظمی و هفت وزیر، ریاست اداره صدراعظمی را نیز در اختیار دارد که آن را به ولفگانگ شمیت سپرد.

وزیران حزب سبزها

پیش از حزب سوسیال دموکرات حزب سبزها پنج سیاستمدار عضو خود را به عنوان وزیران عضو دولت ائتلافی به رسانه های داخلی و خارجی معرفی کرده بود. این حزب نیز از ۵ وزارتخانه سهم خود سه وزارتخانه را به زنان و دو وزارتخانه را به مردان سپرد.

در این ترکیب خانم آنالنا بائربوک رقیب اولاف شولتس در انتخابات پارلمانی به عنوان وزیر خارجه، روبرت هابک رئیس حزب به عنوان وزیر اقتصاد و حفاظت از محیط زیست، خانم آنه اشپیگل به عنوان وزیر خانواده و چم اوردمیر سیاستمدار ترک تبار به عنوان وزیر کشاورزی برگزیده شدند.

چم اوزدمیر تنها عضو خارجی تبار دولت جدید آلمان است.

انتقاد خارجی تباران

ترکیب دولت جدید در میان خارجی تباران آلمان منتقدان زیادی دارد. آن ها می گویند در حالی که بیش از ۲۰ درصد جمعیت فعلی آلمان را خارجی ها و خارجی تباران تشکیل می دهند باید تعداد وزیران دولت و نمایندگان مجلس متناسب با این رقم باشد.

در دوره اخیر مجلس فدرال آلمان از میان ۷۳۶ کرسی یازده درصد یعنی ۸۳ کرسی به نمایندگان خارجی تبار اختصاص یافته است. ۶ ایرانی تبار در میان این نمایندگان هستند که عبارتند از: کاوه منصوری (سوسیال دموکرات)، امید نوری پور (سبزها)، بیژن جیرسرائی (دموکرات آزاد)، یاسمین فهیمی (سوسیال دموکرات)، پارسا محوی (سوسیال دموکرات) و زهرا واگن کنشت (حزب چپ).

وزیران حزب دموکرات آزاد 

وزارتخانه های آلمان متناسب با آرای احزاب ائتلافی در انتخابات ۲۶ سپتامبر امسال تقسیم شده است. بر این مبنا حزب دموکرات آزاد به رهبری  کریستیان لیندنر چهار وزارتخانه دارائی، حمل و نقل، دادگستری و آموزش عالی را به عهده گرفته است. کریستیان لیندنر در مقام وزیر دارائی انجام وظیفه خواهد کرد و خانم بتینا اشتارک واتسینگر مسئولیت وزارت آموزش عالی را به عهده خواهد داشت. وزارتخانه های حمل و نقل و دادگستری را هم به ترتیب فولکر ویسینگ و مارکو بوشمن به عهده گرفته اند.

ترکیب دولت جدید آلمان در شرایطی اعلام می شود که آلمان به سختی درگیر مشکل دور چهارم کرونا است و بسیاری از کارشناسان هشدار می دهند که مردم این کشور زمستان بسیار سختی را در پیش دارند. از هم اکنون ورود افرادی که واکسینه نشده اند به اکثر مراکز عمومی، فروشگاه ها، کافه ها و رستوران ها ممنوع شده است.

اولاف شولتس صدراعظم سوسیال دموکرات جدید آلمان امیدوار است که با گماشتن کارل لاوترباخ سخنگوی سیاست درمانی و احتماعی فراکسیون حزب خود در مجلس فدرال بتواند این بحران بزرگ را از سر بگذراند.

لاوترباخ پزشک و کارشناس برجسته اقتصاد تندرستی است و در دوران کرونا به خاطر دیدگاه های اغلب درست خود صاحب نفوذ زیادی در آلمان شده است.

از: ار اف ای

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.