اولین واکنش تُند تهران به بمباران‌های اسرائیل پس از حمله بی سابقۀ دیشب به بندر لاذقیقه

سه شنبه, 16ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی.
 © تسنیم

 سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه خبر داد که اسرائیل دیشب محموله های نظامی حکومت ایران را که در چند کانتینر در بندر لاذقیقه سوریه انبار شده بودند، بمباران کرد. به گفتۀ این منبع این حملۀ هوایی انفجارها و ضایعات سنگینی به بار آورد، بی آنکه تلفات جانی در پی داشته باشد.

این اولین بار است که اسرائیل به ویژه در حملات خود علیه مواضع ایران بندر لاذقیقه را در غرب سوریه هدف حمله قرار می دهد. پیشتر منابع نظامی سوریه گفته بودند که اسرائیل ساعتی پس از نیمه شب دیشب چند کانتینر را در بندر تجاری لاذقیقه هدف موشک قرار داده است. بندر لاذقیقه تنها پایگاه دریایی ارتش روسیه در خارج از این کشور است و بعید است که حملۀ دیشب اسرائیل بدون موافقت یا آگاهی مسکو صورت گرفته باشد.

امروز سه شنبه هفتم دسامبر نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل، تلویحاً مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و گفت که “اسرائیل شب و روز علیه نیروهای شر” می جنگد.

حملۀ دیشب به بندر لاذقیقه ساعاتی پیش از ملاقات امروز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با فیصل مقداد وزیر امور خارجۀ سوریه رخ داد. در این ملاقات علی شمخانی با اشاره تلویحی به بمباران دیشب و بمباران‌های مکرر اسرائیل در سوریه علیه مواضع ایران، حزب الله و دیگر شبه نظامیان متحد تهران خواستار نابودی اسرائیل از طریق قهرآمیز شد. شمخانی حملات اسرائیل را جزئی از تهاجمات این کشور به “فلسطین و لبنان” دانست و گفت : تنها راه نابودی اسرائیل که وی البته از آن تحت عنوان “غده سرطانی صهیونیسم” یاد کرد “مقاومت و ستیز قهرآمیز” با این کشور است.

شمخانی در جای دیگری از سخنانش مدعی شد که علت این حملات “فروپاشی داعش در سوریه و عراق و پیروزی جبهه مقاومت”، (یعنی حکومت ایران، حزب‌الله و رژیم دمشق) ” است که به گفتۀ شمخانی “به شدت آمریکا را عصبانی کرده” و به همین خاطر این کشور به ادعای شمخانی “به دنبال بحران آفرینی‌های جدید” در سوریه است.  شمخانی از این بحران آفرینی‌ها در سوریه به عنوان طرح توطئه مشترک آمریکا و اسرائیل یاد کرد و “نسبت به پیامدهای خطرناک آن علیه امنیت کل منطقه هشدار داد.”

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در ادامه روابط تهران و دمشق را در حوزه‌های سیاسی و امنیتی راهبردی خواند و خواستار تسری آن به ویژه به حوزه اقتصاد شد. دیروز دوشنبه ابراهیم رئیسی در ملاقات با فیصل مقداد از حجم “بسیار پایین” مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه ابراز ناخرسندی کرد.

به نظر می رسد که اظهارات امروز علی شمخانی در ملاقات با فیصل مقداد در عین حال واکنشی به تلاش های دمشق و مسکو برای کاستن از دامنۀ نفوذ و اقدام‌های تهران در سوریه باشد که بعضاً به زیان منافع و امنیت ملی این کشور تلقی شده و ماه گذشته به اخراج فرماندۀ نیروی قدس سپاه پاسداران از سوریه نیز منجر شد.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.