والانیوز: در حمله لاذقیه، ۷۵ درصد از جنگ‌افزار ارسالی ایران به سوریه منهدم شد

چهارشنبه, 17ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

سامانه دفاع ضد هوایی روسیه در بندر لاذقیه

سامانه دفاع ضد هوایی روسیه در بندر لاذقیه

مقامات ارشد امنیتی اسرائیل می‌گویند که در حمله هوایی کم‌سابقه جنگنده‌های کشورشان به بندر لاذقیه در سوریه که بامداد روز سه‌شنبه رخ داد، «۷۵ درصد از جنگ‌افزار ارسالی ایران به سوریه منهدم شده است».

وب‌سایت اسرائیلی والانیوز به نقل از این مقامات که به نام‌شان اشاره نکرد نوشته است که با این حمله «بازدارندگی کاملی علیه تهران و حکومت بشار اسد ایجاد شده است».

به گفته بلندپایگان امنیتی اسرائیلی، بخش بزرگی از جنگ‌افزار ارسالی از ایران با کشتی به سوریه، ساخت خود ایران بوده و با هدف رساندن به دست نیروهای حزب‌الله لبنان به سوی سوریه بارگیری شده بود.

مقامات یادشده که ظاهرا نخواسته‌اند نام‌شان برده شود اما مایل بوده‌اند که نتایج ارزیابی ارتش اسرائیل از حمله یادشده را به آگاهی رسانه‌ها برسانند، این مطالب را با سایت خبری والانیوز در تل‌آویو در میان گذاشته‌اند.

ذکر عنوان «مقامات ارشد امنیتی» در گزارش رسانه‌های اسرائیل معمولا به فرماندهان ارشد در ستاد ارتش یا بلندپایگان دفتر وزارت دفاع یا گاه حتی شخص وزیر اشاره دارد.

تلویزیون سوریه در نخستین ساعات روز سه‌شنبه گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیلی ساعت یک بامداد روز ۱۶ آذر از طریق دریای مدیترانه کانتینرهای موجود در بندر لاذقیه را با موشک بمباران کرده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند محموله‌ها به تازگی از یک کشتی ایرانی به لاذقیه رسیده و حاوی سلاح بود.

با این حال، تلویزیون سوریه عمدتا صحنه‌های به آتش کشیده شدن گونی‌های برنج و غلات در کانتینرها را نشان داد.

مقامات امنیتی اسرائیل گفته‌اند که ایران به انتقال جنگ‌افزار هم برای جنگ در سوریه و هم برای حزب‌الله لبنان با هدف تقویت هرچه بیشتر این سازمان در صورت بروز جنگ با اسرائیل، ادامه داده و غیر از راه‌های زمینی و هوایی، بخشی از تسلیحات را در کشتی‌هایی که بار آن ظاهرا مصالح ساختمانی یا غلات است، جاسازی می‌کند.

به نوشته سایت والانیوز، در حمله منتسب به اسرائیل، پهپادها از انواع مختلف، راکت، موشک، قطعات سامانه‌های دفاع هوایی و قطعات دیگری برای تسلیحات جنگ زمینی از بین رفت. بر اساس این گزارش، ساعاتی بعد از حمله، نظامیان نتایج آن را به آگاهی کادر سیاسی اسرائیل رساندند.

حدود ۱۲ ساعت پس از حمله، نفتالی بنت، نخست ‌وزیر اسرائیل، بدون اشاره مستقیم به این رویداد یا پذیرش مسئولیت آن، گفت کشورش «شب و روز» و «هر ثانیه با نیروهای اهریمنی مبارزه می‌کند».

هرچند اسرائیل از اوایل جنگ داخلی سوریه، صدها بار نقاط مختلف این کشور همسایه را با هدف «جلوگیری از تثبیت حضور ایران و متحدان آن» بمباران هوایی کرده، اما حمله اسرائیل به لاذقیه بسیار کم رخ داده است.

لاذقیه بندری است که مردم آن به‌شدت طرفدار خاندان بشار اسد هستند و از رویدادهای جنگ ۱۱ ساله سوریه نسبتا دور مانده‌اند. نیروی هوایی روسیه نیز مقر هوایی خود را برای حمایت از بقای حکومت اسد در این استان تعیین کرده است.

ساعاتی پس از حمله منتسب به اسرائیل به لاذقیه اعلام شد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در یک سفر کم‌سابقه، در روزهای آینده به اسرائیل خواهد رسید. رسانه‌های اسرائیل این سفر را با تحرکات اسرائیل در سوریه مرتبط دانسته‌اند.

فرماندهی ارشد نیروهای روسیه در سوریه در دوره اخیر بارها از حملات هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه ابراز ناخشنودی کرده و آشکارا خواهان قطع آن شده است.

دریابان وادیم کولیت، معاون ستاد نیروی روسیه در سوریه، تاکید کرده که تقویت سامانه دفاع هوایی سوریه با موشک‌های پیشرفته‌تری که روسیه به ارتش بشار اسد داده، باعث شده بود که اکثر موشک‌های شلیک شده در حملات هوایی اسرائیل به سایر نقاط سوریه بی‌اثر شده و رهگیری شود.

روسیه سه سال پیش با اسرائیل بر سر یک درگیری هوایی میان جنگنده اسرائیلی که بر فراز لاذقیه پرواز کرد و ظاهرا منجر به ساقط شدن یک هواپیمای نظامی روسی و کشتن ۱۵ خدمه آن شد، مدتی طولانی درگیری سیاسی داشت.

با این حال، تنش آن زمان میان اسرائیل و روسیه برطرف شد و ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه، به تازگی نیز یک دیدار پنج ساعته با نفتالی بنت داشت.

در این میان، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ساعاتی پس از رویداد بندر لاذقیه، به آن واکنش تلویحی نشان داد.

دریابان شمخانی در دیدار با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، که به تهران رفته بود، بدون اشاره مستقیم به آن حمله، آن را بخشی از حملات اسرائیل به «فلسطین و لبنان» نامید و گفت: «مقاومت و ستیز قهرآمیز، تنها راه دفع غده سرطانی صهیونیسم از منطقه است.»

به گزارش رسانه‌های ایران، وی افزود که علت جنگ و «توطئه صهیونیستی-آمریکایی» در سوریه، «فروپاشی داعش در سوریه و عراق و پیروزی جبهه مقاومت است».

اسرائیل از سال‌ها پیش می‌گوید که حضور ایران و متحدانش در سوریه را «تحمل نخواهد کرد» اما ایران و سوریه تاکید دارند که روابط «راهبردی» این دو متحد کماکان رو به گسترش است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.