تحصن سراسری معلمان در اعتراض به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی

شنبه, 20ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

تحصن سراسری دو روزه معلمان در اعتراض به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از صبح شنبه در شهرهای مختلف ایران آغاز شده است.

بنابر تصاویر منتشرشده، معلمان با در دست داشتن پلاکاردها و نوشته‌هایی در مدارس تحصن کرده‌اند.

تاکنون تصاویر و ویدیوهایی از تحصن در حدود ۴۰ شهر در استان‌های تهران، کرمان، همدان ، خوزستان، فارس، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، البرز، قزوین آذربایجان غربی اصفهان و گیلان منتشر شده است.

همچنین معلمان از ارائه درس به صورت آنلاین در شبکه شاد خودداری کردند.

معلمان در ماه‌های اخیر در اعتراض به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی چندین بار تجمع کرده‌اند و روز ۱۱ آذر نیز تجمعی سراسری در بیش از ۶۰ شهر ایران برگزار شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در فراخوان این تجمع اعلام کرده بود که بودجه تعیین‌شده برای لایحه رتبه‌بندی معلمان کافی نیست و دولت و مجلس قصد دارند آن را «سرهم بندی» کنند.

بر اساس این اطلاعیه، دولت تنها ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی برای یک سال اختصاص داده و به این ترتیب امسال تنها ۱۲.۵هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص پیدا می‌کند و وضعیت سال آینده نیز به تامین اعتبار مشروط شده است.

قرار است لایحه رتبه‌بندی معلمان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس بررسی شود.

محمد باقر قالیباف، رییس مجلس، پیش از این اعلام کرده بود که دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال برای اجرای این لایحه اختصاص داده و مجلس نمی‌تواند به این مبلغ رقمی را اضافه کند.

در همین حال علی نیکزاد، نایب رییس مجلس، روز شنبه تاکید کرد که به دلیل «وضعیت مالی دولت و بدهی‌های برجای‌مانده دولت قبل» بودجه پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح در امسال ۱۲.۵ میلیارد تومان است. او نیز اعلام کرد که مجلس‌نمی تواند این مبلغ را افزایش دهد.

این لایحه ۲۵ اسفند گذشته به مجلس ارائه شد و با اینکه کلیات آن ۱۸ خرداد امسال به تصویب رسید، تصویب جزییات آن به دلیل بحث‌ها درباره بودجه مورد نیاز طول کشید.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز ۱۱ آذر همچنین اعلام کرده بود که تعدادی از نمایندگان مجلس در حال جمع‌آوری امضا برای خارج کردن لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از دستور کار مجلس هستند.

لایحه «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی» در جلسه علنی ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ اعلام وصول شد اما هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.