افزایش چشمگیر بودجه سپاه پاسداران و صداوسیما در لایحه بودجه ۱۴۰۱

یکشنبه, 21ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که روز یکشنبه ۲۱ آذر از طرف دولت تحویل مجلس شد، علاوه بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، موارد دیگری نیز گنجانده شده است که از جمله آن می‌توان به افزایش چشمگیر بودجه سپاه پاسداران و صداوسیما، افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت و اخذ مالیات از برخی خودروها و خانه‌ها اشاره کرد.

بودجه سپاه پاسداران که سال گذشته با ۵۸ درصد افزایش از ۲۴ هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان به ۳۸ هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان رسیده بود، بر اساس آن‌چه در فایل لایحه بودجه ۱۴۰۱ ذکر شده، به ۹۳ هزار میلیارد تومان رسیده است که با این حساب بیش از ۲.۴ برابر افزایش نشان می‌دهد.

افزایش چشمگیر بودجه سازمان صداوسیما که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، از دیگر موارد قابل‌توجه لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

طبق این لایحه، میزان بودجه تخصیص‌یافته به سازمان صداوسیما پنج هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان است. بودجه این سازمان در سال جاری سه هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان بود که نشان‌ می‌دهد بودجه آن برای سال آینده ۵۶ درصد افزایش یافته است.

در این بودجه، دولت فروش یک میلیون و دویست هزار بشکه نفت با قیمت ۶۰ دلار را نیز در نظر گرفته است که نسبت به بودجه سال جاری ۱۰ دلار بیشتر مدنظر قرار گرفته، ضمن آن که در بودجه جاری میزان صادرات روزانه حدود ۲.۳ میلیون بشکه در نظر گرفته شده بود.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ که نخستین لایحه بودجه دولت ابراهیم رئیسی است، برای اولین بار همه خودروهای بالای یک میلیارد تومان و منازل مسکونی و ویلاهای بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات بر دارایی می‌شوند.

این در حالی است که با توجه به نرخ تورم بالا در طی سال گذشته، برخی کارشناسان از این مالیات به‌عنوان «مالیات بر تورمی» یاد می‌کنند که سیاست‌های اقتصادی دولت مسبب آن بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه آبان ۴۴.۴ درصد بوده که پس از ۱۴ ماه رشد مستمر در دو ماه اخیر کاهش جزئی داشته است. با این حال و به‌رغم این میزان از تورم، افزایش سالانه حقوق کارکنان دولت در این لایحه به‌طور متوسط ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.

«برنامه‌ تقویت‌ بنیه‌ دفاعی‌ و تحقیقات راهبردی دفاعی‌» از دیگر موارد نخستین بودجه‌بندی دولت ابراهیم رئیسی است که تا مبلغ‌ چهار میلیارد و پانصد میلیون یورو به آن تخصیص یافته است. این برنامه نیز بخشی از فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی در زمینه نظامی را شامل می‌شود.

پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، از برجام در سال ۹۷ و برقراری مجدد تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران، درآمد نفتی ایران به‌شدت کاهش یافته و رشد اقتصادی ایران در چند سال اخیر منفی بوده است.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه دهند و کمیسیون‌ها نیز ۱۵ روز برای بررسی پیشنهادها مهلت دارند و در نهایت کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱، پانزده روز برای بررسی لایحه فرصت خواهد داشت که در صورت لزوم این مهلت ۱۵ روز دیگر نیز تمدید می‌شود.

روز یک‌شنبه مهراد عباد، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد پیش‌بینی فاینانس ۲۶ میلیارد یورویی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آن را «خوش‌بینانه» دانست.

او این‌طور برداشت کرد که «دولت روی رفع تحریم‌ها حساب باز کرده است» و افزود که «با وضعیت فعلی اف‌ای‌تی‌اف، تحریم‌ها و مجموع شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد حتی یک ریال از این فاینانس پیش‌بینی شده محقق شود. مگر اینکه اصلاحات خوبی در حوزه سیاست‌های ارزی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین تصمیم‌گیری در مورد اف‌ای‌تی‌اف و پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی که مهم‌ترین آنها سازمان تجارت جهانی است انجام شود.»

به گفته مهراد عباد،‌ «در این مورد همه چیز به روابط خارجی بستگی دارد. در بهترین حالت مذاکرات برجام با سرعت پیش می‌رود ولی در این حالت هم چنین رقمی محقق نمی‌شود، چراکه در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هم باید مراحل دیگری مانند صدور اجازه ورود شرکت‌های خارجی به کشور را پشت سر بگذاریم، امروز حتی کسانی که در ظاهر دوست ما هستند هم به علت ترس از تحریم‌ها در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.