عراق برای تامین برق در حال مذاکره با عربستان است

دوشنبه, 22ام آذر, 1400
اندازه قلم متن
 

در پی مشکلات صادارت برق ایران به عراق که بخش عمده آن به نحوه پرداخت پول برق باز می‌گردد، مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که در حال مذاکره با عربستان سعودی برای خرید برق هستند.

به گزارش شفق نیوز، احسان اسماعیل، وزیر نفت عراق، ضمن اعلام این خبر گفته است که در حال حاضر مذاکرات با عربستان بر روی «قیمت‌گذاری» متمرکز است.

این مذاکرات در حالی انجام می‌شود که ایران تاکنون یکی از منابع مهم تامین انرژی عراق اعم از برق و گاز این کشور به‌شمار می‌رود و یک‌سوم انرژی مورد نیاز این کشور از طریق خرید برق از ایران و واردات گاز برای نیروگاه‌های برق تأمین می‌شود.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق، نیز در بیانیه‌ای ضمن تایید مذاکره با عربستان برای تامین و تثبیت تولید برق این کشور گفته است که در حال حاضر هماهنگی سطح بالایی با شورای همکاری خلیج فارس، به‌ویژه عربستان که مایل به همکاری با عراق است، وجود دارد.

صادرات برق ایران به عراق به‌دلیل تحریم‌های آمریکا در سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری برای هر دو طرف همراه بوده است و بدهی عراق به ایران در حوزه صادرات گاز و برق بین ۵ تا ۷ میلیارد دلار اعلام شده است.

عدم پرداخت بدهی عراق در مقاطعی منجر به قطع این منابع انرژی از سوی ایران به عراق و حتی شکل‌گیری اعتراضات خشونت‌آمیز در برخی از شهرهای این کشور شده است.

با وجود این که برخی رسانه‌های آمریکا اخیرا از تمدید معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین خبر داده‌اند، اما به نظر می‌رسد که مقامات عراق به طور جدی به‌دنبال یافتن منابع دیگری برای تامین انرژی مورد نیاز این کشور هستند، از جمله آن که تامین بخشی از نیاز برق این کشور از ابتدای سال ۲۰۲۱ از ترکیه آغاز شده است.

به گفته وزیر نفت عراق این کشور در حال حاضر ۱۵ هزار مگاوات برق تولید می‌کند که بسیار کمتر از ۳۰ هزار مگاوات برق مورد نیاز برای تامین نیازهای آن در تابستان هر سال است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.