گروسی: با ایران توافق کردیم؛ دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای کرج نصب می‌شود

چهارشنبه, 24ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

رافائل گروسی

رافائل گروسی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد به‌زودی دوربین‌های نظارتی جدید خود را در یک کارگاه ساخت قطعات دستگاه‌های سانتریفیوژ در کرج نصب می‌کند.

آژانس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام طبق توافقی که روز چهارشنبه میان رافائل گروسی، رئیس آژانس، و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به دست آمد صورت می‌گیرد.

به گفته آژانس دوربین‌هایی که قرار است در روزهای آینده نصب شوند، جایگزین دوربین‌هایی خواهند شد که اوایل امسال از تأسیسات کرج خارج شده بودند.

آژانس می‌گوید که علاوه بر این، این سازمان و ایران کار روی موضوعات باقی‌مانده مربوط به پادمان را با هدف حل و فصل آنها ادامه می‌دهند.

رافائل گروسی گفت که توافق با ایران برای جایگزینی دوربین‌های مداربسته در تأسیسات کرج یک «تحول مهم برای راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران است.»

او گفت این توافق به آژانس امکان می‌دهد که دانش لازم درباره مرکز تسا در کرج را بار دیگر به طور پیوسته در اختیار داشته باشد.

 

 

 

گروسی ابراز امیدوار کرد که بتواند به «گفتگوهای سازنده» خود برای رسیدگی و حل و فصل همه مسائل باقی مانده پادمانی در ایران ادامه دهد.

در بخشی از توافق آژانس و ایران آمده است که آژانس در ۱۹ دسامبر یک دوربین نمونه و اطلاعات فنی مرتبط را برای تجزیه و تحلیل از سوی مقامات امنیتی و قضایی ایران، و با حضور بازرسان آژانس در اختیار ایران قرار خواهد داد و تا پایان دسامبر ۲۰۲۱ دوربین‌های جدید را در تاسیسات کرج نصب می‌کند.

پیشتر سایت نور نیوز در ایران، نزدیک به عالی‌ترین نهاد امنیتی این کشور، اعلام کرد این کشور به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده است دوربین‌های خود را در کارگاه مربوط به ساخت قطعات سانتریفیوژ در کرج تعویض کند.

نور‌نیوز می‌گوید که ایران از ابتدا اعلام کرده بود که تا زمان بررسی‌های امنیتی و فنی دوربین‌ها، اجازه تعمیر یا تعویض دوربین‌ها را نخواهد داد.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.