انتقاد روزنامه زیر نظر خامنه‌ای از توافق تازه ایران با آژانس انرژی اتمی

پنجشنبه, 25ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

حسین شریعتمداری توسط علی خامنه‌ای به مدیریت روزنامه کیهان برگزیده شده است

حسین شریعتمداری توسط علی خامنه‌ای به مدیریت روزنامه کیهان برگزیده شده است

یک روز پس از انتشار خبر توافق مقامات دولت ابراهیم رئیسی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روزنامه کیهان چاپ تهران در گزارشی این توافق را «سوال‌برانگیز» و «نالازم» خواند.

ساعاتی پس از اشاره وزیر خارجه ایران در روز چهارشنبه ۲۴ آذر به حصول «توافق خوبی با آژانس» بین‌المللی انرژی اتمی، یک وب‌سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران از موافقت تهران با نصب دوباره دوربین در مجتمع تسای کرج خبر داد.

وب‌سایت نورنیوز که به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نزدیک است روز چهارشنبه نوشت: «ایران در اقدامی داوطلبانه اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب‌دیده را به آژانس داده است».

نورنیوز روز چهارشنبه نوشت: «به دلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضایی -امنیتی بر روی دوربین‌های آسیب‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین‌ها از سوی کارشناسان ایران قبل از نصب، ایران در اقدامی داوطلبانه اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب‌دیده را به آژانس داده است.»

به نظر می‌رسد که هشدارهای پیاپی طرف‌های اروپایی برجام در مورد به بن‌بست خوردن مذاکرات در وین و به پایان رسیدن راه دیپلماسی باعث شده است مقامات جمهوری اسلامی تصمیمی دیگر اتخاذ کرده و با آژانس از در سازش دربیایند.

از جمله این هشدارها، سفیر فرانسه در سازمان ملل روز سه‌شنبه به نیابت از همتایان بریتانیایی و آلمانی خود در بیانیه‌ای اظهار داشت: «ما داریم به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم» که با توجه به تشدید (فعالیت‌های) هسته‌ای ایران٬‌ به‌زودی «از این توافق جز پوسته‌ای خالی بر جا نخواهد ماند».

در واکنش به این اقدام تازه، روزنامه تندروی کیهان که مدیر آن توسط رهبر جمهوری اسلامی انتخاب شده است روز پنج‌شنبه نوشت:‌ «در حالی که مذاکرات برجامی در وین بار دیگر از سر گرفته شده و طرف غربی همچنان بر مواضع زیاده‌خواهانه خود پافشاری می‌کند، در اقدامی سؤال‌برانگیز درباره نظارت بر مرکز تسا به آژانس امتیاز داده شده است.»

این روزنامه زیر نظر حسین شریعتمداری که همواره از حامیان دولت ابراهیم رئیسی بوده در ادامه از توافق ایران با آژانس با عنوان «امتیاز در ازای خرابکاری» و «هدیه به مثلث فشار» یاد کرده است.

در گزارش کیهان آمده است: «در چنین شرایطی توافق اخیر با آژانس، دادن امتیازی سؤال‌برانگیز و نابجا در بحبوحه مذاکراتی است که از قرار معلوم طرف مقابل صرفاً به‌ دنبال تحمیل دوباره محدودیت‌های برجامی بدون لغو واقعی و موثر تحریم‌هاست.»

موضع روزنامه کیهان توسط عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز تکرار شده است.

میخاییل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در وین و نزدیک به مذاکره‌کنندگان ایرانی، روز پنج‌شنبه در پاسخ به یکی از این کاربران نوشت که از نظر او آمریکا این توافق را نشانه «ضعف» ایران نخواهد دانست و توافق با آژانس «گشایشی واقعی» در روند مذاکره ایجاد خواهد کرد.

در سیگنالی مثبت، یک مقام آمریکایی روز چهارشنبه گفت، اگر توافق بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران در مورد تعویض دوربین‌های نظارتی در کارگاه قطعات سانتریفیوژ کرج اجرا شود، پیش‌بینی واشینگتن این است که نشست فوق‌العاده‌ای در شورای حکام آژانس برای بررسی این مسائل قبل از پایان سال جاری میلادی تشکیل نخواهد شد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.