حکم حکومتی یک آخوند برای عزل امام جمعه اهل سنت

جمعه, 26ام آذر, 1400
اندازه قلم متن

حکم مضحک و مذموم یک آخوند شیعه (نماینده ولی فقیه در استان گلستان) برای عزل یک عالم سنی مذهب یعنی حضرت شیخ التفسیر مولانا گرگیج (امام جمعه اهل سنت آزادشهر، مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش، و عضو مجمع فقهی اهل سنت ایران)  نه تنها فاقد اعتبار بلکه توهین و هجمه ای است آشکار در راستای دخالت وقیحانه حکومت در امور اهل سنت.

متاسفانه دهه ها است که در جمهوری اسلامی جای شاکی و متهم عوض شده است. مولانا گرگیج هیچگونه توهینی به اهل تشیع نکرده است بلکه به توهین های برخی از هتاکان و مداحان بددهن اعتراض کرده بود. همه می دانند که عناصر افراطی به ظاهر شیعه آزاد هستند تا علنا بدترین توهین ها را علیه عقاید اهل تسنن روا بدارند؛ و اگر کسی اعتراض کرد، معترض را مجازات کنند. حقیقتا در جمهوری اسلامی سنگ را بسته و سگ را رها کرده اند.

این وظیفه همه ما است که از حضرت شیخ التفسیر مولانا گرگیج ء شجاع قاطعانه حمایت کنیم و اجازه ندهیم جمهوری اسلامی تعدی و ستمگری بر اهل سنت و دیگران را تا این درجه از دریدگی و انحصارطلبی گسترش بدهد. زمان آن فرا رسیده است که علمای اهل سنت کشور در مقابل دخالت ظالمانه و خوارپندارانه حکومت خودکامه در امور اهل سنت صدای اعتراض خود را بلند کنند. بدیهی است که این حکم جعلی و مضحک باطل است. تظاهرات و اعتراض امروز هزاران نمازگزار اهل سنت در استان گلستان شاهدی بر این مدعا است که مردم دین حکومتی نمی خواهند. این سرآغاز یک حرکت مدنی و اعتراضی بزرگ اهل سنت ایران خواهد بود. در تاریخ و شرع اهل سنت  هیچ نوع مرجع یا مقام مذهبی یا حکومتی نمی تواند یک امام جمعه را عزل کند. این همیشه مردم بوده اند که آزادانه انتخاب می کنند در کدام مسجد و پشت سر کدام پیشنماز یا امام نماز بگذارند. این یک واقعیت پایدار و تاریخی بوده و است. لذا حکم حکومتی و ساختگی یک آخوند شیعه کاملا مضحک و فاقد اعتبار است.

 

عبدالستار دوشوکی

مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

جمعه ۲۶ آذر ١۴٠٠

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.