تداوم بازداشت پدرام عبهر، شهروند بهائی در تهران

پنجشنبه, 2ام دی, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – پدرام عبهر، شهروند بهائی ساکن تهران علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشت، کماکان در یکی از بازداشتگاه های امنیتی تهران به سر میبرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پدرام عبهر، شهروند بهائی ساکن تهران، کماکان در بازداشت بسر می برد.

آقای عبهر در تاریخ ۳۰ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران پس از بازداشت، ضمن تفتیش منزل پدری وی در شیراز برخی از لوازم شخصی از جمله سند منزل مسکونی، قاب عکس ها و کتب مرتبط با آئین بهائی، شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه و تلفن های همراه اعضای خانواده و همچنین لپتاپ و هارد درایو این شهروند را ضبط کرده و با خود بردند. ماموران سپس در تاریخ ۲ آذرماه به همراه این شهروند بهائی جهت بازرسی، به منزل وی در تهران مراجعه کردند.

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص بازداشت آقای عبهر به هرانا گفته بود: پدرام عبهر ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه از شیراز راهی بوشهر شد. وی درحالیکه مدت کوتاهی جهت استراحت در دشت ارژن توقف کرده بود، پیش از حرکت مجددا توسط ۳ اتومبیل ناشناس محاصره و پس از بازداشت به منزل والدینش در شیراز بازگردانده شد. ماموران که تعداد آن ها حدود ۱۳ تن بوده منزل خانواده این شهروند بهائی را تفتیش کردند”.

به گفته این منبع مطلع، در تاریخ ۱ آذرماه پدرام عبهر از بازداشتگاه یک نهاد امنیتی در شیراز به دادسرای شیراز منتقل شده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه، نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دسترس نیست.

پدرام عبهر ۳۷ ساله، مجرد و شهروند بهائی ساکن تهران است.

اسکایلر تامپسون، مسئول روابط خارجی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در رابطه با این خبر گفت: این سازمان به شدت اعمال تبعیض آمیز علیه اقلیت های مذهبی در ایران را محکوم می کند. ما از ایران می‌خواهیم که گام‌های مشخصی بردارد تا اطمینان حاصل شود که ایرانیان بخصوص شهروندان بهائی می‌توانند از آزادی‌های مذهبی، از جمله انجام آزادانه امور مذهبی مورد نظر خود برخوردار شوند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.