سرطان در ایران؛ سالانه «بیش از سه هزار میلیارد تومان» برای دارو هزینه می‌شود

یکشنبه, 5ام دی, 1400
اندازه قلم متن

آرشیو

عکس از آرشیو

رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران میزان رشد سالانه سرطان در کشور را «۳ تا ۶ درصد» اعلام کرد، اما نتایج یک پژوهش «از افزایش ۴۳ درصدی موارد جدید ابتلا به سرطان در کشور» حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا در روز جمعه ۳ دی، محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان، شایع‌ترین نوع این بیماری در ایران را در میان زنان و مردان «سرطان پستان» عنوان کرد و گفت سرطان پوست، معده و روده بزرگ در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اکبری همچنین گفت که سالانه «بیش از سه هزار میلیارد تومان» برای دارو هزینه می‌شود، در حالی که «طول عمر برای بیماران به همراه ندارد.»

به گفته او، کودکان زیر ۱۲ سال در ایران «۲.۵ درصد» بیماران مبتلا به سرطان هستند و بیشترین ابتلا به افراد ۶۰ سال به بالا اختصاص دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان کشور با اشاره به بالا رفتن سن جمعیت ایران، گفت، در برخی استان‌ها سرطان «ناگهان بیش از دو برابر شده است.»

در گزارشی دیگر روز چهارشنبه روزنامه همشهری بر پایه نتایج یک پژوهش منتشرشده، «از افزایش ۴۳ درصدی موارد جدید ابتلا به سرطان در کشور» خبر داد.

بنا بر این گزارش، علی مطلق، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی و رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: «روند افزایشی ابتلا به سرطان از دهه‌ها قبل آغاز شده و در دو دهه آینده، هم در ایران و هم کشورهای دیگر با افزایش همراه خواهد بود.»

این گزارش به اثر کرونا بر روند صعودی آمار مرگ در ایران اشاره کرده، اما نوشته است بیماری‌های قلب و عروق همچنان بیشترین عامل مرگ در کشور است و «از دیگر بیماری‌های منجر به مرگ در کشور، انواع سرطان‌ها» است.

بنا بر این گزارش، «در سال ۹۹ نزدیک به ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۸ و در نیمه اول ۱۴۰۰ بیش از ۲۱درصد نسبت به نیمه اول سال ۹۹ افزایش داشته است.»

بر اساس آخرین داده‌های سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ کودک در ایران به سرطان مبتلا می‌شوند که از هر دو نفر یک‌ نفر جان خود را از دست می‌دهد.

این در حالی است که رئیس انجمن خون و سرطان ایران می‌گوید وزارت بهداشت هیچ وقت آمار رسمی و دقیقی از کودکان مبتلا به سرطان ارائه نکرده است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.