رهایی ۵ زندانی از اعدام در شهرهای مختلف

سه شنبه, 7ام دی, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – پنج زندانی در شهرهای مهاباد، مرند، تهران، جیرفت و بندرعباس که پیشتر در پرونده‌های جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با کسب رضایت از اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند. همچنین سرپرست شورا‌های حل اختلاف استان بوشهر از رهایی از اعدام ۲۳ زندانی طی سال جاری در این استان، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، یک زندانی در مهاباد با گذشت اولیای دم از اعدام رهایی یافت.

بر اساس این گزارش، نزاعی دسته جمعی که بعد از ظهر پنجمین روز اردیبهشت سال ۹۵ روستای سیلم مهاباد را عزادار کرد، در این نزاع کاک حسن و پسرش که قصد میانجیگری داشتند جان باختند.

با دستگیری ضارب و اعتراف وی پرونده وارد روال قانونی وحکم نهایی صادر شد.

اما خانواده احمدزاده که از همان ابتدا قصد انتقام نداشتند فرصت زندگی دوباره را به ضارب هدیه کردند.

رهایی از اعدام یک زندانی در تهران

به گزارش رکنا، یک زندانی در تهران با کسب رضایت اولیای دم از مجازات اعدام رهایی یافت.

بر اساس این گزارش، در تاریخ ۲۳ اسفند‌سال‌۹۱ بود که زن میانسالی در تهران با اداره پلیس تماس گرفت و اعلام کرد دخترش شهلا به قتل رسیده‌است. بررسی‌ها نشان داد که زن ۴۱‌ساله با ضربات چاقو به قتل رسیده است و عامل قتل آشنا بوده که بدون تخریب در وارد شده و پس از قتل و سرقت اموال و دو گوشی همراه گریخته‌است.

در بررسی‌های بعد معلوم شد شهلا با مرد جوانی به نام شاهرخ ارتباط تلفنی داشته و آخرین نفری بوده که با او تماس داشته و نزدیکی خانه‌اش هم دیده‌شده است که او بازداشت شد.

پس از بازداشت متهم، وی در شعبه‌۷۱ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. اولیای‌دم برای قاتل درخواست اعدام دادند و هیئت قضایی هم متهم را به اعدام محکوم کردند.

رأی دادگاه پس از تأیید در یکی از شعبه‌های دیوان‌عالی کشور برای سیر مراحل اجرای حکم به شعبه اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران فرستاده شد.

متهم پس از گرفتن استیذان حکمش مدتی قبل برای اولین بار پای چوبه‌دار رفت که با میانجیگری هیئت صلح و سازش به سرپرستی قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی موفق به گرفتن مهلت از اولیای‌دم شد. متهم در ادامه برای دومین بار نیز پای چوبه دار رفت و این بار هم با تلاش تیم صلح و سازش دوباره مهلت گرفت.

پس از این تیم صلح و سازش دادسرای جنایی، گروه صلح یاران و گروه چتر نجات برای جلب رضایت اولیای‌دم جلسات صلح و سازش برگزار کردند و همچنین مجید خراط‌ها خواننده مشهور که در فعالیت‌های عام المنفعه زیادی حضور دارد به تیم‌های صلح و سازش پیوست و در نهایت زمانی که متهم برای سومین بار پای چوبه دار رفته بود موفق شدند رضایت اولیای‌دم را جلب کنند.

اولیای‌دم مقتول اعلام کردند چنانچه زندانی ۱۵۰‌ میلیون‌تومان دیه پرداخت کند او را می‌بخشند. پس از این خواننده مشهور با کمک طرفدارانش قسمت زیادی از دیه را فراهم و به اولیای‌دم تحویل دادند و بقیه دیه را نیز گروه‌های صلح وسازش با کمک خیرین پرداخت کردند.

رهایی از اعدام یک زندانی در مرند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دادستان عمومی و انقلاب مرند از جلب رضایت اولیای دم پس از گذشت ۱۶ سال از وقوع قتل در این شهرستان خبر داد.

علیپور گفت: در سال ۱۳۸۴ در اثر درگیری بین دو جوان که پسردایی و پسرعمه بودند، متاسفانه پسردایی توسط پسرعمه به قتل رسید و اجرای حکم از سوی دیوان عالی کشور نیز تایید و به مرحله اجرا رسیده بود.

وی افزود: خانواده مقتول با گذشت از اعدام محکوم علیه موجبات شادمانی خانواده محکوم را فراهم آورد.

رهایی از اعدام یک زندانی در جیرفت

به گزارش رکنا، رئیس شورای حل اختلاف استان کرمان از جلب رضایت اولیای دم برای محکوم ۲۳ ساله خبر داد.

مهدی تقی زاده افزود: محکوم علیه این پرونده در سال ۹۶ و به دلیل اختلافات خانوادگی با ضربات تبر یکی از اعضای خانواده خود را به قتل رسانده بود.

وی با اشاره به این مطلب که حکم اعدام وی در شعبه دادگاه کیفری جیرفت صادر شده است، اظهار کرد: پس از صدور حکم این پرونده به شعبه ویژه زندان شورای حل اختلاف شهرستان جیرفت جهت اخذ رضایت و صلح و سازش ارجاع شده است.

رئیس شورای حل اختلاف استان کرمان ادامه داد: با تلاش‌های اعضای شورای حل اختلاف و متنفذین محلی این پرونده با صلح و سازش خاتمه یافت و زندانی پس از گذشت چهار سال از اعدام رهایی و فرصت زندگی دوباره یافت.

رهایی از اعدام ۲۳ زندانی در بندرعباس

به گزارش ایرنا، یک زندانی در بندرعباس با گذشت اولیای دم از اعدام رهایی یافت.

رییس کل دادگستری هرمزگان گفت: این زندانی محکوم به اعدام در استان پس از تحمل ۱۷ سال حبس در نتیجه اعزام هیات صلح و سازش شورای حل اختلاف زندان مرکزی بندرعباس به استان سیستان و بلوچستان و برگزاری نشست های متعدد با اولیای دم از زندان آزاد شد.

رهایی از اعدام ۲۳ زندانی در بوشهر

به گزارش میزان، سرپرست شورا‌های حل اختلاف استان بوشهر از رهایی از اعدام ۲۳ زندانی طی سال جاری خبر داد.

الماس گشتاسبی گفت: از ابتدای سال تاکنون تعداد ۲۳ فقره پرونده قتل عمد که به اعدام محکوم شده بودند، با تلاش و کوشش اعضای شورای حل اختلاف به ویژه شورای حل اختلاف زندان و معتمدین صورت پذیرفت که با پیگیری‌های مستمر و چندین جلسه به سازش ختم و از اعدام رهایی یافتند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.