از ابتدای امسال، «هیچ دارویی» برای ۲۰ هزار بیمار تالاسمی ایران وارد نشده است

چهارشنبه, 8ام دی, 1400
اندازه قلم متن

رئیس هیئت‌مدیره انجمن تالاسمی ایران روز چهارشنبه ۸ دی از «کمبود شدید» داروهای حیاتی برای ۲۰ هزار بیمار تالاسمی در کشور خبر داد و گفت «از ابتدای امسال تا امروز هیچ دارویی برای بیماران تالاسمی وارد کشور نشده است».

محمد علیزاده رئیس هیئت‌مدیره انجمن تالاسمی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا همچنین افزود که تنها داروی واردشده در سال جاری برای بیماران تالاسمی «۳۵۰ هزار داروی تقلبی» بوده «که خسارات زیادی برای بیماران به همراه داشته است».

به‌گفته آقای علیزاده، مدیران سازمان غذا و دارو در جواب پی‌گیری‌های این انجمن و بیماران نیازمند دارو «به‌جز بی‌منطق خواندن خواسته بیماران، پاسخ روشنی به این درخواست‌ها نداده‌اند».

این در حالی است که آمار فوت بیماران تالاسمی، به‌گفته این مقام انجمن تالاسمی، «به‌شدت افزایش‌یافته و از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ تاکنون ۵۳۸ بیمار تالاسمی فوت کرده‌اند».

بیماران تالاسمی سالانه بین هفت‌ تا ۱۰ میلیون ویال آمپول تزریقی نیاز دارند و از ابتدای سال جاری تا امروز «کمتر از یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار آمپول به دست‌شان رسیده است».

عدم تخصیص ارز از طرف دولت برای واردات داروی بیماران خاص مهم‌ترین دلیل کمبود دارو عنوان می‌شود و در حالی که انجمن تالاسمی موضوع را به دفتر ریاست‌جمهوری نیز اعلام کرده است اما، به‌گفته رئیس هیئت‌مدیره انجمن، نتیجه پیگیری فقط صدور دستور ابراهیم رئیسی برای «بررسی مشکل» بوده است.

باوجودی که مقام‌های دولتی ایران مسئله تحریم را به موضوع کمبود دارو مرتبط می‌دانند، رئیس انجمن تالاسمی ایران روز چهارشنبه بر دلیل دیگر تأکید کرده و گفت: «ابراز نگرانی شدید انجمن از کمبود دارو را به‌تازگی به دفتر ریاست جمهوری اعلام کردیم و از ایشان کمک خواستیم، رئیس‌جمهور نیز به وزیر بهداشت دستور داد مشکل را بررسی کنند و نتیجه را برای دفتر ایشان بفرستند تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود اما هنوز بیماران تالاسمی درگیر کلاف سردرگم تأمین دارو هستند.»

برخی مقامات ایران در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، از جمله محمد جواد ظریف وزیر خارجه وی، آمریکا را به تحریم صادرات «اقلام دارویی» به ایران متهم کرده بودند، اما آمریکا بارها اعلام کرده بود که صادرات دارو به ایران جزو اقلام تحریمی نیست.

تالاسمی شایع‌ترین اختلال تک‌ژنی جهان است که نوع بتای آن در ایران شیوع گسترده‌ای دارد. در حال حاضر حدود بیست هزار نفر مبتلا به بیماری تالاسمی و بین دو تا سه میلیون نفر (۴ درصد جمعیت) حامل بیماری در ایران وجود دارد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.