«مشکلات سیاسی» مانع توسعه پروژه‌ها؛ «حتی تکلیف ونزوئلایی‌ها هم با ایران مشخص نیست»

پنجشنبه, 9ام دی, 1400
اندازه قلم متن

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران از «مشکلات سیاسی» به‌عنوان سد راه پروژه‌های خارجی نام برده و گفته است که مشارکت یا ادامه توسعه پروژه‌ها در کشورهای همسایه، آفریقا و آمریکای لاتین با موانع سیاسی و اقتصادی مواجه است.

بهمن صالحی جاوید روز چهارشنبه هشتم دی به جمهوری آذربایجان اشاره کرده که پروژه «۱۰ میلیارد دلاری» فنی و مهندسی (برای بازسازی قره‌باغ کوهستانی) در دست انجام دارد، اما «ارزیابی اولیه ما نشان می‌دهد که اتفاق دندان‌گیری برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور رخ نداده است».

او همچنین گفته که مطالبات شرکت‌های ایرانی از عراق حتی به ۸۰۰ میلیون دلار هم رسیده، اما وصول آن ممکن نیست: «مثل این است که شرکت‌های ایرانی رقمی در حد چند صد میلیون دلار فاینانس کرده‌اند و طرف عراقی بدون پرداخت هیچ سودی از آن استفاده می‌کند و حتی در برخی موارد از شرکت‌های ایرانی طلبکار هم هست».

او به موارد مشابه در عمان، افغانستان و ونزوئلا اشاره کرده و گفته است ونزوئلایی‌ها هم تکلیف‌شان مشخص نیست.

آقای جاوید گفته است با این‌که کمیسیون مشترک هم فعالیت می‌کند اما به نظر می‌رسد که هنوز خودشان به این نتیجه نرسیده‌اند که از ایرانی‌ها همان‌قدر توقع داشته باشند که شرایط اجازه می‌دهد.

به‌گفته وی، مدل کار بقیه کشورهای آمریکای جنوبی هم مانند ونزوئلا بوده و در مورد آفریقا، ما نمی‌توانیم هیچ تسهیلاتی برای شرکت‌هایی که برای صادرات خدمات فنی و مهندسی می‌روند، ایجاد کنیم.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، صادرات خدمات ایران از ۱۱ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ به حدود ۴.۲ میلیارد دلار در سال گذشته سقوط کرده است.

آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در بهار امسال کل صادرات خدمات ایران ۱.۳ میلیارد دلار بوده است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و سایت بانک مرکزی ایران/د.خ/ک.ر

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.