هشدار «قرمز» سیلاب در ۴ استان جنوبی کشور

یکشنبه, 12ام دی, 1400
اندازه قلم متن

تصویری از سیل سال ۹۸ در جنوب ایران

سازمان هواشناسی نسبت به بارش شدید باران در چهار استان جنوب کشور و سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها هشدار داد.

سازمان هواشناسی روز شنبه ۱۱ دی‌ماه با صدور هشدار قرمز در استان‌های بوشهر، هرمزگان، کرمان و فارس اعلام که روز یکشنبه بارش شدید باران و تداوم آن همراه با وقوع رعد و برق و ریزش تگرگ و وزش باد شدید در این استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.

این گزارش می‌گوید از مخاطرات حاکمیت این شرایط جوی به سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی گسترده معابر شهری، امکان آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، جاری شدن رواناب، اختلال در تردد، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده و وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی می‌توان اشاره کرد.

هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. از این‌رو سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.

هنوز دولت و نهادهای مربوطه اعلام نکرده‌اند برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه بهار ۹۸ چه تدابیری اتخاذ شده است.

در سیلاب‌های فروردین ۹۸ حداقل ۷۷ نفر از شهروندان ایران جان خود را از دست دادند. سیلاب‌ها بیشتر مناطق جنوبی ایران را فراگرفته بود، اما بر اساس آمارهای رسمی، ۲۴ استان، ۲۳۱ شهرستان، ۲۶۹ شهر و ۵ هزار روستا درگیر سیلاب‌ها بود و خسارتهای هنگفتی به زیرساخت‌های کشور وارد شد.

با استفاده از گزارش‌های شبکه خبر و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.