صادرات زعفران ۲۸ درصد کاهش یافت

دوشنبه, 13ام دی, 1400
اندازه قلم متن

به دلیل بی‌توجهی دولت و فقدان روابط تجاری با جهان، بازار زعفران در حال خارج شدن از دست ایران است

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران قیمت فعلی هر کیلو زعفران را حداقل ۲۲ و حداکثر ۳۸ میلیون تومان اعلام کرد – رکنا

غلامرضا میری، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران، از کاهش ۱۰ درصدی صادرات زعفران ایران در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد. به گفته او، صادرات زعفران در آبان ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۸ درصد کمتر شده به طوری که در آبان ۱۳۹۹ به میزان ۵۸ هزار و ۲۷۲ کیلوگرم بوده اما در آبان سال بعد، به ۴۴ هزار و ۲۴ کیلوگرم کاهش یافته است.

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران قیمت فعلی هر کیلو زعفران را حداقل ۲۲ و حداکثر ۳۸ میلیون تومان اعلام کرد.

میری با بیان اینکه اگر زعفران سال گذشته به بازار عرضه نشود، قیمت این محصول بیشتر خواهد شد، به خبرگزاری ایسنا گفت: «بیش از ۱۵۰ تن زعفران در سال گذشته خریداری و انبار شد و بیشتر مصرف‌کنندگان و خریداران خارجی ترجیح می‌دهند این نوع زعفران را خریداری کنند.»

به گفته او، همین مسئله موجب شده است که قیمت زعفران با کاهش مواجه شود؛ به‌ طوری‌ که زعفرانی که تا ۲۵ روز پیش از کشاورز با قیمت ۴۵ میلیون تومان خریداری می‌شد، حالا به ۳۷ تا ۳۸ میلیون تومان رسیده است و خریداران تمایل ندارند زعفران را با این قیمت از کشاورز بخرند.

رئیس‌اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی از مسئولان دولتی خواست جلو متضرر شدن کشاورزان را بگیرند.

صادرکنندگان و فعالان بازار زعفران همواره گفته‌اند برای اینکه جایگاه ایران در تولید و صادرات زعفران در جهان حفظ شود، باید دولت به این موضوع توجه کند. مهدی برزگری، یکی از صادرکنندگان زعفران، پیش‌تر در همین زمینه گفته بود: «این صادرات است که سبب می‌شود ایران همچنان در این حوزه پیشتازی کند؛ در غیر این صورت، کشورهای دیگر جای ایران را می‌گیرند و آن موقع، ایران فقط تولیدکننده خواهد بود که فایده چندانی نخواهد داشت.»

زعفران که از آن به‌عنوان «طلای سرخ» یاد می‌کنند، می‌تواند درآمد جمهوری اسلامی ایران از محل صادرات غیرنفتی را افزایش دهد. با این‌ حال، به دلیل بی‌توجهی مقام‌های دولتی، متضرر شدن کشاورزان و تداوم تحریم‌ها، بازار این محصول در حال خارج شدن از دست ایران است؛ به‌ طوری‌ که بنا بر اعلام حبیب‌الله مظفری، مشاور مدیریت صادرات زعفران، در حال حاضر پنج کشور اسپانیا، چین، افغانستان، امارات متحده عربی و هنگ‌کنگ فعالانه به عرصه تولید و صادرات زعفران وارد شده‌اند. به گفته او، چین و افغانستان در عرصه تولید زعفران مطرح‌اند و کشورهای اسپانیا، امارات متحده عربی و هنگ‌کنگ نیز در زمینه فروش و بازاریابی زعفران فعالیت می‌کنند.

مظفری با بیان اینکه حدود ۳۰۰ تن زعفران از ایران به بازارهای خارجی ارسال می‌شود، گفته بود که فقط ۳۰۰ میلیون دلار از گردش مالی آن به ایران می‌رسد و هشت میلیارد دلار به دلیل مشکلاتی مثل تحریم‌ها و فراوری، به ایران بازنمی‌گردد.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت زعفران در ایران ۱۲۱ هکتار است و ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود؛ اما تولیدکنندگان زعفران می‌گویند که به دلیل بی‌توجهی دولت در حمایت از کشاورزان و نبود امکان برقراری روابط تجاری با دیگر کشورهای دنیا، بازار این محصول در حال خارج شدن از انحصار ایران است.

از: ایندیپندنت 

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.