تکمیل جمع‌آوری ۶ نمونه اول از مریخ

دوشنبه, 13ام دی, 1400
اندازه قلم متن
تکمیل جمع‌آوری ۶ نمونه اول از مریخ

مریخ‌نورد “استقامت” ناسا در سال میلادی که گذشت، موفقیت‌های زیادی کسب کرد و رکوردهای مختلف را جابجا کرد که از جمله آنها می‌توان به نگاشت شش نمونه از خاک و سنگ مریخ که از نقاط مختلف این سیاره جمع آوری کرده است، اشاره کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از سایتک‌دیلی، در حالی که به سال جدید میلادی رسیده‌ایم، خوب است که در تمام پیشرفت‌هایی که امسال در مریخ داشته‌ایم، تأمل کنیم. سال ۲۰۲۱ یک سال با گذشت حدود ۳۰۰ روز مریخی در سیاره سرخ و سالی شلوغ برای مریخ نورد “استقامت”(Perseverance) و بالگرد همراهش به نام “نبوغ”(Ingenuity) بود.

یکی از اهداف ماموریت “استقامت”، جمع‌آوری و ذخیره نمونه‌هایی از سطح مریخ برای آوردن به زمین به عنوان بخشی از “کمپین بازگشت نمونه مریخ” است. این نمونه‌ها شامل مجموعه متنوعی از مواد سطح مریخ از جمله خاک، هسته‌های سنگی، سنگ‌پوشه و جو مریخ است.

“استقامت” قبل از جمع‌آوری نمونه‌ها از یک مته برای ساییدن چند میلی متر بالایی سطح سنگ مورد نظر استفاده می‌کند. سپس ابزارهای علمی خود را تا حد امکان نزدیک به سنگ قرار می‌دهد تا داده‌های ژئوشیمیایی و کانی شناسی را جمع آوری کند. سپس نمونه‌ها با استفاده از یک مته ضربه‌ای چرخشی که در انتهای بازوی رباتیک “استقامت” قرار دارد، از سطح مریخ به لوله‌های مخصوص نمونه‌برداری بسیار تمیز منتقل می‌شوند. پس از حفاری، هر لوله حاوی نمونه به داخل بدنه مریخ نورد منتقل می‌شود، جایی که مقدار نمونه ارزیابی می‌شود، از آن تصویربرداری می‌شود و مهر و موم می‌شود.

تکمیل جمع‌آوری ۶ نمونه اول از مریخ

“استقامت” ۴۳ لوله نمونه را به مریخ برده است که بیشتر آنها با سنگ مریخی و سنگ‌پوشه پر خواهند شد. این مریخ نورد از زمان فرود بر روی مریخ که ۱۰ ماه پیش بود تاکنون هفت لوله نمونه را پر کرده است که شامل موارد زیر است:

۱. اولین لوله، لوله شاهد بود. لوله‌های شاهد که “استقامت” دارای پنج عدد از آنهاست، برای جمع‌آوری هرگونه ریخت و پاش و آلودگی که توسط مریخ نورد در طول نمونه‌برداری ریخته می‌شود، طراحی شده است و به صورت دوره‌ای در طول ماموریت انجام می‌شود.

۲. لوله دوم قرار بود حاوی سنگی به نام “روبیون”(Roubion) باشد، اما هیچ هسته سنگی به دست نیامد. این نتیجه غیرمنتظره احتمالاً ناشی از فرو ریختن سنگ در حین حفاری بوده است. در عوض، این اولین نمونه ما از جو و هوای مریخ شد.

۳ و ۴. نمونه‌های سوم و چهارم به ‌صورت جفتی از یک بیرون‌ آمدگی به نام “روشت”(Rochette) به‌دست آمدند. این استراتژی نمونه‌گیری جفتی بدین منظور طراحی شده است تا گزینه‌هایی را برای انتقال نمونه‌ها به مأموریت‌های بعدی که ممکن است آنها را به خانه بیاورند، در اختیار ما قرار دهد. این جفت نمونه که “مونتدنیر”(Montdenier) و “مونتاگناک”(Montagnac) نام دارند، اولین دو هسته سنگی جمع‌آوری شده ما هستند.

۵ و ۶. نمونه‌های پنجم و ششم به روش مشابه با نمونه‌برداری جفتی در یک بیرون آمدگی به نام “براک”(Brac) در منطقه “سیه‌تا”(Se´i´tah) جمع‌آوری شدند. این هسته‌ها “سالت”(Salette) و “کولتس”(Coulettes) سومین و چهارمین هسته‌های سنگی نامیده می‌شوند.

۷. “استقامت” با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۱، در مقابل یک صخره به نام “ایسول”(Issole) واقع شد، جایی که ناسا قصد دارد یک جفت نمونه از کف یک دهانه دیگر در “سیه‌تا” جمع آوری کند. “استقامت” اکنون با موفقیت هفتمین لوله نمونه را با یک نمونه هسته سنگی به نام “روبین”(Robine) پر کرد.

“استقامت” اکنون در روزهای آینده تلاش خواهد کرد تا قبل از راه افتادن به سوی مکان نمونه‌برداری بعدی، هسته نمونه دیگری را جمع‌آوری کند.

“ریچل کرونیاک” مهندس سیستم‌ها در ناسا که نویسنده این مقاله است، می‌گوید: نظر من به عنوان عضوی از تیم عملیات علمی “استقامت” که در توسعه و اجرای استراتژی جمع‌آوری نمونه مشارکت دارم، این است که نمونه‌برداری‌های ماموریت “استقامت” تلاقی کامل علم و مهندسی است. سال ۲۰۲۱ برای ما در تیم “استقامت” سال پر مشغله اما پرباری بوده است. به ‌ویژه وقتی به این فکر می‌کنیم نمونه‌هایی که “استقامت” در حال جمع‌آوری آنها است، دانشمندان را برای دهه‌های آینده مشغول نگه می‌دارد، بسیار لذت بخش است. من از دیدن نمونه‌هایی که “استقامت” در سال ۲۰۲۲ و بعد از آن جمع آوری خواهد کرد، بسیار هیجان زده هستم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.