دبیر شورای عالی مناطق آزاد ایران خواستار دریافت ۱۰۰ میلیون دلار نفت برای تهاتر شد

جمعه, 24ام دی, 1400
اندازه قلم متن

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ایران می‌گوید از دولت خواسته است که در لایجه بودجه سال آینده درخواست تهاتر ۱۰۰ میلیون یورو با پیمانکار پروژه پل خلیج فارس دیده شود تا عملیات اجرایی این پروژه شروع شد

سعید محمد روز جمعه ۲۴ دی‌ماه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفته است بخش دیگری از اعتبار پل خلیج فارس که قرار است برای اتصال بندر عباس به جزیره قشم ساخته شود، از محل فروش ویلاهای لوکس ریاست جمهوری تامین خواهد شد. او به محل و تعداد این ویلا‌ها اشاره نکرده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ایران همچنین نامی از پیمانکار پل خلیج فارس نبرده است اما قبلا گزارش شده بود که قرارگاه خاتم الأنبیاء وابسته به سپاه پاسداران و یک شرکت چینی برای ساخت این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.

بحث ساخت پل خلیج فارس سال ۱۳۵۴ مطرح شد ولی این موضوع با وقوع انقلاب تا ابتدای دهه ۷۰ به تاخیر افتاد. سال ۸۸ دوباره بحث ساخت این پل مطرح شد و در طول دهه گذشته تنها ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دولت حسن روحانی قبلا پیش‌بینی کرده بود برای اتمام این پروژه یک میلیارد دلار اعتبار لازم است ولی آقای محمد می‌گوید علی‌رغم اینکه قیمت‌گذاری اولیه اجرای این پروژه ۸۰۰ میلیون یورو بود، برنامه‌ریزی شده است که پل خلیج فارس با ۲۸۰ میلیون یورو در ۲.۵ سال به انجام برسد.

استفاده از تهاتر نفت برای خرید کالا و انجام پروژه‌های مختلف یکی از سیاست‌های اصلی ایران در دوران تحریم بوده است و دولت ابراهیم رئیسی نیز وعده داده است که این سیاست را در اولویت قرار خواهد داد.

در دهه گذشته نهادهای نظامی مانند سپاه و نیروی انتظامی نیز وارد فروش نفت یا تهاتر نفت شده‌اند که در برخی موارد منجر به بروز فساد گسترده از جمله در بنیاد تعاون ناجا شده است.

با استفاده از گزارش تسنیم، ایلنا، رادیو فردا. د.خ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.