پویان خوشحال: سپر رسانه‌ای روزنامه کیهان به نیابت از سپاه

جمعه, 24ام دی, 1400
اندازه قلم متن

پویان خوشحال

در دومین سالگرد شلیک پدافند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیمای اوکراینی، وب‌سایت «انصاف‌نیوز» و روزنامه «شرق» در مصاحبه با خانواده‌های قربانیان، به انتشار جزئیات بیشتر از سرنگونی این هواپیما پرداختند؛ مصاحبه‌‌ای که در آن خانواده «اسدی لاری» به نقل از سردار «حسین سلامی»، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده شلیک به هواپیما به «عمد» و با هدف «ایجاد سپر انسانی» برای جلوگیری از حمله احتمالی امریکا رخ داده است. 

این اظهارات طی روزهای اخیر واکنش‌های بسیاری در رسانه‌های داخلی و خارجی به همراه داشتند. از جمله تندترین آن‌ها می‌توان به یادداشت روز دوشنبه ۲۱ دی روزنامه «کیهان» اشاره کرد. مسوولان کیهان در این یادداشت که آن را در بخش «اخبار ویژه» روزنامه به چاپ رسانده، انجام مصاحبه با خانواده‌های قربانیان را از روی «لاشخور صفتی رسانه‌های اجاره‌ای» و با هدف «عقده‌گشایی علیه سپاه پاسداران به نیابت از امریکایی‌ها» دانسته‌اند.

***

روز ۱۸ دی ۱۴۰۰، درست در دومین سالگرد سرنگونی پرواز «پی‌اس ٧۵٢» بود که «انصاف‌نیوز» مصاحبه مفصلی با «محسن اسدی لاری» و «زهرا مجد»، والدین «زینب» و «محمدحسین»، از قربانیان شلیک به هواپیما را منتشر کرد.

در این مصاحبه، والدین این دو قربانی می‌گویند: «ما واقعاً به این نتیجه رسیدیم که این‌ها به عنوان سپر انسانی هواپیما را زدند… و شاید می‌خواستند بزنند و بیندازند گردن امریکا. کما این که این کار را قبلاً در اقدامات مشابهی هم انجام داده بودند.»

در مصاحبه انصاف‌نیوز، زهرا مجد می‌گوید: «می‌گویند اگر این هواپیما نمی‌افتاد، جنگ سختی همان روز بعد اتفاق می‌افتاد؛ امریکا حمله می‌کرد و جان ۱۰ میلیون نفر به خطر می‌افتاد.»

در ادامه انتشار جزییات بیشتر از ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی، روزنامه «شرق» روز دوشنبه ۲۱ دی طی مصاحبه‌ای با اسدی لاری و مجد، جزییات بیشتری از ماجرای سرنگونی هواپیما را منتشر کرد.

در این مصاحبه، والدین زینب و محمدحسین به نقل از «حسین سلامی»، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفتند: «می‌گفتند می‌دانید اگر این‌ها نبودند، چه جنگی می‌شد؟ گفت اگر این اتفاق نمی‌افتاد، ۱۰ میلیون جمعیت کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد.»

 

دفاع کیهان از سپاه با پرونده‌سازی برای دیگر رسانه‌ها

پس از انتشار این مصاحبه‌ها، روزنامه حکومتی «کیهان» برای دفاع از سپاه  تلاش کرد تا رسانه‌های یاد شده را هدف قرار دهد. روز دوشنبه ۲۰ دی، این روزنامه مطلبی منتشر کرد که در آن انصاف نیوز را دارای رویکردی «وطن فروشانه» و وب‌سایتی «اجاره‌‌ای» خواند.

این روزنامه در یادداشتی، مصاحبه با خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی مبنی بر شلیک عمدی و ایجاد سپر انسانی توسط سپاه را «ادعا»، «لاشخور صفتی رسانه‌های اجاره‌ای» و «عقده‌گشایی علیه سپاه پاسداران به نیابت از امریکایی‌ها» دانست.

کیهان مصاحبه شرق و انصاف‌نیوز با والدین دو قربانی هواپیما را سفارشی از سوی رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران هم‌چون بخش فارسی «بی‌بی‌سی» و «صدای امریکا» دانست.

مسوولان این روزنامه با نگاهی به سوابق انصاف‌نیوز، پرونده‌سازی برای مسوولان این رسانه را آغاز کردند.

نویسنده یادداشت روزنامه کیهان نوشت: «مرور سوابق سایت انصاف‌نیوز نشان می‌دهد که اتفاق اخیر در فضاسازی مسموم صرفا یک خطا نیست. این سایت تابستان ۹۲ تاسیس شد اما یک‌بار به مدت هشت ماه توقیف و سپس رفع شد.»

کیهان در ادامه به مصاحبه انصاف‌نیوز با «مژگان (اورلی) نوی»، روزنامه‌نگار منتقد اسرائیل اشاره و او را «افسر واحد ۸۲۰۰ اطلاعات ارتش اسرائیل» معرفی کرد و نوشت: «با ایرانی‌تبار و منتقد معرفی کردن او، سعی کرد به عبارت جعلی شهروند اسرائیل مشروعیت ببخشد و ضمنا روابط داشتن با رژیم صهیونیستی را توجیه کند.»

مواردی چون مصاحبه با «فائزه هاشمی»، فعال سیاسی و فرزند «علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی» و «کاوه مدنی»، معاون پیشین سازمان محیط زیست که کیهان او را «جاسوس» خوانده بود، از جمله دیگر مواردی است که این روزنامه برای پرونده‌سازی علیه انصاف‌نیوز به آن اشاره کرده است.

نویسنده کیهان در بخش دیگری از این مطلب، به گزارشی از انصاف‌نیوز در خصوص «بازخوانی حمله شکلی ناو امریکایی به هواپیمای مسافربری شرکت ایران‌ایر در تیر ۱۳۶۷» اشاره کرد؛ گزارشی که به نوشته کیهان، انصاف‌نیوز علت شلیک به هواپیمای ایرانی را فشار روانی پرسنل ناو «وینسنس» به‌ دلیل وضعیت جنگی دانسته بود. 

کیهان در این باره نوشت: «آن‌چه که مقامات امریکایی به عنوان وضعیت جنگی (برای شلیک به هواپیما) نام‌گذاری کرده‌اند و انصاف‌نیوز هم سعی در القای آن به مخاطب داشته، دارای فواصل زمانی طولانی (چند ماهه) بوده است. حال آن که فاصله زمانی بین حمله موشکی به عین‌الأسد و سقوط هواپیمای اوکراینی فقط چند ساعت بود؛ یعنی اگر به استرس و شرایط روحی ناشی از وضعیت جنگی باشد، وضعیت جنگی در مورد هواپیمای اوکراینی به مراتب بسیار قابل پذیرش‌تر است که انصاف نیوز سعی در القای خلاف آن دارد.»

نویسنده این یادداشت از حمله موشکی سپاه به پایگاه «عین‌الاسد» به عنوان تحقیرآمیزترین ضربه به امریکا پس از جنگ جهانی دوم یاد و سپاه پاسداران را «مدافعان امنیت ملی» خطاب کرده بود.

هم‌چنین روز چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰، کیهان در گفت‌وگویی با «امیرعلی حاجی‌زاده»، فرمانده هوافضای سپاه انقلاب اسلامی، به اختلاف فرماندهان سپاه، از جمله «قاسم سلیمانی»، فرمانده کشته شده نیروی «قدس» سپاه در عراق توسط امریکا با «حسن روحانی»، رییس جمهوری وقت ایران پرداخته بود.

این مصاحبه در حالی منتشر شد که از مرداد امسال، حسن روحانی مسوولیتی بر عهده ندارد و طی روزهای اخیر نام حاجی‌زاده در دو مصاحبه محسن اسدی‌لاری و زهرا مجد مبنی بر نقش او در حمله موشکی سپاه به هواپیما آورده شده است. 

خانواده اسدی‌لاری از سلامی، حاجی‌زاده و «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی شکایت کرده‌اند. این شکایت به گفته آن‌ها بی‌نتیجه بوده است.

پاسخ انصاف‌نیوز به کیهان: ویدیوی تو بودی می‌زدی هم کار شما است

یادداشت روزنامه کیهان اما بی‌پاسخ نماند. «علی اصغر شفیعیان»، مدیر انصاف‌نیوز در یادداشتی تحقیقی، به مواردی پرداخت و آن‌ها را «عقده گشایی» روزنامه کیهان دانست.

در این یادداشت که پر از اسکرین‌شات‌ از سایت‌های خبری، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه بود، شفیعیان یادداشت کیهان را به چالش کشیده است. 

او در خصوص موضع‌گیری روزنامه کیهان به استفاده از عبارت «شهروند اسرائیل» در انصاف‌نیوز، به مواردی از استفاده از همین عبارت در روزنامه کیهان، وب‌سایت‌های «فردا نیوز»، «رجانیوز»، «نور نیوز»، وابسته به شورای عالی امنیت ملی، سایت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و خبرگزاری‌های «فارس»، «دفاع مقدس»، «پانا»، «ایسنا» و «مهر» اشاره کرد.

شفیعیان با اشاره به این که وب‌سایت فردا نیوز از عبارت «کشور اسرائیل» نیز استفاده کرده است، نوشت: «حالا یک سوال: بار حقوقی شهروند اسرائیل بیشتر است یا کشور اسرائیل؟ بدیهی است که دومی. چون در اولی شاید بشود گفت که منظور شهروند چیزی به نام اسرائیل است اما دومی که دیگر رسمیت دادن به آن است و راه در رو ندارد.»

مدیر انصاف‌نیوز هم‌چنین به مواردی دیپلماتیک در رابطه با موضوع اسرائیل پرداخت و نوشت: «آیا شما به مناظره‌های سید محمد مرندی، دیپلمات کشورمان با مقام سابق اسرائیل که رسانه‌های انقلابی، از جمله مشرق نیوز آن را پوشش داده‌اند، سر سوزنی واکنش داشته‌اید؟ در فیلم مناظره نوشته که مرندی از تهران و آن طرف از اورشلیم است؛ اورشلیم، نه بیت المقدس.»

شفیعیان با انتشار دو تصویر از حضور وزیر علوم دولت «محمود احمدی‌نژاد» با یکی از وزرای کشور اسرائیل و دیدار مدیرکل وزارت امور خارجه‌ دولت «ابراهیم رئیسی» با یک وزیر اسرائیلی دیگر در «کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا» نوشت: «پرچم‌ها را در عکس ببینید. حالا به مهدوی‌کیا گیر می‌دهید؟!»

اشاره او به پرونده‌سازی فارس برای  حضور «مهدی مهدوی کیا» در یک مسابقه‌ تدارکاتی فیفا است که روی پیراهن این بازیکن علاوه بر پرچم بسیاری از کشورها، پرچم اسرائیل نیز نقش بسته بود.

شفیعیان در پایان نوشت: «گویی کیهان کارگزار ایران اینترنشنال است. ویدیوی تو بودی می‌زدی؟! هم کار آن جریان است. برای همین وقتی فردای انتشار مصاحبه با خانواده‌ دو مسافر پرواز ۷۵۲ پیشنهاد حذف آن داده شد، قبول نکردیم و شد تذکر. برگرداندن اعتماد و مرجعیت خبری به داخل کشور راهی دشوار است.»

اشاره او به ویدیویی است که به دنبال انتشار مصاحبه انصاف‌نیوز با والدین زینب و محمدحسین اسدی لاری منتشر شد. در این ویدیو که شفیعیان گفته توسط جریان روزنامه کیهان تهیه شده است، از برخی شهروندان خواسته شده بود بین دو گزینه شلیک به موشک یا هواپیمای مسافربری، یک گزینه را انتخاب کنند. انتشار این ویدیو که پیش از این نیز از سوی صداوسیما و رسانه‌های نزدیک به حکومت مسبوق به سابقه بود، واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت. 

از: ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.