نماینده کرج خطاب به رئیسی: فقر ستون فقرات مردم را شکسته، متوجه نمی‌شوید؟

شنبه, 25ام دی, 1400
اندازه قلم متن

 

استان‌وایر – نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله فقر در ایران خطاب به «ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهوری گفت: «برادران و خواهران، میلیون میلیون خانوار به زیر خط فقر رفته‌‌اند، فقر یعنی ستون فقرات مردم شکسته است، چرا متوجه این شکستن نمی‌شوید؟

به گزارش رسانه‌ها در ایران، «مهدی عسکری»، روز شنبه، ۲۵ دی ۱۴۰۰، در نطق خود در صحن علنی مجلس گفت: « مردم تحمل فشار جدید را ندارند لذا نمی‌توان شوک جدید قیمتی به مردم وارد کرد، سفره مردم از برنج خالی شده است. با این وجود شما ارز ترجیحی برنج را حذف کرده‌‌اید و گوشت قرمز نیز حذف شده اکنون می‌خواهید نان و پنیر را هم نیز حذف کنید؟»

او با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم ادامه داد: «یکی از مسائل حذف ارز ۴۲۰۰ کالاهای حیاتی است که این با ارز جهانگیری متفاوت است چرا که ارز جهانگیری سال ۹۷ شامل ۱۲۰۰ قلم کالای غیر ضروری می‌شد امروز درباره ارز ترجیحی ۵ قلم کالای اساسی به علاوه گندم و دارو صحبت می‌کنیم که در لایحه بودجه حذف شده است».

به گفته عسگری «تورم از طریق شوک‌های وارداتی اتفاق می‌افتد» و «قیمت حامل‌های انرژی، قیمت کالاهای اساسی و نرخ ارز شوک‌های انفجاری به اقتصاد ما در طول ۳۰ سال گذشته وارد کرده است».

در تاریخ  ۲۸ آذر۱۴۰۰، «احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران گفته بود در بودجه سال ۱۴۰۱ کشور «به غیر از دارو و نان برای سایر کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهیم داشت».
قیمت دستوری ۴۲۰۰ تومان برای یک دلار آمریکا در بهار ۱۳۹۷ از سوی دولت دوازدهم اعمال شد.

هدف از انجام این کار حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برای کنترل قیمت کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی عنوان شد. به مرور بسیاری از کالاها از فهرست دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شدند که این امر باعث گرانی این کالاها در بازار ایران شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، زمزمه‌های حذف این ارز مطرح شد. چرا که «ابراهیم رئیسی»، رئیس دولت سیزدهم معتقد بود ارز دولتی زمینه‌ساز فساد و رانت در کشور شده و «مزایای آن به جیب چند دلال رفته و در سفره مردم ظاهر نشده است».

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.