۹۶ درصد از پروژه‌های دچار مساله زیست‌محیطی مربوط به دو وزارتخانه است

یکشنبه, 26ام دی, 1400
اندازه قلم متن
۹۶ درصد از پروژه‌های دچار مساله زیست‌محیطی مربوط به دو وزارتخانه است

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: رسیدگی به وضعیت پروژه‌های مغایر با ضوابط محیط زیستی را نمی‌توان مسکوت گذاشت چون هم از سوی دفتر ریاست‌جمهوری و هم شبکه‌های اجتماعی روی این موضوع تأکید شده است.

به گزارش ایسنا حمید جلالوندی در نشست خبری که امروز به‌صورت برخط در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، در خصوص مجوز انتقال آب از دریای خزر گفت: پروژه یاد شده  قدمتی ۱۲ ساله دارد و دارای موافقان و مخالفانی است اما این‌که آیا دولت مصمم به اجرای پروژه است را باید متولی اصلی آن یعنی وزارت نیرو اطلاع‌رسانی کند.

وی افزود: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که سرمایه‌گذار خصوصی پای‌کار نیامده است و این پروژه ازنظر فنی هم مشکلات بسیاری دارد. ما در طول دوره بررسی این پروژه اعلام کردیم که باید شیرین‌سازی در مقصد اتفاق بیفتد همچنین این دستگاه‌ها باید در فاصله دور از دریا قرار بگیرد تا پیامدهای کمی برای محیط‌ زیست داشته باشد.

جلالوندی در خصوص اینکه برخی از پروژه‌هایی که در بودجه ۱۴۰۱ مطرح‌ شده با ضوابط محیط‌زیست همخوانی ندارد و در فصل بودجه تحت عناوین متفاوت با اصل پروژه ذکر شده است، گفت: باید تعداد این پروژه‌ها را احصا و بازنگری کنیم. اساساً رسیدگی به وضعیت این پروژه‌ها که با ضوابط محیط زیستی مغایرت دارد را نمی‌توان مسکوت گذاشت چون از سوی دفتر ریاست‌جمهوری و هم شبکه‌های اجتماعی روی این موضوع تأکید شده است.

آزمونی برای نمایندگان مجلس در خصوص پروژه‌های محیط زیستی

وی با اشاره به اینکه برای بررسی برخی عناوین پروژه‌های مطرح‌شده در بودجه ۱۴۰۱ منتظر نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها هستیم، تأکید کرد: بررسی این پروژه‌ها آزمون سختی برای نمایندگان است.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: اینکه ۹۶ درصد پروژه‌های مسئله‌دار مربوط به دو وزارتخانه کشور است و این نشانگر رویکرد این دو وزارتخانه برای اجرای پروژه‌ها است که بعداً به دنبال ارزیابی‌های پروژه‌ها آمده‌اند.

وی تأکید کرد: در زمان امکان‌سنجی و مکان‌سنجی طرح‌ها باید ارزیابی صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه محیط‌ زیست ضوابط اجرایی را برای اجرای این پروژه انتقال آب در دریا و حوزه خشکی اعلام کرده است، گفت: تاکنون بیشتر این پروژه‌ها در مرحله مطالعاتی بوده است چون این  پروژه به‌صورت دولتی عملیاتی نخواهد شد.

هیچ نیروگاهی اجازه سوزاندن مازوت ندارد

در ادامه این نشست خبری داریوش گل علیزاده – سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست – در خصوص سوزاندن مازوت توسط واحدهای صنعتی با تأکید بر این‌که تاکنون سازمان حفاظت محیط‌ زیست به هیچ نیروگاهی اجازه سوزاندن مازوت نداده است و با قرار دادن نام واحدهای سوخت ناسالم، پیگیری حقوقی می‌کند،گفت: تاکنون سازمان حفاظت محیط‌ زیست به هیچ نیروگاهی اجازه سوزندان مازوت نداده اما درجاهایی که مصرف می‌شود سازمان نسبت به آن‌ها اقدام‌های قانونی انجام می‌دهد که در چند مرحله انجام می‌شود، یکی قرار گرفتن در فهرست صنایع آلاینده و دیگری پیگیری حقوقی است.

وی در ادامه اظهارکرد: ۱۶ نیروگاه بخار در کشور داریم که در ۱۴ استان مستقر و فقط این تعداد هستند که قابلیت استفاده از مازوت را دارند که بر اساس قانون هوای پاک اگر این نیروگاه‌ها اقدام به استفاده از سوخت مازوت کنند باید فیلتر نصب‌ و حدود مجاز را رعایت کنند که متأسفانه این کار انجام نمی‌شود.

گل‌علیزاده ادامه داد: طی سال‌های گذشته پنج نیروگاه در استان‌های تهران، البرز و اصفهان به دلیل عدم رعایت ضوابط زیست‌محیطی پلمب بودند، اکنون نیروگاه اصفهان فک پلمب شد، همچنین مخازن نیروگاه بعثت تهران نیز از سال ۹۳ پلمب شده است. نیروگاه منتظر قائم نیز در کرج نیز مصرف مازوت نداشته و هفته گذشته فک پلمب شده است.

به گفته وی به دلیل اینکه پالایشگاه ما فرسوده هستند، ۲۴ درصد محصولات نهایی آن‌ها مازوت است درحالی‌که در پالایشگاه دنیا این عدد ۱۲ درصد است.

گل‌علیزاده درباره موتورسیکلت‌های کاربراتوری و نقش آن‌ها در آلودگی هوا گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری ۱۷ تا ۱۸ برابر یک خودروی استاندارد آلودگی ایجاد می‌کند که تردد آن‌ها از سال آینده متوقف‌ شده است، این قانون درباره تاکسی‌های فرسوده نیز صدق می‌کند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: هیچ نظارتی بر واحدهایی که مصرف مازوت دارند، انجام نمی‌گیرد و پنج درصد مشترکان گاز مصرف می‌کنند. بخش زیادی از گاز تولیدی کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود و برخلاف همه دنیا زمانی که مصرف گاز افزایش می‌یابد ابتدا گاز صنایع را قطع می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست وی درباره راهکارهای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای گفت: دو سازمان برنامه بودجه و حفاظت محیط‌زیست راهکارهای کاهش آلودگی در عسلویه را ارائه کرده‌اند و مشخص‌شده است با حذف فلر، کاهش میزان قابل‌توجهی so۲  در حدود ۶۳ درصد را خواهیم داشت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.