ازتاب حکم اعدام برای یک ورزشکار دیگر در ایران؛ اتهام محمد جواد وفایی ثانی «افساد فی الارض» است

یکشنبه, 26ام دی, 1400
اندازه قلم متن

دو عکس از محمد جواد وفایی ثانی که مسیح علینژاد در توئیتر خود بازنشر کرده‌است.

صدای آمریکا

صدور حکم اعدام برای محمد جواد وفایی ثانی با واکنش‌هایی همراه شده است. جروزالم پست روز یکشنبه ۲۶ دیماه در گزارشی نوشت که این ورزشکار در حالی به اعدام محکوم شد که جرم او شرکت در یک تجمع مسالمت آمیز است.

مسیح علینژاد روزنامه نگار نیز روز شنبه با انتشار عکسی از آقای وفایی ثانی با دستکش بوکس، به محکومیت او اشاره کرد و نوشت «ما نتوانستیم نوید افکاری کشتی‌گیر ایرانی را نجات دهیم. شاید قهرمان جهانی بتوانند اینبار به ما کمک کنند».

 

بابک پاک‌نیا وکیل آقای وفایی ثانی هفته پیش خبر داده بود که وی از سوی شعبه چهارم دادگاه انقلاب مشهد، به اتهام «افساد فی الارض» محکوم به «اعدام با چوبه دار» شد. به گفته این وکیل دادگستری این حکم قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

 

از سید محمد جواد وفایی ثانی اطلاعات زیادی نیست. او ۲۶ ساله معرفی شده و برخی منابع نوشته‌اند او در رشته بوکس در مشهد فعال بود و عناوین قهرمانی دارد.

وی به خاطر آنچه «تحریق و تخریب عمدی اماکن خاص از جمله ساختمان تعزیرات حکومتی» نامیده شد، در اسفندماه سال ۱۳۹۸ بازداشت شد.

اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸ یکی از گسترده ترین اعتراضات به جمهوری اسلامی بود. حدود یکصد شهر شاهد اعتراضات بود که با سرکوب شدید معترضان از سوی حکومت جمهوری اسلامی ایران روبرو شد. برخی روایت‌ها تعداد کشته‌ها را بیش از هزارنفر عنوان می‌کنند اما هنوز جمهوری اسلامی آمار دقیق کشته‌ها را اعلام نکرده است. در یکسال اخیر چندین معترض به اتهام شرکت در این اعتراضات به اعدام یا زندان‌های طولانی محکوم شده‌اند.

نهادهای حقوق بشری می‌گویند حقوق این متهمان رعایت نشده و اغلب آنها تحت شکنجه و فشار حتی علیه خود اعتراف کرده‌اند.

سه ماه پیش «دادگاه بین‌المللی مردمی آبان» با هدف بررسی نقش مقامات حکومت ایران در سرکوب خونبار اعتراضات در شهر لندن طی چند روز برگزار شد که صدای آمریکا آن را به طور کامل پوشش داد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.