قطع صادرات گاز ایران نیروگاه‌های ترکیه را با مشکل روبرو کرد

جمعه, 1ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

وزارت انرژی ترکیه روز پنج‌شنبه ۳۰ دی اعلام کرد که در پی قطع جریان گاز از ایران به ترکیه، این وزارتخانه به نیروگاه‌های گازسوز کشور دستور داده است تا مصرف گاز را تا ۴۰ درصد کاهش دهند.

مقامات ترکیه گفته‌اند که جریان صادرات گاز طبیعی ایران به این کشور «به‌دلیل نقص فنی» به‌مدت ۱۰ روز قطع می‌شود.

وزارت انرژی ترکیه می‌گوید به همین دلیل خاموشی‌های محدودی را برای تأسیسات بزرگ صنعتی و نیروگاه‌های برق اعمال خواهد کرد.

خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه پیش از این نیز بارها به دلایل مختلف از جمله انفجارهای عمدی شبه‌نظامیان مخالف حکومت ترکیه با اختلال روبه‌رو شده بود.

ترکیه یکی از کشورهای واردکننده گاز است و قرارداد ۲۵ ساله واردات گاز با ایران دارد که به‌زودی به پایان می‌رسد. این کشور در نتیجه به‌دنبال یافتن منابع گاز ارزان‌تر از ایران است چراکه تمام صنایع و بخش‌های شهری آن وابسته به انرژی گاز است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز چهارشنبه به نقل از کارشناسان حوزه نفت‌وگاز نوشت ترکیه در یک سیاست جدید با استفاده از روابطی که با جمهوری آذربایجان دارد و کمک‌هایی که در خصوص جنگ قره‌باغ به این جمهوری داشته، «قراردادهای اقتصادی کلان و بلندمدتی برای خرید گاز ارزان با این کشور منعقد کرده است».

این گزارش می‌نویسد ترکیه قراردادی با شرکت سوکار آذربایجان منعقد کرده تا گاز ترکیه تأمین شود و این گاز قرار است از طریق خط لوله از منطقه زنگزور حاشیه ارس در خاک ارمنستان عبور کرده و به نخجوان و سپس ترکیه انتقال یابد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ایلنا و سایت رادیو فردا/پ.پ/ک.ر

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.