نرخ تورم ماهانه و نقطه‌ای در ماه دی افزایش یافت

شنبه, 2ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در دی‌ماه ١۴٠٠ برای خانوارهای کشور به ۴۲.۴ درصد و نرخ تورم نقطه‌ای در این ماه به ۳۵.۹ درصد رسیده است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران که روز شنبه، دوم بهمن، منتشر شد، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۱.۸ و ۴۵.۸ درصد بوده است.

نرخ تورم نقطه‌ای نیز به معنای درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است که بر اساس این تعریف خانوارهای ایرانی در دی امسال به طور میانگین ۳۵.۹ درصد بیش از دی پارسال برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

بر اساس این گزارش نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۳۵.۸ درصد و برای خانوارهای روستایی ۳۶.۵ درصد بوده است.

در این گزارش همچنین آمده است که در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «دخانیات»، گروه «نان و غلات» شامل انواع برنج ایرانی و گروه «ادویه و چاشنی» شامل زعفران و رب گوجه فرنگی بوده است.

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» هم اجاره‌بهای واحد مسکونی و در گروه «پوشاک و کفش» انواع پوشاک بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

بنا بر اعلام بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در روز ۲۲ دی حدود سه میلیون خانوار ایرانی که شامل ۲۰ میلیون نفر می‌شود دچار «فقر مطلق‌» هستند. بر اساس آمارهای رسمی نیز در حال حاضر ۶۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر به حساب می‌آیند.

اتاق بازرگانی ایران نیز آبان امسال بر اساس یک گزارش پژوهشی از کاهش شدید تقاضای بازار در ماه‌های پیش از آن خبر داده بود.

همزمان با افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید شهروندان، تجمعات اعتراضی در صنوف مختلف در یکی دو سال گذشته در اعتراض به پایین بودن سطح حقوق و مشکلات معیشتی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.