اتحادیه عرب خواستار افزودن دوباره حوثی‌ها به «فهرست تروریستی» شد

دوشنبه, 4ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

 

یکی از نشست‌های اتحادیه عرب در قاهره مصر
 

رادیو فردا

اتحادیه عرب روز یکشنبه سوم بهمن اعلام کرد که شورشیان حوثی یمن که مورد حمایت ایران هستند پس از حمله به امارات متحده عربی باید به عنوان گروه «تروریستی» شناخته شوند.

حوثی‌ها به تازگی امارات متحده عربی را هدف حملات پهپادی خود قرار دادند که این حملات به کشته شدن ۳ شهروند پاکستانی و هندی و زخمی شدن شش نفر دیگر منجر شد.

این اولین حمله مرگبار حوثی‌ها است که امارات متحده از وقوع آن در داخل مرزهای خود خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه کشورهای عرب مستقر در قاهره روز یک‌شنبه تأکید کرد که حوثی‌ها باید پس از این حمله «به عنوان یک سازمان تروریستی» معرفی شوند.

در بیانیه‌ای که پس از یک نشست فوق‌العاده این اتحادیه منتشر شد، اتحادیه عرب این حملات را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی… و تهدیدی واقعی برای تاسیسات حیاتی غیرنظامی، منابع انرژی، و ثبات اقتصادی جهانی» و همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه خواند.

این درخواست سه روز پس از آن مطرح می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در نشست خبری خود در کاخ سفید گفت در حال بررسی بازگرداندن حوثی‌های یمن به فهرست «گروه‌های تروریستی» است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، حوثی‌ها را یک جنبش «تروریستی» می‌دانست، اما دولت جو بایدن روز جمعه ۱۷ بهمن ۹۹ به کنگره آمریکا اطلاع داد که با توجه به وخامت وضعیت انسانی در یمن با لغو تصمیم روزهای آخر دولت دونالد ترامپ، حوثی‌های یمن را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج می‌کند. با این حال، دولت بایدن افراد ارشد مختلف حوثی را تحریم کرده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ ۱۹ دی ماه ۹۹ یک روز قبل از پایان عمر این دولت، شبه نظامیان حوثی را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کرد.

در آن زمان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و گروه‌های بین المللی کمک‌رسانی نسبت به پیامدهای این اقدام هشدار داده و گفته بودند این اقدام دولت دونالد ترامپ خطر قحطی گسترده در یمن را افزایش داده و به اقدامات دیپلماتیک برای دستیابی به صلح لطمه می‌زند.

گروه حوثی‌های مورد حمایت ایران، شمال یمن را در دست دارد و گروه‌های امدادی برای کمک‌رسانی به مردم یمن ناگزیرند که با این گروه کار کنند. امدادگران و کمک‌های امدادی از طریق فرودگاه صنعا و بندر حُدیده که در اختیار حوثی‌هاست وارد یمن می‌شوند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.