اندیشکده دانشگاه تل‌آویو: اختلاف‌های داخلی در اسرائیل بر توان مقابله با ایران تاثیر گذاشته

سه شنبه, 5ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

اندیشکده دانشگاه تل‌آویو: اختلاف‌های داخلی در اسرائیل بر توان مقابله با ایران تاثیر گذاشته

ایران اینترنشنال

اندیشکده مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو اعلام کرد اختلافات داخلی در این کشور توان اسرائیل را برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر قرار داده است.

این اندیشکده در گزارش سالانه خود که روز دوشنبه چهارم بهمن به ایتسخاک هرتصوگ رییس جمهوری اسرائیل ارائه کرد، نوشت که این اختلافات موجب شده توان اسرائیل برای توسعه یک استراتژی یکپارچه و درازمدت در برابر تهدیدهایی که با آن روبرو است، از جمله برنامه اتمی ایران، کاهش یابد.

به نوشته پژوهشگران این موسسه، ایران که بزرگترین تهدید خارجی علیه اسرائیل محسوب می‌شود، در حال حاضر این توانایی را دارد که در طول چند هفته به توانایی ساخت سلاح اتمی دست یابد. هرچند به باور اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل، جمهوری اسلامی هنوز تصمیم نهایی را برای حرکت به این سمت نگرفته است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل هم‌اکنون در برابر ایران به یک بن‌بست استراتژیک رسیده و هیچ راه حل مطلوبی پیش رو ندارد.

به گفته پژوهشگران این موسسه، یک قرارداد نصفه و نیمه بین ایران و قدرت‌های جهانی، اسرائیل را با موجی از اقدامات گروه‌های دست‌نشانده ایران روبرو می‌کند و مسیر ایران برای رسیدن به سلاح اتمی در سال‌های آینده را نیز باز می‌گذارد.

از سوی دیگر، اگر مذاکرات وین شکست بخورد، ایران می‌تواند به راحتی مسیر خود را به سوی ساخت سلاح اتمی ادامه دهد.

این محققان البته تأکید کرده‌اند مخالفت با توافق قدرت‌های جهانی با ایران و پافشاری بر توقف برنامه اتمی جمهوری اسلامی، اسرائیل را در جامعه جهانی تنها می‌گذارد و تنها گزینه‌ای که در چنین شرایطی برای جلوگیری از اتمی شدن ایران در اختیار اسرائیل خواهد بود حمله نظامی است.

در این گزارش گفته شده که اسرائیل نمی‌تواند به تنهایی با تهدیدهای برآمده از ایران، از جمله موشک‌های نقطه‌زن جمهوری اسلامی و تلاش تهران برای محاصره اسرائیل با گروه‌های نیابتی فائق آید و در نتیجه اورشلیم باید همکاری و هماهنگی با ایالات متحده را افزایش دهد.

نویسندگان گزارش همچنین درباره بی‌توجهی به موضوع فلسطینیان به دولت اسرائیل هشدار داده‌اند. به گفته آنها، تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطینی به دلیل تشکیل جبهه‌ای از مخالفان این تشکیلات موجب شده که کرانه باختری به مرز انفجار برسد. به گفته آنها، امکان فلج شدن تشکیلات خودگردان فلسطینی در برابر جوانان فلسطینی که دیگر از تشکیل کشور فلسطینی در کنار اسرائیل حمایت نمی‌کنند و خواهان تشکیل کشور فلسطینی در سرتاسر اسرائیل و مناطق فلسطینی هستند بالا رفته است.

این گزارش همچنین هشدار می‌دهد که اگرچه تشکیلات خودگردان فلسطینی در زمینه‌های امنیتی با اسرائیل همکاری می‌کند، اما کمپین بین‌المللی آن علیه اسرائیل می‌تواند بسیار خطرناک باشد و موجب شود که اسرائیل به عنوان یک کشور آپارتاید شناخته شود.

اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل همچنین نسبت به ناآرامی‌های داخلی هشدار داده و به ویژه گفته که اسرائیل کنترل خود را بر روی بخش‌هایی از کشور، به ویژه مناطقی از صحرای نگب که محل زندگی اعراب بدوی است از دست می‌دهد.

این گزارش همچنین درباره آمادگی نامطلوب اسرائیل برای جنگی جنگ جانبه که می‌تواند تلفات بسیاری نیز داشته باشد هشدار داده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.