اظهارات مصطفی نیلی در خصوص شرایط نگهداری علی یونسی در بند ۲۰۹ زندان اوین

پنجشنبه, 7ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – مصطفی نیلی وکیل دادگستری با اشاره به اینکه علی یونسی در یک سلول ۲ در ۴ و نیم متر به همراه یک متهم به قاچاق مواد مخدر و یک متهم مالی نگهداری می‌شود، گفت که یونسی تنها ۳ روز در هفته، آن هم به مدت ۲۰ دقیقه اجازه هواخوری دارد و در دوران بازداشت فردی به عنوان نماینده وزارت علوم با علی یونسی در انفرادی دیدار و با تهدید و تطمیع، درخواست تکرار حرف‌های ضابطین را داشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، مصطفی نیلی، وکیل دادگستری در خصوص شرایط نگهداری علی یونسی گفت: وی مدت کوتاهی را در بند امنیتی۲۴۰ بوده و سپس به یک بند امنیتی منتقل شده است. ضمن اینکه ۲ماه کاملا به صورت انفرادی نگهداری شده و بعد در سلول‌های دو و سه نفره حضور داشته است. الان، موکل من در بند ۲۰۹ به همراه یک قاچاقچی مواد مخدر و یک متهم فساد مالی نگهداری می‌شود. او الان به همراه دو متهم دیگر در یک سلول ۲ در ۴ و نیم متر زندگی می‌کند و تنها ۳ روز در هفته، آن هم به مدت ۲۰ دقیقه اجازه هواخوری دارد و استفاده از چشم‌بند برخلاف قانون برای ایشان اجباری است.

وی با اشاره به اینکه دادیار ناظر به درخواست ما برای جابجایی علی یونسی و امیرحسین مرادی از بند امنیتی توجه نمی‌کند، افزود: مجموع این موارد، شرایط بسیار سختی را برای علی یونسی در زندان ایجاد کرده است. ما این نحوه نگهداری در این مدت طولانی را بارها به دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و عقیدتی متذکر شدیم و تقاضای جابجایی علی یونسی و امیرحسین مرادی را داشتیم اما، متاسفانه دادیار ناظر با توجه به تقاضای نیروهای امنیتی، مبنی بر نگهداری دو موکل ما تا زمان صدور حکم نهایی در بند امنیتی به این خواسته قانونی توجه نمی‌کند.

وکیل علی یونسی، خاطرنشان کرد: “متاسفانه به صورت غیرقانونی، موکلین ما را در سخت‌ترین شرایط در بند امنیتی ۲۰۹ نگهداری کردند. حتی در نحوه نگهداری زندانیان در بند ۲۰۹، آئین نامه سازمان زندان‌ها رعایت نمی‌شود. یک آئین‌نامه، تحت عنوان نحوه اداره بازداشتگاه‌های امنیتی داریم که در آن اذعان شده که هرجا این آئین نامه مسکوت بود، باید به آئین نامه سازمان زندان‌ها مراجعه شود.”

وی اضافه کرد: “در مورد بحث هواخوری و این موارد، آئین نامه نحوه اداره بازداشتگاه‌های امنیتی ساکت است اما، آئین نامه سازمان زندان‌ها به صراحت اعلام کرده که هر زندانی باید حداقل، روزانه به یک ساعت هواخوری، فروشگاه و کتابخانه دسترسی داشته باشد. این شرایط به هیچ عنوان برای موکلین ما مهیا نبوده و در شرایط بسیار بدی نگهداری می‌شوند.”

نیلی، اذعان داشت: “ما این موارد را خدمت ریاست دادگاه اعلام کردیم که دادگاه اعلام داشت که تعیین محل نگهداری زندانیان بر عهده دادیار ناظر بوده و به همین خاطر، دادگاه نمی‌تواند در این موضوع دخالت کند. اما این قول را دادند که در این مورد شرایط نگهداری موکلین را به دادسرا متذکر شوند. با توجه مسائل مطرح شده، زمان دادگاه در این جلسه خاتمه پیدا کرد و حالا منتظر هستیم که جلسه بعدی، تعیین وقت شده و دوباره برای دفاع از موکلین به دادگاه مراجعه کنیم.”

این وکیل دادگستری، همچنین با بیان اینکه فردی به عنوان نماینده وزارت علوم با علی یونسی در انفرادی دیدار و با تهدید و تطمیع، درخواست تکرار حرف‌های ضابطین را داشته، عنوان کرد: “به نظر می‌رسد که در این پرونده، نیروهای امنیتی اقداماتی فراتر از پرونده‌های مشابه داشته‌اند. به عنوان نمونه یکی از مواردی که در این پرونده اتفاق افتاده، این است که فردی به عنوان نماینده وزارت علوم با موکلم در حالتی که در انفرادی بوده، دیدار داشته و با تهدید و تطمیع، خواسته که حرف‌های ضابطین را تکرار کند.”

وی در پایان ، تصریح کرد: “درخواست‌ جابجایی موکلین از بند امنیتی ۲۰۹ و سپس تبدیل قرار آن‌ها به وثیقه را از دادگاه تقاضا کردیم و امیدواریم، مسئولین نسبت به این دو خواسته قانونی، توجه لازم را داشته باشند.”

در تاریخ ۱۲ تیرماه نخستین جلسه و روز سه‌شنبه ۵ بهمن‌ ماه، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی یونسی و امیرحسین مرادی دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

مصطفی نیلی وکیل دادگستری، پیشتر با اشاره اجباری بودن اعترافات این دانشجویان که پیشتر ویدیو آن توسط یکی از خبرگزاری های وابسته به سپاه پاسداران منتشر شده بود، گفته بود: برای نمونه در آخرین مورد، پخش فیلم‌های منتسب به موکلین‌مان را توسط خبرگزاری فارس و خبرنگار این خبرگزاری شاهد بودیم. بر اساس صحبتی که با موکلین داشتم، اظهارات آن‌ها در این فیلم‌ها در شرایط مناسبی نبوده و بعد نیز در روند بازپرسی، تمامی این موارد را انکار کردند. موکلین ما، صراحتا عنوان کرده‌اند که آن حرف‌ها را در شرایط انفرادی مطرح کرده‌اند. تا جایی که ما می‌دانیم، این مدارک در پرونده وجود نداشته و حتی ما به عنوان وکلای این پرونده این فیلم‌ها را تا به حال ندیده‌ایم.

وی اظهار کرده بود: این دو متهم که هنوز حدود ۲۱ سال سن دارند، نزدیک به ۲۱ ماه است که در بند امنیتی ۲۰۹ و شرایط سخت آن بند نگهداری می‌شوند. تقاضای نهاد امنیتی این بوده که علی یونسی و امیرحسین مرادی تا زمان صدور حکم در بند امنیتی ۲۰۹ بمانند. این در حالیست که دادیار ناظر و دادستان تهران نیز هیچ توجهی به اعتراضات ما درباره انتقال این بچه‌ها نمی‌کنند. تحقیقات مقدماتی، مدت‌هاست به پایان رسیده اما این دو دانشجوی نخبه، همچنان در بند امنیتی نگهداری می‌شوند و این در حالی است که هیچ ضرورتی برای این مسئله وجود ندارد.

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. گفته می‌شود بازداشت این دانشجویان، توسط ماموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۹ این دانشجویان را به همکاری با مجاهدین خلق متهم کرد.

چندی بعد آیدا یونسی، خواهر علی یونسی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی این اتهامات را تکذیب کرده و دلیل مطرح شدن آن را سابقه زندان پدر و مادر خود در دهه شصت عنوان کرد. شهریورماه ۹۹ آیدا یونسی از فشار بر برادر خود برای انجام اعترافات تلویزیونی خبر داد. آبان‌ماه ۹۹ علی یونسی به کرونا مبتلا شده و مدتی بعد پس از بهبودی به سلول چند نفره بازگردانده شد.

در خصوص این دانشجویان گفتنی است که امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.