تضعیف دستگاه دیپلماسی در آستانه مذاکرات ژنو

شنبه, 11ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

sazman-melal

تریبون‌های نمازجمعه و بیلبوردهای تبلیغاتی بر ضد دولت هماهنگ شدند

قانون‌آنلاین- در حالی‌که تیم مذاکره کننده ایران کمتر از یک هفته دیگر باید در ژنو مقابل ۵+۱ بنشیند و مذاکرات مهم هسته‌ای را پیش ببرد، در ایران هر روز شاهد اتفاق جدیدی هستیم که در نهایت به ضعف دستگاه دیپلماسی می‌انجامد. از نصب بیلبوردهای “صداقت‌آمریکایی” گرفته تا سخنان ائمه جمعه. بیلبوردهایی که اعتراض معاون وزارت خارجه ایران را در پی داشت و عراقچی در مورد آن با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت که در زمان جنگ بر ضد رزمندگان پوستر نصب نمی کردند. این سخنان عراقچی بسیار قابل تامل است. ظاهرا عده‌ای در ایران قصد پذیرش این اصل مهم را ندارند که دستگاه دیپلماسی نیاز به همگرایی و همراهی داخلی دارد.

حسن روحانی در سخنانی که در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد خواستار شنیدن صدای واحد از درون آمریکا شد. اشاره رئیس جمهور ایران به چندگانگی مواضع سیاست مداران آمریکایی بود که همواره در سال‌های گذشته تناقضی آشکار در مورد ایران را نشان می داد. اما نکته اینجاست که این صدای واحد باید از درون جامعه ایران نیز شنیده شود. محمد جواد ظریف چگونه می‌تواند با دست بالا در مقابل طرف‌های خارجی خود صحبت کند در حالی‌که از درون نهادهای قدرت جمهوری اسلامی مواضعی کاملا متضاد با وی اتخاذ می‌شود؟ کافی است کمی به سخنان ایراد شده از طریق تریبون‌های نماز جمعه در روز گذشته تامل کرد. مواضع ائمه جمعه محترم تناسب چندانی با سخنان دستگاه رسمی دیپلماسی کشور ندارد. اکنون می‌توانیم برخی مواضع ائمه جمعه را مرور کنیم:

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید روحانی در سخنانی با موضوع استکبارستیزی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه گفت: “مرگ بر آمریکا، یک عبادت است”

امروز مرگ بر آمریکا به معنای “اللهم العن یزید” است، کسانی که امروز اصرار دارند این شعار گفته نشود، اگر در زمان امام حسین (ع) بودند و با یزید مواجه بودند یا به یزید می‌پیوستند یا از هرگونه تبری و نفرت از یزید جلوگیری می‌کردند و حاضر نبودند که ابراز نفرت کنند. چگونه کسی که از یزید و شمر ابراز تنفر می‌کند اما حاضر نباشد از یزید زمان ابراز تنفر کند. برائت از دشمنان اسلام و ستم‌کاران و کسانی که به مستضعفین و مسلمین ظلم می‌کنند، وظیفه پیروان مکتب تشیع است. کسانی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند در حقیقت با جنایات آمریکا اعلام مخالفت می‌کنند. آمریکایی که این همه ظلم می‌کند و برای ضربه زدن به ایران و براندازی نظام بودجه تصویب می‌کند. وی افزود: شعار مرگ بر آمریکا به ملت‌های آزادیخواه روحیه می‌دهد.

امام جمعه تهران: خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: حرف ما این است که روحیه مقاومت جواب آمریکایی‌ها را می‌دهد؛ البته این را هم بگویم که ما مقاومت را در تنافی با دیپلماسی فعالی که در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری یعنی عزت، حکمت و مصلحت و مصداق نرمش قهرمانانه باشد، نمی‌بینیم.

امام جمعه قم آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری:امام جمعه قم هم گفت: مطرح کردن حذف شعار مرگ بر آمریکا هیچ توجیهی ندارد زیرا این کشور هیچ‌گاه جنایات و توطئه‌چینی علیه جمهوری اسلامی را کنار نگذاشته است. آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه جاسوسی آمریکا از هم پیمانانش رسوایی تازه‌ای است، عنوان داشت: معلوم شد که وقتی دانشجویان ایرانی سفارت آمریکا را لانه جاسوسی نامیدند، حرفشان درست بود و اروپا امروز به این حقیقت رسیده است.

امام جمعه شیراز آیت الله ایمانی: آیت‌الله ایمانی هم اظهار داشت: امروز دنیا می‌داند که سفارت‌خانه‌های آمریکا پایگاه‌هایی برای جاسوسی است، اما ملت ایران هیچگاه دشمنی آمریکا را از یاد نبرده و فراموش نخواهد کرد. امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه عده‌ای برای کمرنگ شدن شعار مرگ بر آمریکا، تلاش می‌کنند، گفت: اگر نظام اسلامی علی‌رغم تمام فشارها و تهدیدها تا امروز با افتخار ایستادگی کرده، به برکت همین شعارهای نشات گرفته از شعور بوده است.

امام جمعه مشهد آیت الله علم الهدی: امام جمعه مشهد با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که «هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید»، افزود: شعار «مرگ بر آمریکا» شعار راهبردی نظام است و نظام در مقابل آمریکا تنها با این فریاد به پیروزی می‌رسد. علم‌الهدی تصریح کرد: از روزی که جوانان غیور در سال ۵۸ لانه جاسوسی آمریکا را گرفتند تا به امروز که ۳۴ سال از آن حادثه می‌گذرد تمام استیصال آمریکا در شعار راهبردی «مرگ بر آمریکا» نهفته است. وی با انتقاد از ادعای حذف «مرگ بر آمریکا»، افزود: ایران هیچ چشم طمعی به آمریکا ندارد و حذف این شعار، جز ذلت چیزی برای ملت و این افراد فرصت‌طلب به همراه نخواهد داشت.

به نظر نمی رسد تریبون‌های نماز جمعه به صورت اتفاقی دارای یک خط مشی در بیشتر نقاط کشور باشند. این همسویی در مخالفت و تضعیف تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران ممکن است محصول یک دستورالعمل واحد از سوی جریانی باشد که قصد یارگیری در مقابل دولت تدبیر و امید را دارد. دستاورد این نوع رفتارها هرچه باشد در راستای منافع ملی ایران نیست.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.