بازداشت تیم ۱۷ نفره عملیات آدم‌ربایی جمهوری اسلامی در ترکیه

پنجشنبه, 21ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

اطلاعات جمهوری اسلامی ایران فردی به‌نام علی قهرمان‌حاجی‌آباد را مامور طراحی این برنامه آدم‌ربایی کرده بود

یک دادستان شاغل در دادگاه منطقه آناتولی و یک درجه‌دار بازنشسته ارتش در این اقدام به آدم‌ربایی دست داشته‌اند-Nordic Monitor

سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) و اداره اطلاعات شهر استانبول از بازداشت ۱۷ فرد مرتبط با اطلاعات ایران خبر داد که قصد ربودن یک مخالف حکومت جمهوری اسلامی را داشته‌اند.

رسانه‌های ترکیه روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه، ضمن اعلام این خبر، گزارش دادند که یک دادستان شاغل در دادگاه منطقه آناتولی و یک درجه‌دار بازنشسته ارتش نیز در این اقدام به آدم‌ربایی دست داشته‌اند.

به گزارش وب‌سایت خبری «اودا تی‌وی» ترکیه که این خبر را برای نخستین‌بار منتشر کرد، «شاه نم» (احتمالا اسم مخفف یا مستعار) ، از مخالفان دولت ایران که سال‌ها در زونگولداغ ترکیه، شهری در ساحل دریای سیاه، زندگی می‌کرد، برای مدتی طولانی هدف اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بوده است.

براساس این گزارش، اطلاعات ایران فردی به‌نام علی قهرمان‌حاجی‌آباد را مامور طراحی این برنامه آدم‌ربایی و افرادی را در ترکیه برای این کار، مشخص کرده بود. قهرمان‌حاجی‌آباد به ترکیه آمد، گروه عملیات را سازماندهی کرد و به ایران بازگشت. 

در گزارش‌ها یک ایرانی به‌نام مرتضی سلطان‌سنجلی که در یک شرکت فعال در صنایع دفاعی به‌نام «بای ساغلام» در منطقه توزلا واقع‌در بخش آسیایی استانبول، مشغول به‌کار بوده، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین افراد این عملیات معرفی شده است.

احسان ساغلام، مالک شرکت «بای ساغلام»، که هم در وزارت دفاع و هم در میان نیروهای مسلح ترکیه ارتباط‌های گسترده و قوی داشت، به‌عنوان مسئول جذب و گزینش نیرو و برنامه‌ریزی عملیات در ترکیه انتخاب شده بود.

شرکت صنایع دفاع ساغلام متعلق به احسان ساغلام در فروش انواعی از هواپیماهای روسی، پهپادها، ردیاب‌های فلزی، دستگاه‌های اسکن چمدان، محموله، خودرو و کانتینر و ردیاب و تجهیزات مشابه فعال است و در کشورهای اردن، مجارستان، پاکستان، کنگو و کویت نیز شعبه‌هایی دارد.

ساغلام با افسران بازنشسته و درجه‌داران نیروی هوایی ارتش ترکیه و حتی یک افسر پیشین چینی برای اجرای این عملیات آدم‌ربایی به توافق رسیده بود. همچنین ادعا شده است که ساغلام، داوود ییلماز، دادستان دادگاه آناتولی در منطقه کارتال استانبول، را نیز وارد گروه آدم‌ربایی کرده بود که قرار بود درصورت وقوع هرگونه اتفاق نامطلوب احتمالی، از موقعیتش در دستگاه قضایی برای حل مسئله استفاده کند.

براساس گزارش اوداتی‌وی، مرتضی سلطان‌سنجلی در روز ۳۰ دی‌ماه به‌تنهایی راهی محل سکونت فرد هدف در زونگولداغ شده بود تا بررسی امکان‌سنجی نهایی عملیات را انجام دهد؛ اما در میان راه، با تماسی ازسوی وزارت اطلاعات ایران مطلع شد که تما گروه شناسایی شده‌اند و تحت تعقیب قرار دارند و باید اجرای عملیات را لغو کند.

این عضو عملیات آدم‌ربایی درحالی‌که تحت نظر نیروهای میت ترکیه بود، راهی شهر استانبول بود که دستگیر شد و در شعبه ضدتروریسم استانبول مورد بازجویی قرار گرفت. 

پس از سلطان‌سنجلی، سازمان اطلاعات ملی ترکیه ابتدا در عملیاتی هم‌زمان، ۱۱ نفر از دیگر اعضای این گروه و سپس چند نفر دیگر را نیز بازداشت کرد. 

از افراد بازداشت‌شده، می‌توان به احسان ساغلام، مالک شرکت صنایع دفاعی بای ساغلام، کمیل تاشچی، یک سرهنگ بازنشسته، مصطفی چیچک، یک افسر پلیس، و تعدادی درجه‌داران بازنشسته اشاره کرد. مشخص شده است که مصطفی چیچک خود را به مسئولان عملیات، یک «پلیس اطلاعات» معرفی کرده بود.

بنابر این گزارش، داوود ییلماز درحال حاضر تحت درمان کرونا است و هنوز هیچ اقدامی علیه او صورت نگرفته، اما خانه‌اش تحت نظر است.

این نخستین مورد دستگیری افراد در ترکیه به اتهام همکاری با جمهوری اسلامی برای آدم‌ربایی نیست. سال گذشته نیز پس از ربودن حبیب اسیود، از سرکردگان گروه «النضال» در ترکیه و انتقالش به ایران، پلیس ترکیه از بازداشت اعضای یک گروه از خلافکاران به اتهام همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای ربودن اسیوند خبر داد.

از: یندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.