وزیر اقتصاد دولت رئیسی: نرخ کنونی تورم در ایران در ۸۰ سال گذشته بی‌سابقه است

شنبه, 23ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت ابراهیم رئیسی با اعلام این که پس از جنگ جهانی دوم و در طول ۸۰ سال اخیر میزان تورم در ایران به اندازه مقدار کنونی سابقه نداشته، ‌وعده داد این دولت به طور جدی در زمینه کنترل کسری بودجه و تورم اقدام کند و در سال آینده خورشیدی تورم را به مقدار «بسیار» زیادی کاهش دهد.

خاندوزی در در یک سخنرانی به ارائه گزارشی از وضعیت گذشته، حال و آینده وزارتخانه امور اقتصاد و دارایی پرداخت و با بیان اینکه دولت سیزدهم در حالی دولت را به دست گرفت که شرایط اقتصادی کشور در وضعیت بی‌ثباتی کم‌سابقه‌ای قرار داشت، گفت: در سال ۱۴۰۰ در چهارمین سال متوالی به جهت رشد قیمت‌ها قرار داشتیم، که الان هم وضعیت نامطلوبی را داریم.

او گفت بخشی از وضعیت کنونی اقتصاد ایران «به خاطر تحریم‌ها و برخی از آن به دلیل برخی بی‌تدبیری‌ها در مسائل دیرینه اقتصادی بود».

خاندوزی تاکید کرد: دولت ابراهیم رئیسی زمانی که در شهریور ۱۴۰۰ دولت را به دست گرفت، تامین نیازها و کالاهای اساسی مردم و تأمین حقوق و دستمزد کارکنان دولت را در دستور کار خود قرار داد.

وی با بیان اینکه در هر سال دولت‌ها می‌توانند بین سه تا چهار دهم درصد درآمد سالانه را به عنوان تنخواه استفاده کنند، یادآور شد: زمانی که دولت سیزدهم کار را شروع کرد، ‌همه این درآمدهای سالانه مصرف شده بود و هیچ درآمدی در این زمینه وجود نداشت.

وزیر امور اقتصاد و دارایی عنوان کرد: علاوه بر این دولت برای تأمین کسری بودجه می‌تواند ۸۵ درصد اوراق مشارکت را به فروش برساند، که از این امکان نیز قبل از شروع به کار دولت سیزدهم استفاده شده بود. بنابراین دولت برای مدیریت این دو بخش به صورت فوریت، پیگیری این دو مسئله را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند ثبات را در کشور ایجاد کند.

خاندوزی با بیان اینکه مسئله دوم دولت، بی‌ثباتی و نوسانات قیمت‌ها بود که پیرو آن در بازار ارز رخ داد، تصریح کرد: این بی‌ثباتی بازار ‌به گونه‌ای بود که قیمت ارز در مدتی کوتاه به حدود ۳۰ هزار تومان افزایش یافت.

خاندوزی همچنین به موضوع بورس اشاره کرد و گفت: حدود ۴۹ میلیون نفر در بورس سهامدار هستند که ۳۰ میلیون به صورت غیرمستقیم و ۲۰ میلیون نفر به صورت مستقیم در این زمینه مشارکت دارند. مدیریت ‌این بازار توسط برخی از سهامداران سبب شده تا برخی مشکلات را در بورس شاهد باشیم.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.