نماینده مجلس: گردش مالی «۲۶ میلیارد دلاری» کالای قاچاق در ایران

یکشنبه, 24ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از گردش مالی «۲۶ میلیارد دلاری» کالای قاچاق در بازار ایران خبر داده و از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتقاد کرده است.

سیدجواد حسینی‌کیا به خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، گفت: «بازار پوشاک، مملو از کالاهای قاچاقی است که از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود و این اتفاق در خصوص سایر بازارها خصوصاً در بازار لوازم خانگی نیز در حال رخ‌دادن است.»

به‌گفته وی، «کنترل و نظارت مبادی ورودی با توجه به وسعت کشور و همچنین پدیده‌هایی همچون ته‌لنجی و کوله‌بری، دشوار به نظر می‌رسد؛ اما مقابله با کالای قاچاق در سطح عرضه می‌تواند ریسک قاچاق کالا را به شکل قابل توجهی برای سودجویان افزایش دهد.»

ارجاع ۲۶ میلیارد دلار کالای قاچاق به پدیده «ته‌لنجی و کوله‌بری» در حالی است که چنین میزانی از قاچاق معادل دو سوم کل واردات رسمی کشور در سال گذشته خورشیدی است و انتصاب آن به کول‌بر و لنج‌ها غیرممکن است.

از طرفی طی سال‌های گذشته گزارشهای زیادی از قاچاق «سازمان‌یافته» کالا و سوخت توسط سپاه پاسداران منتشر شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر چند بار به دست داشتن سپاه پاسداران در قاچاق کالا اشاره کرده‌اند و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین نیز از آنها با عنوان «برادران قاچاقچی خودمان» نام برده بود.

در این میان، روزنامه واشینگتن‌پست دی‌ماه امسال در گزارشی از وجود یک زنجیره «قاچاق سوخت» از ایران به مقصد چین، سومالی و یمن با نقش محوری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

آخرین آمار سالانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از وضعیت قاچاق کالا نشان می‌دهد ارزش واردات پوشاک قاچاق کشور در سال ۹۷ حدود ۱.۸ میلیارد دلار و لوازم خانگی ۲.۲ میلیارد دلار است.

این نهاد گزارش جدید سالانه منتشر نکرده، اما ۱۳ بهمن‌ماه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد در سال ۹۲ حجم قاچاق کالای وارداتی ۱۷.۲ میلیارد دلار بوده که در سال ۱۳۹۸ به ۱۲.۱ میلیارد دلار رسیده است.

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره‌ای به صادرات کالاهای قاچاق، خصوصا سوخت نکرد.

جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته با شعار «حمایت از تولید داخلی» واردات برخی کالاها، از جمله لوازم خانگی را ممنوع کرده است؛ موضوعی که نه تنها به ارتقاع کیفیت و کمیت محصولات تولید داخل منجر نشده، بلکه پدیده قاچاق را رواج بخشیده است.

عباس هاشمی دبیر انجمن لوازم خانگی ایران ۲۷ دی از افت تولید داخلی تلویزیون خبر داده و گفته است کل نیاز بازار ایران به تلویزیون، دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است که از این میزان، ۸۰۰ هزار دستگاه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های فارس، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق و وبسایت رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.