رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران: متوسط عمر پروژه‌های نیمه‌تمام به ۱۷ سال رسیده است

سه شنبه, 26ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

مسعود میرکاظمی می‌گوید اگر با شیوه‌های فعلی بخواهیم راه را ادامه دهیم طرح‌های نیمه‌تمام را باید «طرح‌های باستانی» نامید.

مسعود میرکاظمی می‌گوید اگر با شیوه‌های فعلی بخواهیم راه را ادامه دهیم طرح‌های نیمه‌تمام را باید «طرح‌های باستانی» نامید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران می‌گوید بیش از ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد.

مسعود میرکاظمی روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن‌ افزود متوسط عمر طرح‌های نیمه‌تمام کشور از ۱۷ سال عبور کرده و گاهی با فشارهای سیاسی طرح‌های بدون توجیه اقتصادی آغاز می‌شود.

او گفت: اگر با شیوه‌های فعلی بخواهیم راه را ادامه دهیم این طرح‌ها را باید «طرح‌های باستانی» نامید.

آقای میرکاظمی می‌گوید در سال‌های گذشته به علت ایجاد «جو بی‌اعتمادی» سرمایه‌های بخش خصوصی و مردم در جهت رشد اقتصادی هدایت نشد، در حالی که حجم نقدینگی از مرز چهار هزار هزار میلیارد تومان عبور کرد.

امید به جذب سرمایه در پروژه‌های کشور در حالی است که بر اساس آمارهای سازمان شفافیت بین‌الملل، ایران در قعر جدول شاخص شفافیت قرار دارد و روز سه‌شنبه همزمان با اظهارات آقای میرکاظمی، بنیاد هریتیج آمریکا، ایران را از لحاظ آزادی‌های اقتصادی در رتبه ۱۷۰ در میان ۱۷۷ کشور جهان قرار داد.

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه گفت دولت سیزدهم معتقد است راه حل مشکلات حضور سرمایه‌های مردم است.

انتظار سرمایه‌گذاری مردمی در پروژه‌ها در حالی است که طی چند سال گذشته دولت با تبلیغات گسترده و جهش‌های خارج از عرف و ناگهانی شاخص بورس، دارایی‌های مردم را به بورس کشاند و نتیجه آن سقوط شاخص بورس از نیمه سال گذشته خورشیدی و از بین رفتن حجم عظیمی از دارایی‌های مردم بود.

میرکاظمی همچنین بر ضرورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد؛ موضوعی که به نظر نمی‌رسد با توجه به قرار گرفتن نام ایران در فهرست لیست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف»، تحریم‌ها و فساد گسترده، چندان قابل تحقق باشد.

بر اساس آمارهای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، مجموع سرمایه‌گذاری‌های خارجی مستقیم در ایران طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب تنها ۱.۵ میلیارد دلار و ۱.۳ میلیارد دلار بوده است.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، آنکتاد، سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.